Wedstrijdverslag 5:  16 juni 2007
de Amstel

Wedstrijdverslag 5: de Amstel  16 juni 2007

De oefensessies: Er is weer driftig getraind in de aanloop naar deze prachtige wedstrijd. Het was enige jaren geleden dat wij hier een wedstrijd gehouden hebben, de kosten waren simpel weg te hoog, maar nu staan we er weer. De vangst berichten van de wedstrijden over de afgelopen weken liegen er niet om. Uitschieters richting 80 kilo zijn geen uitzondering. Zelf had ik dit jaar al meerdere keren in de Amstel-Drecht (net na de sluis) gezeten met wisselende resultaten. Ook hier kan je dikke platte vangen, maar dan moet je wel de steken weten. Het gedeelte meer richting Amsterdam is veel breder en om onbekende redenen kent dit stuk een veel groter visbestand. Dit laatste stuk is prima van zowel de west- als de oost oever te bevissen, iets waar je niet altijd op zit te wachten, omdat er wel eens een toerist recht tegenover je wil gaan zitten porrelen. Nu vraag ik mij af of het tegen de overzijde (soms wel 80meter breed) vissen wel echt zin heeft, maar dat weet je altijd pas achteraf.
Wanneer je over het water (de Amstel) heen kijkt zie je verbazend veel activiteit. Niet alleen springende vis
en andere opvarenden, maar ook veel azende vis getuige de enorme hoeveelheid kleine grondbellen. Deze sporen lopen vanaf een meter of 5 uit de oever tot een zelfde afstand aan de overzijde. De hengel en afstandkeuzes zijn dan ook legio en zal een ieder ongeacht de gekozen techniek gerust een visje kunnen vangen. Of er monster gewichten binnengehaald gaan worden is uiteraard van hele andere, minder beïnvloedbare, omstandigheden afhankelijk. In de Amstel moet je voor goede vangsten een knappe stroming hebben. Deze is doorgaans ’s morgens sterk aanwezig maar heb zelf bemerkt dat de gemalen er zondags om 10:00 uur mee stoppen. Of deze pompwerking nu dagelijks praktijk is of ook afhankelijk van de hoeveelheid gevallen regen laat zich nu nog raden. Op woensdag 6 juni zijn Fred, Marcel, Dirk en Mart gaan trainen en waren de vangsten volgens berichten goed te noemen. Zowel Fred als Marcel hadden het over 17 kilo vis, maar misschien bedoelde ze wel alles bij elkaar.
Ik ga er vanuit dat ook Dick en Bram hier al een sessie op hebben zitten, alleen heb ik daar geen meldingen of foto’s van binnen gekregen.
Zelf ben ik zondag met Ruud de boel gaan verkennen. Het stuk welke wij als wedstrijdbaan hadden toegewezen gekregen
, was deze dag bezet en moesten wij dus uitwijken naar het laatste vak van dit parcours, tegenover het Amstelbos en bijna tegen de brug van de Ringwegzuid A10 aan. De resultaten (± 10 kilo pp) waren verdienstelijk, zeker wanneer je nagaat dat we netto slechts 2,5 uurtjes gevist hebben.
Zoals hierboven al beschreven, viel de stroming na 10:00 uur helemaal weg en werd iets later zelf licht
 het tegengestelde aan het eerste waargenomen. De roeiers zijn al vanaf 09:00 uur actief en na 10:00 uur was het wat vissen betreft ook haast niet meer te doen. Goed dus dat we extra vroeg vertrekken en hopelijk om 05:45 kunnen starten met de wedstrijd.
Ik zal nog een verzoek richting wedstrijdcommissie doen, om er bij het uitzetten van de baan rekening mee te houden dat sommige bomen het werpen met de feeder ernstig bemoeilijken en dat de stekken te Noorden van de binnenbochten wat verder weg gezet moeten worden. Zowel de roeiers als de plezier vaart snijden de bochten af wat de eerste visser om de hoek steeds weer in de benarde situatie brengt om zijn hengel en/of lijn tegen dit geweld te beschermen. Deze situatie wordt nog nijpender wanneer de sterke stroming verlangt dat de hengel overeind gezet moet worden. Kortom, het wordt een uitdagende maar wel hele vroege ochtend.

Wat kan je dan nog gebeuren. Niets vermoedend sloeg Ruud op zondagmorgen aan op een mooie beweging van zijn Feedertop. De bewegingen van de vis waren wat ongenuanceerd, maar wat wil jij dan met een stroming welke een 4 grams vlagdobber pardoes niet van zijn plek blies. Geen stompen op de hengel, ....................  een grote goudvis(karper). Inderdaad, een echte Koi van ± 40 cm.
Vis is vis zei de visboer, en hij woog ( geen gekke gedachtes he......!) het totaal.
Blijkbaar zijn wij niet de enige AKZO vereniging die graag gebruik van de Amstel maken.
Ik vraag mij af of zij ook moeten betalen om van dit stukje water gebruik te mogen maken.

De wedstrijddag zelf: Allereerst maar een kreet in de strijd gooien die eigenlijk alles zegt.
ZONDE !!!!

Waarom?
Wel omdat dit zo een dag is welke een van de mooiste uit het programma van 2007 had moeten worden maar, op een paar kleine uitzonderingen na, zwaar tegen viel. Voor Bram op staart een superdag, voor Dick naast hem een hele leuke dag, vooral wanneer een bewoner wist te vertellen dat Dick in zijn "tuin" zat te vissen. Had je gras wel eens mogen maaien, was hierop de repliek van Dick. Hij schrok er zelf van. Een redelijke dag voor Aad en Ruud, alhoewel ze gehoopt hadden dat de tweede helft qua vangst net zo aantrekkelijk zou worden als de eerste. De rest......knudde.
Geen stroming, een onbegrijpelijk veel te krap uitgezette baan, overhangende bomen zodat het werpen met de Feeder onmogelijk was en geen azende vis zoals dat afgelopen weken wel het geval was. Waarschijnlijk zwemmen hier alleen zondagsvissen.

Wat de tactiek betreft hadden velen blijkbaar dezelfde bron van informatie gebruikt. Ik hoorde steeds dezelfde visafstanden van 18-, 28- en 6 meter uit de overkant. Ving ik zelf een verdwaalde Brasem op 45 meter, vraagt dat beest of ik een GSM oplader bij mij heb, want zijn accu was blijkbaar leeg. Hij en zijn hele familie verwachte klaarblijkelijk een telefoontje waar ze vandaag verwacht werden te azen. Ik moest het arme beest helaas teleurstellen, dus dat belletje voor vandaag is blijkbaar nooit gelukt. Geen bergen vis dus op 18-, 28- en 6 meter uit de overkant en sowieso weinig vis op dit aangewezen 400 meter mini parcours op een afgehuurd traject van misschien wel 5 kilometer.
Zonde!
De vis(vergunning) wordt vandaag dus duur (ruim € 1,50 / kg) betaald.

Het kon natuurlijk niet uitblijven. Op zo een dag moet er natuurlijk een slagschip door de Amstel trekken.
Een van de 50 ....... 100, en allemaal denkende dat zij dit water in de volle breedte moeten (mogen) gebruiken.

Hallo, .......................... wij sportvissers zijn er ook nog, en moeten in tegenstelling tot jullie dik betalen om hier te mogen vissen.

Terug naar zaterdagmorgen 04:30 uur. Een opvallend klein gezelschap verzamelt zich op het parkeerterrein van de Sikkens. Een beetje vreemd, omdat heel veel vissers hadden aangegeven dat men zo graag weer eens een wedstrijd in de Amstel wilde vissen.
Dit hebben we jarenlang niet kunnen doen omdat de toenmalige kosten € 150,-
voor het vissen van zo een wedstrijd veel te hoog lagen. Met de aansluiting van Amsterdam bij Federatie Noordwest Nederland leek dit probleem verholpen. € 50,- is nog steeds een aanzienlijk bedrag voor max. 24 vissers die allemaal sowieso o.b.v. hun lidmaatschap in dit water mogen vissen, maar oke als dat de wens van de achterban is dan regelen we dat. Alleen op zo een dag als vandaag vraag ik mij dan wel af; waar is die achterban nu dan? Het verhaal gaat natuurlijk verder want na het aanvragen, betalen en ontvangen van de vergunning blijkt dat we naast deze vergunning ook nog een ontheffing moeten aanvragen om met de auto het wedstrijdparcours te mogen betreden. 2 km met je spullen lopen is immers geen optie. Blijken de vrienden van Amstel nog eens € 75,- te vragen voor deze speciale ontheffing.
Vrienden van de Amstel, bedankt. Gelukkig hebben wij een lid in ons midden die het vissen in dit water zo geweldig vindt, en terecht, dat hij aangeboden heeft deze
75,- te betalen. Namens het bestuur hiervoor hartelijk dank.
Samengevat dus slechts met 16 vissers, later 17 omdat een zich in de tijd vergist had, naar de waterkant. Om even 05:00 uur aangekomen snel loten, snel opbouwen en volgens planning al om 06:00 uur starten. Dat snel loten ging nog redelijk, dat snel opbouwen kon ik wel vergeten omdat de aangewezen plek, slechts 14 meter bij de volgende visser vandaan, helemaal overwoekert was met brandnetels. Dat werd dus flink en snel knippen. Hier was blijkbaar al heel lang niet gevist en ik bemerkte ook direct waarom. De achter mij staande boom hing zover naar voren dat normaal met een medium feeder inwerpen er vandaag niet inzat. Voor mij een onbehagelijk gevoel generend van onbegrip hoe het mogelijk is dat je op een wedstrijdbaan van 5 km zulke plekken weet uit te zetten. Zit je hier 200 man een concours te vissen, dan kan dat gebeuren, maar met slechts 18 steknummers maakte mij dat behoorlijk pizzt.

Stipt 06:00 uur (op mijn uurwerken 05:57uur) klonk het start signaal, maar was ik uiteraard nog niet klaar met opbouwen. Later bemerkt ik dat meerdere vissers hier last van hadden, want niet overal kon je even eenvoudig je plateau neerzetten, maar moesten de rotsblokken opnieuw gerangschikt worden. Gehaast de rest klaargestoomd en voeren maar. Een hand vol mooie ballen op vaste stok afstand, dat was immers mijn enig mogelijke normale manier van vissen voor vandaag, en later toch met wat alternatieve gooi en smijt methodes een voerplekje met de feeder gemaakt. Op deze manier van gooien was de maximaal haalbare afstand  ± 45 meter. 06:15 uur ook voor mij vissen dus. Naast mij zat Wim die al vrij snel een dikke platte uit het midden van de Amstel binnenhaalde. Was blijkbaar ook een brasem uit de eerder beschreven familie. Ook Mart links van mij had vrij snel vis, ook uit ongeveer het midden van de Amstel. Daar zat ik dan met mijn stok, geen stroming, geen activiteit en een heel trouw drijvend dobbertje. Vloeken mag niet, maar op zo een moment moet je oppassen dat je je niet laat gaan.  Toch maar volhouden en warempel na 1 uur porrelen had ik twee bliekjes van samen zeker 100 gram. Wim zat inmiddels op zijn vierde brasem, dus dat zet wel te denken. Toch maar iets met die feeder proberen. Voorzichtig nog een tweetal korfjes naar de voerplek of zeg maar voerregio, geworpen en dan de eerste onderlijn aanzetten, be-azen en proberen deze plek opnieuw te bereiken. Het resultaat laat zich raden, de boom achter mij is nu versiert met een heel kordon aan onderlijntjes, hier en daar opgeleukt met een sierlijk korfje. Tot twee keer toe mij voorslaglijn gebroken, maar die enkele worp die dan wonder boven wonder wel binnen de voerregio landde leverde wat later een dikke platte (met lege GSM) op. Deze manier van vissen was niet echt bevorderlijk voor de hardware en moesten er regelmatig kleine reparaties verricht worden. In die pitsstops dan toch maar weer de vaste stok ter hand genomen, maar dat leverde gedurende de rest van de wedstrijd nog slechts een klein voorntje op. Dat je tijdens zo een sessie wel steeds handiger wordt blijkt wel uit de totaalvangst, want wonder boven wonder wist ik steeds vaker de gevulde korf met onderlijn waar het aas dan ook nog steeds aan de haak hing, binnen de voerregio te laten landen. Voor de pauze leverde dit de naar later bleek 4 kilo brasem in het mandje. De tweede helft was voor een ieder nog slechter dan de eerste. De vis liet het nu helemaal afweten en de Amstel vulde zich met roeiers, roeiers en nog eens roeiers. Ik weet niet onder welke steen ze deze lui steeds weer vandaan halen, maar de verbaasde blikken dat hier vissers aan de kant zaten zegt op zich genoeg. Voor hen nog een geluk dat veel van de vissers met de feeder zaten, want dit achteruit varende volk vaart net zo gemakkelijk over je vaste stok heen alsof het een steaple chase betreft. Ook de begeleiders met megafoon op de fiets aan de oever hebben nul respect voor onze hobby. Dezelfde door ons gehuurde 5 km Amstel is ook een deel van hun nog veel langere roeibaan. Dus waar moet je keren en je proefstarts maken?  Juist, precies bij ons voor je giechel. Nog een geluk dat deze bemegafoonde soepjurk aan de overzijde fietste, de held, anders had ik vandaag echt zo een bui om deze enige gratis zwemlessen aan te bieden.
Gauw vergeten deze wedstrijd en op naar de eerste avondwedstrijd in de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Zo te horen wordt deze ook met een zeer select gezelschapje gevist, want er zijn alweer voldoende afmeldingen binnen. Misschien toch maar weer eens op de agenda van de jaarvergadering zetten. Oh ja, dat staat die ieder jaar al, maar hierover zijn de meningen omtrent het vissen van wedstrijden in de avonduren behoorlijk verdeeld.

Over
3 dagen dus alweer de volgende (avond)wedstrijd in de Ringvaart.  Tot dan!

Totaal helaas maar 79 kg vis,
Gemiddeld maar ± 4700gram  over 17 vissers, zonder Bram en Dick had dit slechts 3 kilo geweest.
Vooral
toch brasem en bliek en soms een voorn of baars.
Afgelopen zondag werden op dit toen stromende parcours vangsten tot een kleine 40 kg en een gemiddelde van 10 kilo pp gehaald.

Amstel Zondag 17 juni
Uitslag van de op zondag 17 juni geviste koppelwedstrijd, in de Amstel georganiseerd door de Amsterdamse hengelsport verening. Door de 56 koppels is +/- 410 kg gevangen (± 3,6kg/pp). Waarschijnlijk door totaal ontbreken van stroming waren de vangsten 50 % procent minder dan in de vorige koppelwedstrijden.

Algeheel winnaar werd het koppel Aufdenhaar-Koot met 21.200 kg.

Gezien bovenstaande uitslag hebben wij het als vereniging SHV nog niet eens zo slecht getroffen/gedaan.