Wedstrijdverslag 14:  3 oktober 2009

Verslag wedstrijd 14                                                                                                                                                                                                                              3oktober 2009

Verslag van de winnaar:

Een dag met veel gezichten en mogelijk een absoluut record.
Ondanks alle slechte voorspellingen(weer) in de week naar deze zaterdag toe was het 's morgens vroeg redelijk rustig aan de waterkant. Niet alleen het weer maar ook de meeste vissers. Met het lengen van de nachten kan niet iedereen meer even fris en fruitig opstaan. Onze wedstrijdcommissaris was zelfs een deel van zijn spullen vergeten. Gelukkig zijn er altijd kampioenen die reserve onderdelen met zich meeslepen.
De wind was nog mak en de temperatuur voor de tijd van het jaar zelfs aangenaam. Ik kan mij herinneren dat we andere jaren soms al nachten met nachtvorst achter de rug hadden.
De baan wat netjes uitgezet met twee vakken ver uit elkaar zodat we zo aan het einde van het jaar 4 kop/staartnummers hadden.
Joop en Dirk waren zeken van hun plek en in overleg besloten we deze twee vissers dan ook de overgebleven kop (1) en staart (20) nummers te laten loten.
Dat maakte dat de overige deelnemers met uitzondering van hen die al twee kop/staartplaatsen hadden gehad weer in de race waren. Deze wedstrijd waren het Rene (11) en Johan (10) die het geluk aan hun zijde hadden.
Er moest her en der nog wat riet weggebogen worden en we besloten dan ook om 07:45 uur te starten. De wind was al langzaam terrein aan het winnen wat maakte dat niet iedereen het begin signaal gehoord had. En dat ondanks dat er in beide vakken afzonderlijk werd getoeterd (met mate omwille van nog slapende omwonende).

Omdat er een flinke storm was voorspelt zag je deze wedstrijd geen Vaste Stokken alleen Feeders en Pickers. Het zou zoeken worden na de vis, want met de nodige reparatie werkzaamheden die er rond dit water aan de hand zijn kon de vis wel eens van slag zijn. Hier zouden de lagere nummers meer last van kunnen hebben dan de hoge. Eerst nog even met het riet weer en dan snel opbouwen. Omdat het nog behoorlijk donker was verliep dit laatste niet zo soepel. Ik had mijn feeders thuisniet opgetuigd en moest dit nu dus in het donker doen.
Vrij snel na de start werden de eerste vissen geland. Wanneer ik zo om mij heen keek vooral kleine vis ook al probeerde een iedere de andere zand in de ogen te strooien door stug alle vissen te blijven scheppen. Zelf had ik wel veel maar vooral kleine vis. Brasempjes van rond de 500 gram en hier en daar een Bliek of Voorn. Ik kwam in de eerste uur tot aan 14 exemplaren en schatte dit geheel op een kilootje of 5.
In de pauze kwam ik er achter dat al het geschep toch niet voor niets was. Dick wist mij te melden dat hij al 10 mooie platte had en ook Albert vanuit het andere vak kwamen positieve berichten. Werk aan de winkel dus. Met de nu tot storm aangetrokken wind zou dat niet gemakkelijker worden en ook mijn blessure (gebroken rib) werkt dan niet echt mee.

Wel kreeg ik info door dat onze kampioen zeker meer dan 3,5 kilo had gevangen en de Champagne express in Sassenheim gestart kon worden. Begonnen als geintje hadden ik en mijn vrouw Nancy gezegd dat als dit jaar de 200kg grens doorbroken wordt, wij hier een fles Champagne tegen aan zouden gooien.

Om exact 10:00 uur begon onze tweede helft en dit keer was wel iedereen wakker. Ik zag dat mijn rechter buurman Albert genoeg had van de nog kleinere vis op zijn afstand en ook mijn tactiek ging volgen. Had zeker niet gehoord dat mijn vis ook niet echt groot was.
Eerst maar een een metertje of wat over mijn voerplek heen. Vrij snel vis en ook iets groter maar daarna viel het stil. Vervolgens drie mooie aanbeten en toch steeds misslaan. Moest ik mezelf dus ook een klap voor mijnkop verkopen. Terug naar mijn oude stek bracht wel weer vis op het droge maar nog steeds niet zwaarder dan max 600gram.
Laatste poging (last best) dan maar korter gaan vissen. Dit bleek DE OPLOSSING!. De ene na de andere bagger vette Brasem kon geland worden. Gemiddeld 1 kilo met uitschieters richting 1,5 - 2. De aanbeten waren niet wat je van deze monsters verwacht en de nu krachtige storm bracht veel beroering op de feeder top. Maar zoals ik al eens eerder heb getoond ben ik niet vies van een beetje wind. Vak winnaar tijdens de zware storm van 2002 in de korpswedstrijd van Kennemerland.

In krap anderhalf wist ik zo 10 dikke Brasems binnen te brengen, alleen het laatste half uur was ik minder geconcentreerd en meer gefocusseerd op het Champagne team.

De weging op verzoek begonnen bij nummer 1 zodat we in het tweede vak hopelijk de kurk konden laten knallen. Dirk had het naar eigen zeggen een beetje laten liggen. Knap dat je dan toch nog ruim 13 kilo op de schaal weet te brengen. Wil niet weten wat hij gevangen had wanneer het wel een beetje zoals gehoopt gelopen was. Albert op nummer twee had veel maar kleine vis. De schaal bleef dan ook net onder de 8 kilo hangen. Zelf op drie toch nog verrast. Ruim 21 kilo was meer dan ik verwacht had. Dacht zelf rond de 15 kilo te hebben, maar de platte waren dan toch dik boven de kilo. Nico kon het deze wedstrijd niet binnenbrengen. Kop Nico, al het begin is moeilijk maar er zijn voldoende vissers binnen de gelederen die je was handige tips kunnen geven.
Op vier Dick die naar zeggen de eerste helft al 10 mooie Brasems had. Hellaas bleef de schaal net  boven de 15 kilo hangen. Zie het enigszins beteuterde gezicht op de foto. Vervolgens konden Wim, Hans, Aad en Dennis geen grote getale vis aanbieden. Geen reden tot mopperen hoor, want 10 jaar geleden was je koning te rijk met 6-7 kilo vis. Het staartnummer van dit vak was voor Johan. Helaas voor hem blijf ook hier de wijzer onder de 10 kilo hangen. De vakwinnaar was dus bekend. Op naar vak twee.

Rene op kop met een voorzichtige 5,5 kilo. Afwachten dus maar. De illusie was echter gauw weg. Op nummer 12 de kampioen van 2009, dat stond al vast en met 18,5 kilo ook een afgetekende vakzege. Met en zonder aftrek van de 3 slechtste wedstrijden ruim boven de 200 kg.
De fles Champagne (Magnum) werd feestelijk overhandigd door de aanstichtster (Nancy). Het openen liet nog heel even op zich wachten tot ook de laatste deelnemers waren gewogen.
Fred kwam met ruim 15 kilogram nog in de buurt en moesten Ron en Nico de derde plek in dit vak delen met ruim 11 kilo. Last in de reeks was Joop. Ondanks de staartstek kon hij geen potten breken en bleef op 3,5 kilo steken.

Na afloop was er voor alle liefhebbers een heerlijk gekoeld glaasje bubbels.
De uitdaging (en dus weer Champagne) voor 2010 is de 250kg barričre doorbreken.
Dick dacht hier op zijn manier over. Die wil dit jaar als koppel door de 300 kg heengaan. Dat moet toch kunnen. Met zijn tweeën 7325 gram vangen in wedstrijd 15.

Dat drank meer kapot maakt dan je lief is blijkt maar weer. In al het enthousiasme wist Fred het weegnetje iet langer in bedwang te houden. De wind nam een loopje met hem en het water was een gewillige ontvanger.

Over 14 dagen de laatste wedstrijd en dan direct op naar de najaarscompetitie met H.S.V. "de Leede".
Opgeven bij Peter. We hebben er tot nu toe 9, we hopen op tenminste 12.

Tot dan!

Totaal bijna 163 kilogram wat ruim 8,5 kilo gemiddeld per visser geeft.

Vooral toch weer Brasem, Voorn, Bliekjes en Baars.

Vriendelijke visgroeten van Peter

0 0 12

Totaal

163350

Alle foto's van het seizoen 2009.