Wedstrijdverslag 10:  24 juli 2010

Verslag wedstrijd 10                                                                                                                                                                                                                          24 juli 2010

Hiep, hiep, hoera, we hebben vandaag een jarige in ons midden. Van harte gefeliciteerd.
Volgens een van de latere winnaars betekent dat ondermeer dat je al je vissen met een strik erom heen vangt. We hebben alle vier de vissen aandachtig bestudeerd maar geen strik kunnen herkennen. Zou hij dan toch die andere strik (jagers methode) bedoeld hebben?
Daarnaast een weigerende wekker wat voor deze wedstrijd een deelnemer minder betekent. Last but not least een introducé en zijn vriendin. Mocht hij deze manier van de hengelsport bedrijven leuk vinden zal het mij benieuwen of zijn vriendin dit dan alle wedstrijden gaat volhouden. Ik had al voorgesteld om voor de hele club broodjes kroket of zo te gaan halen, maar trapte deze nieuwelingen helaas niet in.
Verder een mooi koppel, goed weer maar helaas weer geen stroming van betekenis en dus waarschijnlijk niet die vangsten die we hier eerder het jaar gezien hebben.

De loting was voor de een hoopgevend (een plek met een laag of juist heel hoog nummer) of wanneer je een minder gelukkige trekker bent, een midden plek op een stukje gras. Zit je in het midden op een parkeerplaats dan is de kans erg groot dat het deze reis niet veel gaat worden.
Wat ik zelf trok? Bovenstaande laat zich raden. Net als bij Bose boxen....precies in het midden op een prachtige lege parkeerplek. Niet getreurd, alles uit de kast gehaald maar helaas. Een mooie platte van ruim een kilo en verder 9 heel kleine bliekjes samen goed voor die andere ruime kilo. Er had nog een mooie vangst tussen kunnen zitten wanneer ik die Snoek (± 70 cm) had weten te landen. Die verklaarde ook voor een groot deel waarom ik een uur lang helemaal geen aanbeten meer zag. Ik heb 5 minuten met dit monster mogen vechten maar moest met mijn 12/00 de strijd staken toen de onderlijn zwaar gerafeld de geest gaf. Ik heb slechts een glimp van deze prachtige vis opgevangen. Daar moest ik het dan maar mee doen.

Wel leuk om te zien dat onze nieuwe leden steeds beter gaan vissen. Hadden we in de laatste bootjes wedstrijd er al verrassende uitslagen tussen zitten, zijn we nu opnieuw verrast. Na het wegen van het eerste vak was Ron er met 8950 gram zo goed als zeker van overtuigd dat hij ook overall winnaar zou zijn. Dat had ook gemakkelijk gekund, maar des te leuker dat Dennis hier toch nog met 350 gram overheen ging, Hulde!
Gemeen als wij zijn hebben we Ron lekker in die waan gelaten. Had hij in ieder geval een leuk weekeinde. Heb hem maandag een berichtje gestuurd om te bedanken voor zijn verslag als vakwinnaar! Ook Wim op kop wist een leuk visje te vangen en Mart had met de vaste stok een goede keuze gemaakt. Nico van V. ving zijn brasems het laatste half uur. Is die V. nu van Vliet of toch ook Vos? Andere Nico begon sterk en had na 10 minuten vissen al zijn eerste Brasem in zijn netje liggen. Aad op staart begon ook sterk maar kreeg met materiaal pech te kampen. Gelukkig kon zijn dochter (de vriendin van) her en der nog wat reserve spulletjes vandaan halen maar kon hij de achterstand op Dennis niet meer inlopen. Wel een mooi netje vis. Bram hij op zijn geheel eigen wijze een knap netje vis uit het midden weten te halen. Niet de enige dit keer want ook bij Ron en Nico Vos kwam de vis uit het midden. Dirk rekende op zijn gebruikelijke 4 kilo en hoopte daar nu een keer van af te komen. Zijn gebeden zijn gehoord en is 1800 gram inderdaad geen 4 kilo zoals hij bijna standaard op dit parcours vangt. Kortom een wedstrijd met van alles wat en voor elk wat wils.

Groetjes, Peter.

Verslag van de winnaar 1

Net voor ik ‘s morgens de snelweg op scheurde en net het stoplicht voor Peter met zijn karavaan auto's passeerde, had ik een belabberd voorgevoel.
Ik was die week ervoor op de Nieuwkoopse Plassen geweest, en voor mijn doen een leuke vangst van 9,6 kilo neergezet, dus mijn gedachte was, dat lukt me niet opnieuw.
Al aangekomen in Lijnden was die stemming al snel weg, lekker weertje, hier en daar een wolkje, heerlijk.
Kwart voor 7 van start, had me rommeltje al uitgestald, kleine feeder gepakt en zat er lekker ontspannen bij.

Gewoon lukraak recht tegenover me geworpen op zo een 5 metertjes voor de overkant, Stuk of 6 korven voer vol met maden en spierinkjes naar mn plekkie geworpen. en onderlijntje erop doen, krijg het heen, onderlijntjes pleite. Ben even bij Johan wezen aankloppen, onderlijntjes geleend. even later, met een onderlijn van Jo han (kromme haakkies) 3 brasems gehad, lijntje knak... pfff ik toch nog eventjes in de auto kijken, ja hoor, onderlijntjes van mezelf gevonden. veel leven gehad tot aan de pauze maar uiteindelijk maar een stuk of 5 kleine brasems erbij kunnen krijgen, de grote bleven weg.

Met de pauze even rondvraag gedaan, geen blije gezichten, ik nog steeds van overtuigd dat Peter, Fred, Ron etc, die zullen dan wel de vis op het plekkie hebben. In ieder geval om me heen geen leven weinig vis.
Pauze voorbij, en werpen maar weer, zelfde plekkie, en hoppa 2 platte achter elkaar, dacht gelijk nou.. als t zo door gaat.

Helaas, bij de derde iets kleinere brasem, slikt die dwaas mn haakje tot 6cm in zn strot, die kon ik echt niet meer zien. knip knip, en weer een onderlijn. Even later, weer een brasem, in eerste instantie dacht ik je*** das vast een lap, feeder stond in een u vorm gebogen, is het een kleintje van zo een 25cm... die had er zin in.

Verders nog wat kleine brasems en hier en daar een mooi voorntje gevangen, telkens op het zelfde stekkie.
Alleen gevist met een dikke spiering,made en 1 caster...

Al met al, lekker visdagje.

Volgende keer een ander weer, want een schrijvertje ben ik niet.

Verslag van de winnaar 2

Hallo visvrienden,

Eindelijk weer eens een eentje gevist, voor het eerst dit jaar, en ook gelijk de wedstrijd gewonnen wat betekent dat ik een stukje moet gaan schrijven.
Ik moet zeggen dat ik er niet erg veel zin in had om deze wedstrijd te gaan vissen aan het mij altijd favoriete stukje water, de ringvaart bij Lijnden.
Ik had eerder dit jaar bij een avond wedstrijd de kopstek geloot in Lijnden en dat werd een ramp.
Ik kon niet met m’n spullen uit de weg door een of ander muurtje en de vis wilde het bij mij ook al niet doen.
Toen ik op een gegeven moment krabcocktail begon te vangen was ik er helemaal klaar mee en ben ook na het wegen direct naar huis gegaan wat mij door sommigen kwalijk is genomen (Albert?) Vrijdag voor de wedstrijd met Albert naar Koopman om aas te halen en daar kwamen we beroepsouwehoer Fred tegen.
Bij Koopman nog even lekker staan kletsen en ook afgesproken dat ik niet gelijk naar huis zou gaan, ook als het allemaal weer tegenzat.
Zaterdagochtend bij het loten nummer 4 getrokken en op naar de waterkant waar ik gelukkig zag dat het ver van het muurtje af was.
Snel m’n plateau en de rest van de spullen opgesteld en m’n feeders klaargemaakt.
Een feeder op een meter bij de waterlelie’s uit de overkant en de tweede feeder op zo’n 25 meter uit de kant.
Na het krolse koe signaal of was het de toeter snel een korf of 8 op iedere plek gevoerd zonder aas erin want dat wilde ik later gaan brengen ivm de krabben en dus zeker geen worm erdoor geknipt. Hierna begon ik al vrij snel vis aan de overkant te vangen maar dat hield ook weer even snel na een half uur op, toen ving ik alleen nog maar baarsjes.
Snel naar de plek in het midden gegaan en daar ving ik ook direct vis en dat bleef zo de hele wedstrijd doorgaan.
Het was geen grote vis maar toch met enige regelmaat kwam er zo’n halfwas brasem het netje in en uiteindelijk kwamen er ook nog een paar beste jongens naar boven.

Ik ving alle vis met een cocktail van een mestpiertje met 2 casters en een made op een haakje 14, dus een behoorlijk volle haak.
Met een onderlijn van een meter moest je wel af en toe spelen voor een aanbeet maar dan kwamen ze ook al was het wel allemaal heel erg zeikerig.
Bij alle vis die ik gevangen had zat het haakje ook voor in de bek. Tussendoor ving ik ook nog 2 palingen maar de mochten gelijk weer terug de ringvaart in.
Ik had af en toe wel contact met Albert en met Fred en ik zag wat er om heen gevangen werd maar ik had echt geen idee of ik goed zat te vissen of niet.
Dus bij het wegen ben ik meegelopen om te zien wat er in m’n vak was gevangen en toen ik zag dat ik een 1 had was ik al meer dan tevreden maar het werd dus nog leuker toen ik hoorde dat ik gewonnen had. Dus al met al een goede dag voor mij al had ik er ‘s ochtends echt niet veel zin in.

Tot de volgende wedstrijd en de groetjes, Ron

Over 14 dagen naar een oud water (terug van weggeweest).

Tot dan!

Wedstrijdklassement : Grammen  Vak Pntn

1 Dennis Jong 9300 2 1
2 Ron van Dam 8950 1 1
21 Jan Stapel A 0 12
21 Ruud vos A 0 12
21 Martijn v/d Lans A 0 12

Totaal ± 56.5 kg net geen 3 kilo gemiddeld per visser.

Deze wedstrijd vooral Brasem en Brasem, wat Bliek, Voorn, Baars en een  verdwaalde Karper, een verspeelde Snoek en weer Paling die uiteraard weer niet meetelt.

Vriendelijke visgroeten van Peter

Alle foto's van het seizoen 2010.