Wedstrijdverslag 8:  26 juni 2010

Verslag wedstrijd 8                                                                                                                                                                                                                                         26 juni 2010

Koos is kwijt!!!!  Zo vertrekken we vanaf het grote parkeerterrein van de "Sikkens" met Koos en ergens op de snelweg koos Koos zijn eigen tempo en was daarna verdwenen. Hij was het laatst gesignaleerd op de Ring A10 waar wij 80km/uur reden en Koos van 80 naar 70 naar 60 naar 50 ging. Geen teken van een pech gevalletje maar ook geen kans om te stoppen. De bezemwagen heeft Koos ingehaald en kreeg geen signaal dat er iets mis was. Helaas heeft Koos niet deze laatste loods aangepikt en is sindsdien kwijt. Daar we ook geen mobiel nummer van Koos hebben, konden we hem ook niet meer bereiken. Nu maar hopen dat we van de week een berichtje ontvangen dat Koos veilig thuis is gekomen.

Wat een prachtige zomerdag. Wanneer dat dan maar goed gaat met de vangsten en de schippers vandaag een beetje uitslapen zodat we niet overhoop gevaren worden. De tocht lag er prachtig bij. Een klein kabbeltje, een weinig wind en veel zon, heel veel zon. De verstandige vissers hielden hun shirt aan of smeerde goed in(al heb ik slechte ervaring met zonnebrand en vis vangen) en was het slechts een enkeling die de zon puur natuur te lijf ging. Niet ons gebruikelijke parcours omdat wegwerkzaamheden ons stekkie onbereikbaar maakte. Gelukkig kon de visrechthebbende ons een alternatief aanbeiden en zie hier, een prachtige tocht.
De vis was 's morgens vroeg volop actief in het bijzonder in het midden van dit water. Dat wordt dus afhankelijk van de loting een kleine picker of de vaste stok naast de feeder voor de overzijde. Dit tochtje kent een wat grillig verloop en bracht daardoor nogal wat uitdagingen met zich mee. Op de ene plek was dit water ongeveer 30 meter breed en een paar honderd meter verderop wel 45 meter. Op de smallere gedeeltes stroomde het daardoor wat stevig, wat dan mogelijk weer een wat negatief effect heeft gehad op de vangsten.
Nu zat dit smallere deel ook nog in het midden van het parcours wat op zich al een reden voor de hier wat tegenvallende vangsten kan is. Het was druk aan de waterkant.

Niet alleen wij maar ook andere verenigingen hadden de weg naar dit water gevonden al hoewel wij twijfelen of de naast ons gelegen vereniging wel in het bezit was van een juiste wedstrijdvergunning. In onze laatste contacten met de visrechthebbende werd ons verteld dat wij het gehele parcours van zo een 5 kilometer tot onze beschikking hadden. Nu hebben wij er verder niet veel last van gehad maar het blijft toch vreemd dat er nog steeds verenigingen zijn die geen wedstrijdvergunning aanvragen. Hadden we vorige week dinsdag nog een controlerende BOA, waren deze nu in geen velden of wegen te vinden. Wat verder jammer is is dat wij onze visser altijd vragen om riet weg te buigen en niet af te knippen en onkruid wat wel weggeknipt kan worden niet in het water te gooien maar op de kant te deponeren. Hier hadden ze even verderop blijkbaar nooit van gehoord. Hele eilanden geknipt oeverbeplanting kwam in de stroming voorbij. Sommige eilanden duidelijk al enige dagen oud en iets later de vers geknipte versies. Jammer!

Onder het "genot" van een blokfluit oefenles ('s morgens vroeg!!!!!) en klepperende brievenbussen wat leek op protesterende TNT-ers maar wat later drinkautomaten van de achter ons gelegen paardenstallen te zijn, konden we verder genieten van alle mooie natuurgeluiden om ons heen.

De loting bepaalde dat Albert vanaf kop en Fred (net als in 2009 wedstrijd 8) vanaf staart mocht vissen. Verder had Dick al uitgerekend dat de meeste sterke vissers in het tweede vak zaten en hij dus relatief gemakkelijk tot een hoge klassering moest kunnen komen. Om 07:00 uur klonken de kerkklokken en Vuvuzelaa's als startsein voor deze achtste wedstrijd. Vol goede moed eerst de vaste stok plek opgebouwd met een 6-tal stevige voerballen (stroming) en vervolgens met de feeder de overzijde belaagd. Bij mij een kleine 40 meter breed. Ik merkte tijdens het peilen en de proefworpen al dat hier relatief veel water stond (bijna 4 meter op de vaste stok) en ook aan de overzijde het snel diep werd.
Op 2 meter uit de overzijde had ik ruim 3 tellen water met een 40 grams korf. Als dat maar niet te diep is. Na het voeren eerst de feeder maar ter hand genomen en onderwijl de laatste zaken om mij heen goed inrichten. De roller voor de vaste stok moest iets verplaats worden en wat hoger afgesteld, de zak wormen uit de zon etc.. In mijn ooghoeken zag ik de eerste beweging op de feedertop en was gelukkig snel genoeg ter plaatse om een hele mooie Brasem te landen. Kort hierna volgde nog een hybride en werd het daarna stil.
Op staart kwam nu de vangst ook op gang en zag ik met grote regelmaat de hengel krom staan. Dan maar even stokken.
Een 2 grams dobbertje drifte in een prachtige visstroom van rechts naar links maar geen enkel teken van leven op de toch overheerlijke aasjes die ik hen aanbood.  Na een kwartiertje terug naar de feeder maar ook hier geen Brasem meer. Zo nu en dan kon ik een Hybride landen en zag ik tot mijn frustratie staart lekker doorvangen. Dat wij stroom opwaarts zaten leek aanvankelijk niet zo gunstig als ook de vereniging die verder stroomopwaarts was neergestreken. In de pauze had ik zes vissen waarvan een Brasem twee Blieken en drie Hybriden, samen hooguit 2.5 kilo. Dat moet anders dus aan de bak. Vaste stok bijgevoerd en vervolgens wat blikken groenvoer opengetrokken. Een flinke pluk wormen geknipt en de voerplek aan de overzijde van al dit lekkers voorzien. Het was net tafeltje dekje.
Na het startsein voor de tweede helft ving ik gelijk weer een mooie platte en wist dit tot het einde van de wedstrijd toe vol te houden. Niet overdreven veel maar wel regelmatig. Zo ving ik er in twee uurtjes nog 7 Brasems bij maar moest lijdzaam toezien hoe staart het tempo uit de eerste helft wist vol te houden en wel twee maal zo veel vissen binnen wist te brengen. Naar het midden van het parcours was het minder prettig qua vangsten.
Peter Zoet had een mooie platte (Zie foto). Rene had in de eerste 5 minuten een Brasem gevangen en zat sindsdien naar een bewegingsloze top te starten. Wel lekker weer gelukkig. Even verderop zat Ruud Eveleens, tenminste...af en toe... De pijn in zijn rug was niet prettig zitten en was een regelmatige wandeling de beste remedie. Hierbij natuurlijk hopende op de welbekende Fred wandelvissen, maar helaas. Wel drie palingen die blijkbaar zeer gek waren op zijn nog al sterk rood kleurende mestpiertjes. Helaas voor Ruud telt Paling niet mee en is het zelfs verboden om deze in je net te bewaren. Gelukkig wist Ruud dit en werden de Palingen direct weer in vrijheid gesteld. Dat wandelbrasems een Fred specialiteit is bleek ook weer deze wedstrijd. Twee keer kwam hij even bij mij kijken en twee keer had hij bij terugkomst een Brasem aan de lijn. De keer dat ik bij hem ging kijken ving hij ook vis(je) maar dat formaat is niet om over naar huis te schrijven. Het zal hem verder worst wezen want met ruim 17 kilo vis heb je de gehele wedstrijd toch lekker zitten vissen ondanks de opwaartse stroom of andere verenigingen redelijk nabij je eigen kopplek of niet. Zo is het ....toch Fred?

Het was goed dat factor 30 in de buurt was. Die BBB's zijn nog wel erg wit op deze foto.

De stand in de competitie is niet schokkend verandert door deze uitslag. Qua kilo's zijn de eerste 5 weer wat dichter bij elkaar gekomen. Ander opvallend feitje is dat de voorzitter nu al door de 100 kg barričre is heen gegaan. Die 200kg van Ruud vorig jaar zit er niet echt in (nog maar 7 wedstrijden te gaan) maar wel een aardig resultaat. In 2009 had Ruud slechts 7 wedstrijden nodig voor de 100 kg barričre.  Jammer dat het bij mij in de Biesbosch niet wilde lukken.

Groetjes, Peter.

Verslag van de winnaar
Vandaag een dag met absoluut heeeerlijk weer, en voor mij het “winnende”verslag. Zou ik dan toch een mooi weer visser zijn…?
Dan maar hopen op een hoop mooi weer, dat is voor iedereen beter toch.?
Ik had 2 feeders klaargemaakt, dit doe ik meestal al thuis dat scheelt weer een hoop werk aan de waterkant.
Ik heb toch meestal zeker 3 kwartier nodig om op te bouwen. Maar vandaag trok ik het staartnummer dus besloot ik om de vaste stok ook  ter handen te nemen.
Ze zeggen immers: Als je op kop of staart zit moet je die erbij pakken. De feeder plaatste ik een meter of 3 uit de overkant, zo’n 2 meter water en een schone bodem.
Ook veel riet en wat waterplanten erbij maakte deze plek doet een goede visplek, dacht ik, op papier.
Toen ik zelf de vuvuzela had laten klinken kon de wedstrijd beginnen. Snel  7 ballen met voer en casters op 11meter geworpen en daarna 8 korven met casters en wat wormen erbij naar de overkant geplaatst.
Al snel zag ik vanuit mijn linkerooghoek dat Peter, mijn buurman al een platte binnenhaalde.
Ik dacht nog zooo, das snel, maar veel tijd om te denken had ik niet wat mijn top trok krom en ik sloeg voorzichtig aan: RAAK mijn eerste vis was binnen.
Een brasem van 6 ons was mijn deel.
De volgende worp en hup weer een visje, een mooie ruisvoorn van ongeveer 3 ons.

Zo kon ik de eerste helft de vis(jes) er goed ophouden zodat ik met de pauze al toch zo’n 11 vissen had 5 brasems en 6 andere vissen.
Ff kletsen met de buurtjes en ik vernam dat ik het aardig deed deze keer………
Pffff werd ook wel eens tijd dacht ik bij mezelf. Snel weer vuvuzela-en en de tweede helft kon beginnen.
Ik bracht met regelmaat casters en wormen naar de overkant en viste met een cocktail van made 2 casters en een kleine worm.
Ik bleef vrij veel leven houden maar sloeg ook vaak mis. De vis leek niet happig maar als ik de hengel zag krommen waren het meest slikkers die in mijn netje belande.
Ook al deed ik er een korte onderlijn of grotere haak aan, slikkers bleven mijn deel zodat mijn voorraad onderlijnen aardig minder werd.
De tweede helft ving ik nog 14 vissen, zodat net zoals wel vaker, mijn tweede helft meer vis voor mij opleverde  dan de eerste.
De vaste hengel heeft de hele wedstrijd lekker in het gras gelegen en is dus  klaar voor de volgende wedstrijd.

Al met al een mooi wedstrijd voor mij en een heuse 1 was dit keer mijn deel.
Voelt gewoon raar aan om weer eens een stukje te schrijven……….
Uitkijken dat ik er niet aan ga wennen maar daar zijn genoeg mensen/kapers op de kust die dat mij zullen en willen beletten.
Deze wedstrijd kunnen ze in ieder geval niet meer van mij afpakken.

Veel visplezier en tot de volgende keer in bootjes.

Fred

Over 14 dagen de laatste bootjeswedstrijd.

Tot dan!

Totaal 89.1 kilogram nu ruim 3.75 kilo gemiddeld per visser.

Deze wedstrijd vooral Brasem en Brasem, wat Bliek, Voorn en een paar verdwaalde Palingen die uiteraard niet meetellen.

Vriendelijke visgroeten van Peter

Wedstrijdklassement Grammen  Vak Pntn
1 Fred Meeuwenoord 17400 2 1
2 Peter Dekker 10900 2 2
3 Albert Zuiderduin 9775 1 1
4 Dick Zandbergen 7050 1 2
5 Bram Beij 4550 2 3
6 Dennis Jong 3800 1 3
7 Ruud vos 3700 2 4
22 Gerard Suykerland 250 2 11
23 Koos van Hecke 0 1 12
24 Afmelders A 0 14

Alle foto's van het seizoen 2010.