Wedstrijdverslag 12:  6 augustus 2011

Verslag wedstrijd 12                                                                                                                                                                                                                                6 augustus 2011

Verslag van de winnaar:

Euh, ja echt waar, ik mag eindelijk weer eens een stukje schrijven, en dat is al weer ruim een jaar geleden.
De avond voor de wedstrijd nog heerlijk aan de BBQ gezeten, en daar nog lelijk mijn vishand verbrand aan een sate-pan. Die vingers maar flink koelen, want de volgende dag moet ik toch mijn best weer doen.
En wonder boven wonder, de koelelementen hadden zijn werk gedaan, want de blaren zaten er nog wel maar veel last had ik daar niet meer van.

Ik pakte nr. 6 uit het inmiddels alom bekende witte lotingsemmertje. Omdat ik de baan zelf had uitgezet, wist ik dat mijn plek naast de flitspaal zat. Is dit een goed nummer, of niet..?? Het kon erger dacht ik.

Twee hengels waren opgetuigd voor de overkant en eentje voor het midden. Om 7 uur 4 balletjes op een meter of 15 en daarna 8 korven richting de overkant, ongeveer 2 meter uit de overzijde gebleven. Ik monteerde een vrij lange onderlijn met haak 14, die vulde ik met 2 casters een piertje en een made op de punt. Maar er kwam de eerste 30 minuten totaal geen beweging in mijn topje.
Mijn buurman Piet had met de vaste stok al de nodige vissen binnen gehaald.

Dan maar even overschakelen naar het midden.Snel pakte ik daar een bliekje, en was zo van de nul af!
Daarna ving ik nog een baarsje.Dat is meestal ook geen goed teken, dus besloot ik om maar weer ff de overzijde te gaan belagen, dit met de zelfde start-be-aasing als in het begin, wel ging ik nu steeds meer geknipte wormen in mijn korf doen. Nu kreeg ik wel vrij snel een aanbeet….mis!!, zonde maar er zat dus vis op die plek, en ik zeg altijd “het eerste aanbeet mag je nog missen”. Daarna volgden de beten elkaar snel op, dit zag ook de inmiddels aangeschoven toeschouwer Wil Zoet(ook nog steeds lid van onze club). Dit resulteerde in 6 platte in de eerste helft.
De tweede helft waren de dikke platte nog steeds massaal aanwezig, en de een na de andere brasem belande in mijn leefnet en missen was er haast niet meer bij. Jammer voor mij was het laatste uur net zo slecht als het eerste uur, slechts 2 visjes wist ik nog te vangen, Met ruim 17 kilo vis was ik een tevreden mens.
Toeval of niet toen ik vorig jaar een eentje viste was dat ook met ruim 17 kilo!!
Al met al een hele fijne wedstrijd voor mij, en nu maar hopen dat het de volgende wedstrijd in het Amsterdam-Rijnkanaal ook zo goed mag gaan. We vissen dan op een plek waar we nog nooit een wedstrijd hebben gevist.

Hoe dan ook, tot de volgende keer maar weer.

Onze weeg kanjers, heren bedankt.

Vriendelijke visgroeten,

Fred

Verslag van de voorzitter:
Kijk; Gerard is ook weer boven tafel! Vandaag is de wekker wel afgelopen en dus stond hij vanmorgen weer gewoon bij het verzamelpunt aan de poort van de Sikkens.

We hadden dus geen helikopter nodig om hem op te speuren. Die kunnen ze beter inzetten om ontsnapte criminelen of andere bandieten op te sporen. Deze cirkelde vanmorgen rond en duidelijk op zoek naar iets.

Ondanks de vakantietijd (6 afmeldingen) toch altijd nog 21 man aan de waterkant. De kop/staartplaatsen waren al min of meer vergeven. 3 man voor 2 plekken. Bram liet de loting aan mij over. Zelf had er geen vertrouwen in. Volgens zijn oorspronkelijke voorspelling zal hij in wedstrijd 13  wel kop- staart trekken. We zitten dan aan het AR-Kanaal, een plek waar een kop- staartplaats niet direct een voordeel is.
Ook mijn hand van trekken is niet de meest gelukkige dus komt de voorspelling van Bram uit.
De wedstrijd kon netjes om 07:00 uur beginnen. Bijna blad stil en wel al een paar druppeltjes regen. Er zou meer vallen met serieuze regen vanaf een uur 11. Natuurlijk tijdens het opruimen en wegen, maar ook dat viel reuze mee. Geen regen van serieuze betekenis.
Veel feeders en een paar vaste stokken. Normaal is deze laatste ook mijn favoriet, maar op de plek waar ik nu lootte heb ik goede (jaren geleden) en minder goede ervaringen (vorig en dit jaar) met de vaste stok. Niet gedaan dus. Weet nog altijd niet of dat de juiste keuze is geweest. De vis zat kort bij en het had dus positief uit kunnen pakken. Gerard ving op kop ook mooie Brasems met de stok en ook Piet Kruit verderop  in het parcours wist leuk te vangen. Beide plekken staan wat dit betreft minder goed aangeschreven dan de stek waarop ik zat. Maar toch, je maakt een keuze en moet daar dan wel een beetje in geloven.

Niet veel later in de wedstrijd kregen wij onze eigen Gay-parade voorbij. Uitgedost in roze tinten voeren deze bootjes richting Amsterdam om zich daar in het feestgeweld te storten. Gelukkig bleef het bij een enkele boot een geen lange reeks van schreeuwende feestgangers.

Mart (Buurman van Piet) had het zekere voor het onzekere genomen. Hij rekende op regen. Misschien maar beter ook, dan valt het achteraf altijd mee. ook hij begin met de vaste stok maar kon hier in tegenstelling tot Piet geen visje mee vangen. Hij weet dit zelf aan de lengte van zijn stok. De feeder bracht uitkomst en leverde hem 1 hele vissen op. Vreemd want om hem heen werd voldoende vis gevangen met de feeder. Fred zat aan de andere kant van Piet en werd winnaar met ruim 17kg. Vissen blijft een onvoorspelbare sport.

Op kop zat "nieuw" lid Jaap. Hij had een probleem met de stenen kant waardoor hij niets in de grond kon prikken. Schuiven kon maar een kant op, dichter naar nummer 2 (Dirk). Dirk had hier geen moeite mee en dus zaten de heren bijna gebroederlijk op slechts 10 meter van elkaar.

Mijn wedstrijd! Geen stok dus, wel drie feeders klaar. Een kort en twee voor de overzijde waarvan een al van een stroommontage voorzien. Deze laatste bleek vandaag niet nodig. Na het startsignaal voeren geblazen, eerst ver en later op korte afstand.
Na 5 - 10 minuten de verre hengel beaasd en wachten op de eerste aanbeten. Dit duurde niet overdreven lang maar het resultaat maakte mij toch minder blij. Geen mooie brasem maar Riet (ruis)voorn. Daarna lang geen aanbeten dus over naar de korte verse.
Hier wel gelijk een beter resultaat meteen kleine brasem. Dit werd afgewisseld met voorn, baars, bliek en nog meer brasem. Niet groot helaas. De zwaarste was rond de 500 gram. Een voorzichtige schatting maakte dat ik rond de pauze een killotje of 3-4 in mijn netje had. Buurman Leo had het blijkbaar beter gedaan en had al 6 dikke platte van de overzijde weggehaald. Knap dus. ook Dick Zand klaagde niet want ook hij had al mooie brasem gezien.
Mijn andere buurman Nico v.V. ving ook redelijk vis, maar nog kleiner dan dat ik ze ving.
De tweede helft keerde tij enigszins. Mijn brasems werden iets groter maar het aantal stuks nam wel af. Nico daarentegen had ze nu goed opliggen en haalde de een na de andere vis binnen. De wisseltruc (de verre hengel) bracht mij nog een aanbeet wat wel gelijk een brasem van 1,5 kilo opleverde. Terug naar de korte hengel leverde dit wel aanbeten op maar krabben denk ik. Mijn onderlijntje werd stelselmatig doorgebeten dus ik maar haken aanzetten. Mijn geschatte 6 -7 kilo aan het einde bleek zelfs 8+ maar niet genoeg voor de vak winst. Nico kwam op mij net 1 killotje tekort, maar al had de wedstrijd een half uurtje langer geduurd dan weet ik het zo net nog niet. Leo ging na een heel sterke 1ste helft er als verwacht met de vakwinst vandoor, gefeliciteerd. In het A-vak was het Fred die met 17kg iedereen zoek viste. Piet Kruit was met zijn ruime 8 kilo aan de vaste stok tweede waarna Dirk, Bram B., Jaap V en Ruud V. heel dicht bij elkaar eindigden met ± 6 kilo.

Wat kleine verschuivingen in de stand en alles nog dichter opeen.

Kees had vandaag zijn dag niet.
Met de uitschieter van14 dagen geleden viste hij vandaag een 4 in vak B met een gemiddeld gewicht.

Nico blijft lachen, wat er ook gevangen wordt.
Geef hem nog even en ook hij vist zich in de top 10.

Club kampioen Ruud had vandaag ook zijn dag niet.
Ook al ving hij net boven het gemiddelde, toch moest hij in zijn van 5 anderen voor laten gaan. verslagen.....?
Nee, Ruud is de man van de eindsprint (net als Fred overigens).

Mark my words en kijk nog maar eens goed naar de stand na wedstrijd 17.

Over 14 dagen vissen we "vreemd" in de Klotsbak van Nederland.

Fred en Leo gefeliciteerd met jullie dagwinst en bedankt voor al het weeg werk, Hulde!

Wegen, altijd spannend                                                        Wim in de schadeherstel!!!            Hans met aandacht voor de foto.   Nico trots met zijn zoveelste brasem.                                    The master van de feederworp en winnaar van vandaag.

Over 14 dagen wedstrijd 13 waarna de stand wordt gecorrigeerd voor de 3 slechtste resultaten.

naam  Pnt grammen
21 Mart van Stijn 10             100
22 Afmelders 13                  -

Tot dan!

Totaal ruim 108 kilogram wat ruim 5 kilo gemiddeld per visser geeft.

Grote Brasem, kleine brasem, Bliek, Baars en Blank- en Ruisvoorn. Dit keer geen paling!

Vriendelijke visgroeten van Peter en Rene

Alle foto's van het seizoen 2011.