Wedstrijdverslag 8:  11 juni 2011

Verslag wedstrijd 8                                                                                                                                                                                                                                 11 juni 2011

Verslag van de winnaar:
Eindelijk dan weer eens een verslag van mijn kant omdat ik de bootjes wedstrijd hebt gewonnen al was de manier toch wel vreemd. 's Ochtends vroeg met Albert afgesproken en om 4.45 uur zijn we dan naar Nieuwkoop gereden.
Wat een tijd zo op zaterdag maar oké, dan heb je wel wat aan je dag alhoewel ik meestal dan wel 's middags even een uurtje naar bed moet. Om kwart over 5 kwamen we al gelijk in de hectiek terecht want iedereen was al druk bezig om z’n bootje vol te gooien en alles op z’n plaats te krijgen. Albert en ik een bootje opgezocht en onze spullen er ingezet en de motor even geprobeerd en toen op weg naar de rijke visgronden, althans dat hoopte we.
Bij de grote plas aangekomen toch even wezen kijken op het grote water maar naar ons idee kon je daar echt niet vissen en toen snel een plekje opgezocht achter het dijkje. Heerlijk uit de wind zo in je truitje terwijl je achter je de golven op de kant hoorde slaan.
Alles in de boot op z’n plek gezet en het hengeltje klaargemaakt.
Ik ging deze dag vissen met de picker en een korfje zonder gewicht waar ik een onderlijn aan monteerde van een meter lang. Op mijn gemak ging ik mijn voerplek opbouwen en na een 8 tal korven ben ik gaan vissen.
Het eerste uur ving ik eigenlijk niets maar in die tijd kon ik mooi van de sternen en visdiefjes genieten, wat een prachtig gebied is dat Nieuwkoop toch.
Wat me wel al was opgevallen was dat de bodem heel vuil was, ik kon echt niet met mijn montage slepen want dan zat het gelijk vol vuil.
Na een uur begon ik langzaam maar zeker vis te vangen , en dat waren allemaal brasems, en dat ging langzaam maar zeker steeds sneller.
De vis werd ook steeds groter dus op een gegeven moment haak 10 gemonteerd en dan vissen met 2 of 3 maïskorrels en ik ving zo lekker door.
En wat de dag zo vreemd maakt voor mij is dat mijn scheepsmaat Albert niet eens beet kreeg.
Wat hij ook probeerde en waar hij ook ging liggen, hij kon de vis niet vangen. En ik moet eerlijk zeggen ik snap er nog steeds niets van maar dat is denk ik vissen?
Om 12 uur gestopt en na Koos en Bram te hebben opgepikt rustig naar het weegpunt gevaren waar mijn koppelmaat Rene al naar me toe kwam om te zeggen dat hij 16 kilo had gevangen. Maar dat maakt niet uit want ik ging daar ruim overheen met mijn goeie 20 kilo. Maar als koppel hadden we het erg goed gedaan.
Volgend wedstrijd ben ik er niet bij want dan gaan Albert en ik ons geluk beproeven in Gambia op de rivier maar daarna zijn we weer van de partij.

Groetjes, Ron van Dam

Verslag van de voorzitter:
Een bootjeswedstrijd, sommige zijn voor, sommige zijn tegen!
Het blijft altijd een aparte onderneming waarbij er onverwachte gebeurtenissen optreden.
Vandaag hadden we een bont gezelschap in 11 boten.
Een even aantal wat dus prachtig uitkwam. Allemaal duo's in de boten.
Het vertrek verliep helaas wat rommelig. Een visser had verzamelpunt "op locatie" gelezen als "Sikkens locatie" en stond dus heel braaf maar moederziel alleen bij op het parkeerterrein van AkzoNobel te wachten.
Zo snel als verantwoord spoedde hij zich richting Nieuwkoop alwaar zijn maten op hem zouden wachten.
Het toeval wilde echter (Murphy slaapt blijkbaar nooit) dat de buitenboord motor, van juist deze maten, de geest gaf.
Als voorzitter rechtsomkeer gemaakt om hen in ieder geval een lange roeisessie te besparen maakte dat uiteindelijk de hele vereniging in de wacht lag. Prachtige geste waarvoor veel dank van de laatkomers.
Onderweg naar de Zuidplas begaf ook de tweede motor het, breekpen gebroken!.

Eindelijke aangekomen bij de Zuidplas bleek dat de wind een te grote spelbreker was om deze goed te kunnen bevissen.
De meeste kozen dan ook om in de luwte achter de dijk te blijven.
Met de nieuwe "regel" dat de eerst volgende boot niet verder dan 100 meter vanaf je eigen boot moet liggen maakt het ook niet makkelijker maar wel eerlijker.
Ons streven is om de BB-motoren als transporthulpmiddel te gebruiken en niet te "misbruiken" om geïsoleerd van de rest (uit het zicht) je visjes te kunnen vangen.

Halverwege de wedstrijd trok de wind als voorspeld verder aan en moesten de 4 waaghalzen die op de plas waren gaan liggen ook een veiliger onderkomen zoeken. Ze waren gewaarschuwd. Volgens Ruud waren de golven zo hoog gewordend zodat deze nu overboord sloegen en er gehoosd moest worden.
Dat deze verkassing voor hen slecht uitpakte was een ingebouwd risico.
Ik geloof niet dat een van deze 4 diehards hierna nog vis gevangen heeft.

Achter de dijk was het heerlijk vertoeven. Zelf hier een verkeerde keuze gemaakt door op de denkbeeldige vaargeul te willen vissen, vlak bij de weegplaats.
Hier konden we geen Brasem van formaat vangen, sterker nog, mijn bootmaat DZe had helemaal geen vis als ook AZ, PV en SK. Misschien dat dit kwam omdat ik wat spulletjes vergeten was, dat krijg je als je moet ompakken om maar zo min mogelijk onnodige materialen in de boot te hebben.

Daarnaast was er in de andere boten een behoorlijk onbalans tussen de aangeboden vangsten.
Een van de twee zat lekker te vangen daar waar de andere geen potten kon breken.
Wat doe je in zo een geval, verkassen?
Dit gebeurd meestal niet omdat je niet weet waar je terecht gaat komen en of je überhaupt nog tijd hebt / krijgt om een nieuwe stek op te bouwen.
Ik heb dan ook buiten de diehards niemand tussentijds zien verplaatsen.
Zelf had ik denk ik zelf de meeste stuks vis maar de zwaarste was net aan 600 gram.
Veel Voorntjes en Bliekjes met een totaal van net geen 6,5kg.
Daarbij had ik wel twee slikkers die ondanks het zeer voorzichtig onthaken dit blijkbaar niet overleefden.
Snoekvoer zullen we maar zeggen, anders had ik 7,5kg kunnen noteren.
Dat ik niet de enige was bleek tijden de weging.

Hier en daar bleken meer vissen te zwak en werden ook deze gewichten in mindering gebracht (weer uit het water geschept, teruggewogen en gecorrigeerd).
Buiten de vele prachtige Brasems, waarvan veel tussen de 55 en 60cm, zit dus ook een kleinere generatie die veel zwakker is.
Misschien heerst er een soort ziekte waar juist deze generatie (tussen de 4 en 7 ons) last van ondervind.
Tijdens de wedstrijd vloog ook een hele school Aalscholvers over waarbij ik ook zo mijn bedenkingen heb.
Er wordt opvallend weinig kleine vis in Nieuwkoop gevangen, waar is die generatie gebleven?
Oké, ik ving ze dan wel, maar daarbij opgemerkt dat ik ook de enige was die de vaste stok had uitliggen.
De feeder had mij immers ook geen Brasem van formaat opgeleverd en had ik behoorlijk last van de bewegingen in en van de boot.
Feeder eigenlijk te lang (meer momentum) maar ook de vis zeer voorzichtig azend. De dobber zou dus uitkomst moeten brengen in deze modderpoel. Wat een zachte bende is dat! Bij het vastleggen van de boot schoten de ruim 4 meter lange palen als een warm mes door de zachte boter.
Je zou hierbij denken dat er dan toch zeker 2,5 meter water zou moeten staan.

Peilen met de dobber leverde helaas net iets meer als een meter op, de rest is dus prut!
En dit dan nog in de denkbeeldige vaargeul!
Dit kan dus ook heel goed de oorzaak van de grote vangst verschillen zijn.
Vis je te zwaar op deze prut dan wordt je aas met de korf in de prut getrokken en kan de vis deze nooit nemen.
Het motto (of tip van de dag) is dus LICHT vissen met relatief lange onderlijnen.

Over 4 weken gaan we op herhaling dus doe hier je voordeel mee.

Ron en Rene
gefeliciteerd met jullie dagwinst.

Over 14 dagen wedstrijd 9 vanaf de kant

6 Bram Beij          4,450
7 Johan van Veen          3,700
7 Kees van den Burg          3,200
8 Dennis Jong          2,950
8 Dirk Aandewiel          1,750
9 Hans de Waard          1,200
9 Nico Jong             150
10 Albert Zuiderduin                 0
10 Dick Zeinstra                 0
10 Peter Verbiest                 0
10 Surya Kiewik                 0

Totaal 128 kilogram wat net geen 6 kilo gemiddeld per visser geeft.
Grote Brasem, Bliek, Blank en Ruisvoorn.

Vriendelijke visgroeten van Peter en Rene

Alle foto's van het seizoen 2011.