JC dobbert rond aan de Ringvaart. (25-09)

Deze week rondgedobberd in de door de mensen uit Noordwijk georganiseerde koppelwedstrijd in de Ringvaart.

Zondag 23 september stond in mijn agenda omcirkeld, naar de Ringvaart, 1 van de mooiste wedstrijden van het jaar. Wij hadden dit jaar inschrijfnummer 1. Dat wil wat zeggen. Zo vroeg waren we erbij. Ook volgend jaar hebben we een laag inschrijfnummer, want Theo Meeuwenoord kan ons zo weer opschrijven.

Om kwart voor 6 zondagmorgen de spullen in de auto gekiept, Geert die 250 meter bij mij vandaan woont opgepikt en naar Weteringbrug gereden. Iets voor zevenen op de plek van bestemming aangekomen en aan mij de eer om te loten. Ik pak nummer 43, een nummer waarvan ik op voorhand geen vrolijk gevoel van kreeg. Wel 3 vanaf de kop van het vak, maar met de kennis van het parcours wist ik al dat de kans op een prijs wel heel klein zou zijn, laat staan om mee te doen voor de hoofdprijzen.

Vader en zoon Hamming

Een lastige klus dus, maar je weet het nooit. De helft van de deelnemers heeft haast een kopplek of zit tegenover een sloot of een groot gat of anderszins wat dingen die de kans op vis vergroten.
Aangekomen op onze plek zien we dat wij als enige van de 10 eerste nummers in het vak op een gewoon stuk kanaal zitten, een gewone beschoeiing van een meter of 30. Links hadden we wel een sloot zitten, maar je kunt het niet maken om zo schuin te vissen. We worden er niet echt vrolijk van, maar we moeten het wel doen daar. Zelfs onze buren links en rechts zitten tegenover een sloot. We zitten wel 50 meter van onze buren. We moeten flink aan de bak om onze huid duur verkopen.

Vanwege het smalle stuk water besloten om maar op 2 plekken te vissen, zelf ga ik met de stok op 10 meter en Geert met de feeder op een meter of 30 tegen de andere kant onder de bosjes.
Bij de eerste worp hing zijn korf al in de boom. Nee, hij wilde niet op merels vissen, hij had gewoon te ver gegooid. Even flink schudden aan de boom, zodat de altijd aanwezige torretjes en ander ongedierte in het water zou vallen, alvast even voorvoeren zeg maar.

Wat ruist er in het struikgewas, dat lijkt op de Voorzitter en Secretaris van de SHV

Zelf 3 topsets klaargemaakt met een 1½ grams, een 2½ grams dobber en een grams dobber met zinklood. Zware dobbers zult u zeggen, nou ik was ook nog van plan om er 1 van 5 gram bij te leggen. Als er veel vis zit ( volgens de geruchten zou er meer dan 50 kilo gevangen moeten worden om te winnen) kun je met een zware dobber veel sneller. Als er veel vis op de plek is, kun je met een boei van 5 gram, waar je normaal een boot aan af kunt meren, gewoon meer vis vangen. Aas is sneller op diepte en betekend meer effectieve vistijd. Zelf een pos van 2 centimeter trekt een goed uitgelode 5 grammer met gemak onder.
Onderlijnen deze keer 12/00, 40 cm lang met haak 18 en voor de zinkdobber 12/00, 70 cm lang en haak 14. We gaan tenslotte niet voor guppen vandaag, als je snel wilt moeten ook voorns van een ons of 3 tot 4 getild worden.

Bij aanvang van de wedstrijd een 10 tal ballen formaat sinasappel op de plek gegooid, aangevuld met de nodige zaden en casters. De eerste ballen vrij hard gekneed en de laatste met veel pinkies erin, gaan lekker snel uit elkaar.

Effe bijbruinen, had misschien beter meer vis dan kleur kunnen vangen. Het koppel JC Croeze en Geert wist exact 20 gram meer te vangen. Op 11.7 kilo is dat natuurlijk niks.

Er zit een lichte stroming in naar rechts en gestart met de slanke anderhalf grammer. Vrij snel vis en het eerste uur pak ik al 20 visjes. Ondertussen Geert nog even gevraagd of hij str… aan zijn klauwen had, want hij gooit een dikke voorn naast het net. Even later doe ik het zelf ook. Al met al kost het tillen van vis toch wel een paar visjes. Al met al een kilo tot anderhalf dus dat valt op een aantal van meer dan 90 vissen dik mee.

Door onze vistactiek ging Geert voor de dikke jongens en het gewicht en zou ik het moeten hebben van de aantallen. Geert zou niet boos worden als ik met de stok ook platten ging vangen, zei hij.

Geert, meestal een trouwe makker in de strijd, had niet zijn beste dag. Zou dat aan de teamavond van zaterdag of aan het eten van de Chinees hebben gelegen? Er ging nog wel het een en ander mis. Kleine tikjes op de feeder, aanslaan en weg was de onderlijn. Dit gebeurde nog al een paar keer. Zelfs met Geert in topvorm waren we waarschijnlijk niet aan de prijzen toegekomen. Dat zat er op die plek gewoon niet in.

Ondertussen hadden ook de bootbezitters ontdekt dat het prachtig weer was en haalden misschien voor de laatste keer dit jaar hun bezit weer van stal.
Grote griebels, het lijkt wel Giethoorn in het hoogseizoen. Als je strak onder de andere kant vist zul je hem ook wel in moeten halen als er weer een schuit aan komt. Zijn molen heeft flink werk moeten verzetten. De effectieve vistijd aan de andere kant was amper de helft van de tijd. Het grote voordeel van veel boten is dat je regelmatig verse lijn op je spoel krijgt.
Mijn koppelmaat heeft wat afgeknoopt.

De laatste 2 uur is Geert wat korter gaan vissen, omdat het onder de kant barste van de krabben, kost veel onderlijnen, en is hij ook nog wat vis gaan vangen. Echt grote platten zaten er niet in, die duiken met dergelijke scheepvaart wel een gat of een sloot in. Tussen 12 en ½2 was het wat rustiger met de boten en toen kwamen de beten met de feeder ook wel.

De gebroken toppen vlogen je om de oren.
Hier bedoeld Jacob waarschijnlijk mijn gesneuvelde Peter v/d Willik feeder top mee (PD/SHV).

De vissers met de stok vielen de laatste anderhalf uur wat stil vanwege de gedraaide en de flink steviger stroming. Had ik toch mijn 5 grammer maar klaar gezet. Tijd zat voor de wedstrijd, topsets zat, snoeren zat, maar liever oerlui dan moe. Je moet de bende ook nog weer opruimen na afloop.

Toen de wegers kwamen en ons netje vis gingen wegen wisten we al dat een prijs er op die plek niet echt in zat. Totaalgewicht van ons was 11.720 gram en we hadden een kleine 100 vissen. Normaal weet ik dat wel zeker, maar mijn teller gaf de geest toen hij 55 aanwees. Ik dacht: warm gelopen en heb hem om af te koelen even in de Ringvaart gelegd. Als het goed is ligt hij daar nog.

Zelf heb ik heel lekker gevist, een groot aantal vissen gevangen met een paar kleine platjes erbij en een paar beste voorns. Zelfs 1 boven de 35 cm. De grootste fout heb ik bij de loting gemaakt en het verkeerde nummertje gepakt.
Samen met het mooie weer, de uitstekende organisatie een geslaagde dag. Dat je dan 3 kilo te weinig hebt voor een prijs,het zij zo, we hebben de buren eraf gevist. Rechts zaten Hamming en Hamming ( vader en zoon uit de buurt van Almelo) die de hele wedstrijd met 4 deeltjes hebben gevist en die ruim 6 kilo hadden en dus verkeerd hebben gegokt. Kop had 12 kilo en buren links 20 gram minder dan ons.
Wij hebben ondanks een mindere plek toch de buren (wij van de SHV dus, en dan wetende dat ik een baksteen voorn naast mijn netje heb geparkeerd.) er af gevist en dan doe je het goed.

Zes kilo in het netje

Wedstrijd werd gewonnen door Peter Koopman en Dolf ten Have, die ouwe rakker van een Dolf heeft dus al weer een ticket, ze zaten bij de rode tonnen, bij Lijnden en hadden 65 kilo. Ze hadden om 12 uur al 63 platten hoorde ik vertellen. Nou die zijn er bij ons ook wel met een grote boog om toe gezwommen. Bij ons werd nauwelijks een platte gevangen.
Ons vak werd gewonnen met ruim 56 kilo, links van de brug, het betere stuk van het vak.
In de Ringvaart hoef je absoluut geen kopplek te hebben om te winnen

Wat een water, wat een vis en wat een wedstrijd. In het slechtste vak zat je met 12½ kilo nog niet bij de prijzen.

Ondanks het feit dat vak A en vak B (waar wij zaten) heel erg veel last hebben gehad van boten toch gemiddeld super vangsten.

Er zijn wedstrijden zat dat je met de bijna 12 kilo die wij hadden, spekkoper bent.
Volgend jaar opnieuw en dan hopen op een plek met wat meer perspectief.

Nog mijn complimenten voor de organisatie, er gaat een boel werk inzitten, alleen al in het nummertjes uit zetten. Theo was om half 2 al uit zijn bed.

Dat doen ze dus allemaal even voor ons de wedstrijdvissers.
Mannen bedankt!!

staphorst@trigade.nl

Groeten Jakob Croeze

De uitslag
SUPER VANGSTEN IN DE RINGVAART!.

het was zondag weer top in de ringvaart met de vangsten die gevangen zijn .
h.s.v de vrije visser uit noordwijk organisserden weer hun jaarlijkse koppelwedstrijd in de ringvaart van de haarlemmermer .

met veel concurentie van andere wedstrijden, (vroeger ging dat nog wel eens in overleg!!!!!!!!!!! ) zat deze populaire wedstrijd met 160 KOPPELS WEER HELEMAAL VOL ,EN WERDT INMIDDELS DEZE GROOTSTE WEDSTRIJD VAN NEDERLAND ,OOK DOOR PRACHTIG WEER EN SUPER VANGSTEN WEER EEN GROOT SUCCES .

Natuurlijk kan je het 320 man niet allemaal naar hun zin maken ,en is het lootje trekken waar je terrecht komt soms wel heel belangrijk .
maar als je dan na afloop de uitslagen ziet kan je toch weer zien dat er in de Ringvaart heel veel vis aanwezig is ,zie de volgende uitslagen .

De wedstrijd werd in 4 vakken gevist ,en hier de uitslagen van de prijswinnaars per vak .

VAK A .RIJSENHOUT

1. J.VREEBURG- H.VIJGEBOOM UIT KATWIJK 34.420 GRAM .
2. M.DIEPSTRATEN -A DIEPSTRATEN UIT RIJEN 26.720 GRAM .
3. D VAN DE SCHAFT-R CRAMER UIT AALSMEER 20.580 GRAM ,.
4. K.DE WOLF -S.DE BOLSTER UIT LEIDEN MET 19.140 GRAM .
5. H.LAMFERS-P HALFSCHEPEL UiT HOOFDDORP 17.220 GRAM .
6. R.SLUIK-H VAN DE MEL UIT NIEUWENBRUG MET 15.360 GRAM .
7. F VAN DE SLUIS-M HORDIJK UIT LISE MET 13.360 GRAM .
8. H.SCHAEKEN -P DE WEERT UIT HEDEL MET 13.480 GRAM .

VAK B AALSMEER .

1. H.RIJSBERGEN -V.VAN DE REEDE UIT LEIDEN 56.540 GRAM .
2. F .KREUK-J DE ROOS UIT DONGEN 40.940 GRAM .
3. JAN WENT -KEES WENT UIT NOORDWIJKERHOUT 24.460 GRAM
4. KEES VAN DE BURG -ERIC VAN DE BURG UIT LISSE 23.340 GRAM
5..DE JONG -VAN DE KEMP UIT ROTTERDAM 20.400 GRAM .
6.. A. BOOGAARDS - J .DE RIDDER UIT NOORDWIJK 16.480 RAM .
7. W.MULTEM -J VAN DE LINDEN 15.740 GRAM .
8. KAREL VAN BOHEMEN -J VAN DE LINDEN UIT KATWIJK 15.060 GRAM .

VAK C LIJNDEN.

1. ALGEHEEL WINNAAR !!!!!!!.
    P.KOOPMAN -D DEN HAVE UIT BENNEBROEK 69.500 GRAM!!!.
2. D.VAN EIJK-W.VAN LEEUWEN UIT GOUDA 39.900 GRAM .
3. R.BAKKER-C VAN DE SMAN UIT NOOTDORP 31.800 GRAM .
4. K.DUIZER-VALEN DUUK UIT UTRECHT 26.200 GRAM .
5.O.VAN BEMMEL-A.VINK UIT GIESENBURG 24.200 GRAM .
6. W.DE WILT-L.VEENENDAAL UIT VLEUTEN 24.100 GRAM
7. A.SCHIMMEL-C.ROUW UIT KORTE HOEF 17.600 GRAM .
VAK D LIJNDEN -ZWANENBURG

1. R.BLOKLAND-J KAAK UIT ROTTERDAM 43.700 GRAM .
2. K.VAN DE SCHAFT-F VAN DE SCHAFT UIT HOOFDDORP 28.560 GRAM
3. BRANDWIJK-HUIBRECHTS UIT ROTTERDAM 27.300 GRAM
4. KRABBEDAM -ZUIDGEEST UIT ROTTERDAM 23.960 GRAM .
5. K.BOENDER- M TAAL UIT ROTTERDAM 22.560 GRAM .
6. MANDERS -DIRKS UIT HEERLEN 21.680 GRAM .
7. SNIP-SNIP UIT NUIS 19.800 GRAM .
8. M.BURGMANS -A MULTUM UIT ROTTERDAM 19.340 GRAM .

EEN DING IS ZEKER EN DAT IS DAT DE VANGSTEN IN VAK A EN B ZEKER NOG HOGER HADDEN KUNNEN ZIJN, het WAS JAMMER DAT I.V.M I.V.M HET MOOIE WEER , HET HEEL ERG DRUK OP HET WATER WAS, ook ZEKER WAS dat het WEER EEN PRACHTIGE WEDSTRIJD was ,DIE VOLGEND JAAR WEER ZOU GEHOUDEN WORDT IN DE ZELFDE PERIODE ,zondag 21 september,HOPELIJK HOUDEN DAAR ANDERE VERENIGINGEN OOK REKENING MEE ,EN OVERLEG JE EVEN MET ELKAAR ,DAT IS ZEKER IN JULLIE VOORDEEL !!!!!!!!!!!!!.

MET VRIENDELIJKE VISGROETEN ,

THEO MEEUWENOORD (HOOFDORGANISATOR H.S.V DE VRIJE VISSER TE NOORDWIJK )