Wedstrijdverslag 13:  18 september 2010

Verslag wedstrijd 13                                                                                                                                                                                                                          21 augustus 2010

Het was nog even spannend of we wel aan dit water konden vissen. Rijkswaterstaat / provincie zijn al maanden bezig met het vernielen / vernieuwen van de beschoeiingen.

Email contact met de uitvoerder bracht ons hierin niet veel verder anders dan dat de werkzaamheden over het gehele parcours tot aan half oktober doorlopen. Om de na te gaan of hier al voldoende voortgang in zat om een parcours van ± 750 meter al in gebruik te nemen, moesten we dus zelf maar gaan kijken. Op woensdagavond dus maar een ritje Noord-Holland ingezet waarvan de foto’s bij de uitnodiging naar een ieder gezonden waren. Ja we kunnen er vissen en ja het zal wel een modderpoel blijven, zeker wanneer de regen aanhoud. Wat we toen nog niet wisten was dat het parcours na het overslagbedrijf, woensdag nog volop in bewerking, zaterdag de 18de september een stuk verder zou zijn dan het afgeronde stuk tussen het pontje en het overslag bedrijf.
Pas na de wedstrijd (zondag) kreeg ik van een lokale te horen dat een andere vereniging hier vorige week zaterdag al had zitten vissen en de vangsten daar een stuk beter waren dan nu door ons gescoord. De winnaar daar had 32kg.
Mede door de matige omstandigheden een groot aantal afmelders. Bleven we dus slechts met 14 vissers over. Nico van Vliet was de enige aanwezige die nog recht had op een kop/staart stek zodat de andere in de verloting ging. Dick Zandbergen was hier de gelukkige die nu twee keer een kop/staart stek heeft genoten. De volgende wedstrijd hebben we een soort gelijke situatie omdat dan Johan Veen weer meevist en hij ook nog recht heeft op een kop/staart stek. We hebben nog geprobeerd een andere parcours te reserveren maar de door ons beoogde stekken zijn helaas al bezet. Wel hebben we drie vergunningen toegezegd gekregen voor het vissen van eventueel de laatste wedstrijd in deze voor dit jaar nieuwe vaart als ook twee vergunningen voor de najaarscompetitie.

De wedstrijd begon in de regen om 07:15 uur waarbij het voor sommige aanpoten geblazen was. Ik heb zelf geen vaste stokken gezien maar had ook geen goed zicht op het gehele parcours. Wel viel op dat al na 5 minuten de eerste vissers al weer driftig met hun spullen in de weer waren. Voorslagen afgebroken, pruiken etc.
Het duurde zeker drie kwartier voor dat ik zag dat er een eerste visje gevangen werd. Het was mijn buurman Hans die dat huzarenstukje volbracht. Daarna leek de “beer” los en werden hier en daar Bleien en Brasems binnengehaald. Goed oplettend wie waar welke vis ving maakte al snel duidelijk dat de dikkertjes op een andere plek gevangen werden dan de krielkippies. Die laatste waren dan wel talrijker in aantallen maar brengen geen gewicht in de schaal. Na de pauze viel de mooie visstroom helemaal weg en had ik in ieder geval alweer spijt dat ik toch niet de vaste stok klaar had liggen. Op mijn voerplek kon ik geen aanbeet meer krijgen en zag ook om mij heen de vangsten volledig in elkaar storten. Mijn voerplek express wat in afstand verandert en metertje voor metertje proberen leerde mij dat zo een 5 meter verder wel vis te vangen was.
Die afstand had mijn andere buurman Bram ook gevonden, althans, die bleef ook na het wegvallen van de stroming op deze afstand zitten ook al had hij in de eerste twee uur nauwelijks beet gehad. De aanhouder wint, want in de laatste uurtjes wist hij toch ook nog ruim 6 kilo vis binnen te brengen. Dat de overall winnaar niet uit vak A maar juist uit vak B kwam was toch wel verrassend (obv eerder resultaten). Misschien dus dat de werkzaamheden de vissen naar een verderop gelegen locatie gejaagd hebben. Wat mogelijk ook telt is dat in van B nog een prachtig rietkraag aan de overzijde staat, daar waar deze in van A volledig is verdwenen.
Al met al een redelijke wedstrijd onder erbarmelijke omstandigheden. Juist omwille van deze moddergevechten heeft de secretaris voor de laatste wedstrijd in dit kanaal een alternatief aangevraagd en inmiddels toegezegd gekregen. Mocht de regen dus opnieuw met bakken uit de hemel komen en de kanten / oevers niet voorzien van een mooie afdeklaag (gras of zo) voorzien zijn, wij zullen uitwijken.

Met vriendelijke groet,

Peter

Verslag van de winnaar

Hallo visvrienden,

Het is weer zover, ik mag WEER een stukje schrijven maar nu omdat ik echt de wedstrijd gewonnen hebt.
Ik had zaterdag dan ook al tegen Abraham gezegd dat ik eerst de
uitslag wilde ontvangen via de mail voordat ik aan een verhaaltje zou beginnen. En geloof het of niet, maar zaterdagavond had ik al de uitslag van wedstrijd 13 ontvangen. Het is echt ongelooflijk, zo snel heb ik hem nog nooit gehad maar inderdaad, ik stond bovenaan in de uitslag. Over de wedstrijd zelf dan nu maar een stukje, die we hebben vervist in spartaanse omstandigheden, we leken wel varkens die lekker wroete in de bagger. De hele kant van het kanaal is vervangen en is nu een grote modderpoel, en dan vooral na een lekkere moesson die ook nog eventjes over ons heen kwam. Als je van je viskist opstond en naar de auto liep was je gelijk 6 centimeter langer door de bagger onder je schoenen.

Bij het begin van de wedstrijd besloot ik om een voerplek aan de overkant te maken, zo’n 2 meter uit de kant en een plek op 20 meter. Op allebei de plekken behoorlijk wat gevoerd en gelijk vanaf het begin een hoop wormen en mais door het voer gedaan. Toen ben ik om en om de plekken gaan bevissen en dan maar afwachten waar ik het eerste beet zou krijgen. Het duurde toch zeker wel een half uur voordat ik m’n eerste vis ving en dat was op de plek aan de overkant. En in dat half uur had ik Aad en Nico al vis zien vangen en dacht bijmezelf, dat gaat weer lekker vandaag. M’n conculega voor de stand, Dick Zandbergen,  zat ook dicht bij me en wel op plek 16 en ik zat op 13. Maar na die eerste vis begon ik toch vaker beet te krijgen en ving ook mooie grote brasems, aan een haak 12 lekker vol met worm, caster en maden. Dick zag ik ook regelmatig vis vangen en ik had dan ook het idee dat we mekaar niet veel ontliepen qua gewicht. Na de pauze viel de stroming weg en werd het veel moeilijker om nog vis te vangen maar zo af en toe ving ik toch nog een mooie brasem. Ik was dan ook blij verrast toen bij het wegen bleek dat ik bijna 13 kilo had en Dick bleef steken op 7,5 kilo. Dick had dan ook wel aardig wat vis gevangen maar ze waren allemaal even kleiner dan mijn vangst. Dus ondanks de bagger en moesson was ik toch blij met de eind uitslag. De volgende competitie wedstrijd ben ik er niet bij want dan ga ik het nederlands kampioenschap vrije hengel vissen in Almere maar daarna ben ik weer van de partij. En sommige van jullie zie ik vrijdag of volgende week op de kermiswedstrijden.

Groetjes Ron

Ps Over de koppelwedstrijd van afgelopen zondag ga ik het maar niet hebben !!!!!!!!!!

Over 14 dagen naar de bekende vaart.

Tot dan!

15 Fred Meeuwenoord A 0 9
15 Frits v/d Kruijf A 0 9
15 Gerard Suykerland A 0 9
15 Dennis Jong A 0 9
15 Piet Kruit A 0 9
15 Rene de Jager A 0 9
15 Albert Zuiderduin A 0 9
15 Jaap Varkenvisser A 0 9
15 Jan Stapel A 0 9

Totaal ± 83 kg net geen 6 kilo gemiddeld per visser.

Deze wedstrijd vooral Brasem met hier en daar een verdwaalde Baars, Voorn of Schele Pos.

Vriendelijke visgroeten van Peter

Alle foto's van het seizoen 2010.