Wedstrijdverslag 12:  11 augustus 2012

Verslag wedstrijd 12           11 augustus 2012

Verslag van de winnaar:

Na lange tijd weer een keer mee gevist met de Sikkens. Door omstandigheden en vakantie wat wedstrijden gemist.
De baan was in twee vakken uitgezet, dit kanaal is toch wel een van de betere en eerlijkere wedstrijdwateren, hier kan door iedereen een visje gevangen worden ongeacht de stek waar je zit, maar ook hier geld weer dat de kopstek toch vaak de meeste vis oplevert, Ik had grote kans op de kopstek en die pakte ik dan ook, mede hierdoor is de wedstrijd al half gewonnen.
De weermannen en weervrouwen hadden een stralende dag met windkracht 2 voorspeld maar dat was zoals gewoonlijk bij die mensen ook weer een leugen, een straffe wind over het water maakte dat het frisjes aanvoelde en in plaats van een t-shirt was er een jas nodig.

Om 7 uur ging de toeter en direct een halve liter casters gebracht, ongeveer twee meter uit de overkant hierna nog een paar korven op 18 meter voor het geval dat de vis niet zou azen aan de overkant.

Onderlijn van een meter er aan geknoopt en met een korf van 50 gram vol wormen naar de stek aan de overkant gebracht, binnen 10 minuten kreeg ik een voorzichtige aanbeet en haalde ik de eerste brasem(pje) binnen. Hierna volop wormen blijven brengen en de brasem`s die ik ving  werden groter.
Met regelmaat haalde ik een mooie platte binnen.

Piet die naast me zat zag ik niet zo veel vangen en Ron die daar naast zat ging, zoals ik het kon zien gelijk met mij op tot de pauze, na de pauze viel het bij de buren stil en ik ging in hetzelfde ritme door met vangen totdat er een passagiers bootje langs kwam, hierdoor viel het even stil, direct nadat het bootje gepasseerd een stuk of 5 korven met wormen gebracht en hierdoor ging de vis na een half uurtje toch weer aan het azen en kon ik ze weer vangen.

Ik heb lekker zitten vissen met een resultaat van ruim 30 kilo. Ik mag hopen dat het volgende week ook zo is dan heb ik een koppelwedstrijd op het zelfde stuk water.

Vriendelijke groeten Leo.

Vakantie Kiekjes:

Denk je dat in Italië op vakantie is, zit hij met zijn telefoon te spelen op een terras in Marveld recreatie park, wat een oplichter!
Was wel wat vreemd, want hij herkende me niet !!
Of heeft hij een verborgen tweeling broer?

Groet Hans de Waard

Verslag van de voorzitter:
Ben er weer, is wel even wennen na een maand geen wedstrijden te hebben gevist. Helemaal niet gevist dan, tuurlijk wel.
Sterker nog.... in dit zelfde water nog geen 48 uur voorafgaande aan deze wedstrijd en niet alleen.
Ook Joop, Rene, Fred, Ruud en Johan waren aan de waterkant te vinden. Een aantal van deze hebben de hele nacht doorgevist met wisselend resultaat. 32,7 - 36,2 - 47,5 & 74,5 kg is niet wat je hiervan verwacht, zeker in contrast dat de winnaar overdag in 4 uurtjes 31kg in een wedstrijd vangt! Zelfs de bijna 75kg is onvoldoende voor een nacht doorhalen op dit parcours.
Vooraf hadden we ingezet op 100kg pp, ging hem niet worden dus.
Mijn vermoeden bestaat dat er nog een dag eerder nog meer leden hier hun kunstjes geprobeerd hebben, het is immers de eerste keer dit seizoen dat we dit water weer aandoen.

Verzamelen bij de Sikkens en in colonne naar het wedstrijdwater. Lekker rustig op de weg, is wat anders dan alk die files die ik tijdens mijn vakantie heb gezien. Dat er altijd mensen zijn met meer haast (zelf 's ochtends vroeg)  bleek maar weer op de A9. Daar waar wij tegen de 120 reden kwam er een dikke Audi met dubbele snelheid (geschat) voorbij. Spoedgevalletje?  Schud je letterlijk weer ff wakker.
Aan de waterkant aangekomen stonden de rest van de leden al ongeduldig te wachten. 20 man aan de waterkant op een parcours van 24. Dus toch maar even snel wat tussennummers uit de tombola gehaald. 4 van de aanwezige vissers had nog recht op een kop of staart plaats en laten we nu net 4 plekken gecreëerd hebben. De vakken A en B waren zo een 400 meter uit elkaar gezet  wat maakt dat ruim plek voor iedereen is.

3 voor zeven (op mijn klokkie) hoorde ik een toeter gaan een zag de korven en ballen inde verte al vliegen. Ik was nog niet zover en toeterde voor het A-Vak dus 3 minuten later.
Dit hebben we de hele wedstrijd zo volgehouden. Volgende keer maar weer even de klokjes synchroniseren. Opvallende genoeg geen vaste stokken vandaag wat best vreemd is met een spiegelvlakke vaart en een lage windvoorspelling. Ik dus ook geen vaste stok alwaar ik later ongelofelijke spijt van kreeg, maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer. Ik zat naar rechts te vissen en kon dus alleen de vissers links van mij zien, allen Hans eigenlijk want de rest was afgeblokt door de netjes in de berm geparkeerde auto's.
Na een minuut of 10 ving ik mijn eerste Voorntje gevolgd door een krappe kilo brasem. Om mee heen (ook achterom kijkend) zag ik verder niemand scheppen en dacht,.....YES.... heb ik een plek met vis. Duidelijk te vroeg "gejoogen" want kort daarna begon iedereen vis te vangen. Niet in die aantallen die we van deze vaart kennen maar met de pauze hadden de meeste vissers toch wel wat brasem in het netje liggen. Het aantal varieerde van 4 tot 10 alleen de kopstek deed het naar zeggen een stuk beter.
Het weer was inmiddels omgeslagen en van windstil met een verwacht zonnetje zette de wind aan, eerst uit Noord en daarna doordraaiend naar Zuidoost.
Het voelde frisjes aan dus je zag steeds meer vissers naar de warme kleding grijpen. Let wel, we schrijven 11 augustus --> hoog zomer!!!

Ook de stroming welke eerst flauwtjes richting het zuiden stroomde was compleet omgeslagen en ging nu hard naar het noorden. Zo sterk dat ik zelfs hengels overeind zag staan. Niet ideaal in dit water waar in de regel ook nogal wat pleziervaart voorbij komt.

Deze weersomslag was voor de meeste vissers, waaronder ikzelf, geen verbetering.
De vangsten die al niet super waren vielen verder terug. Zoekende naar de vis kwam ik alleen maar vast en vaster te zitten wat mij een voorslag gekost heeft. Dat ik niet de enige was bleek wel uit het aantal vissers welke langs de kant liepen om hunnieuwe opzet uit te lopen.

Kampioen "KANTKLOSSEN"was deze wedstrijd toch wel Piet die drie keer gespot werd.
Dat bedoel ik dus met het missen van de vaste stok want na die voorslag ben ik op mij korte stek (± 15 meter)  gaan vissen.
Voor de pauze had ik hier al een dikke platte uitgesleept en direct na de  pauze pakte ik drie dikke kilo brasems op een rij in krap 15 minuten tijd. Weer dacht ik (te vroeg!) .....YES, maar viel hierna de vangst terug tot NUL!.

Dit heeft een uur geduurd waarbij wel opgemerkt dat ik 3x een vis aangeslagen had maar deze op miraculeuze wijze (lijntje geknapt) wisten te ontsnappen.
Wel weer een drietal Palingen binnen gehaald waarvan een heel dikke, maar die tellen helaas nog steeds niet mee.
Dikkere onderlijnen leverden geen aanbeten op dus het was heel voorzicht pielen geblazen in de hoop dat ik er toch nog een paar wist te verschalken.
Dit lukte aan het einde van de wedstrijd wat nog twee bonusvissen opleverde.
Met de vaste stok op 13 meter had ik voor mijn gevoel meer kunnen vangen indien ik de juiste vlagdobber had gemonteerd. Gemiste kans dus.
Deze miskleun leverde aan het einde van de rit dan ook 5 strafpunten op. 4 van de 10 vissers in dit vak hadden meer vis in hun mandje liggen.
Absoluut winnaar van de dag was Leo die vanaf kop ruim 30 kg bij elkaar wist te harken. Ook Ruud had zijn befaamde eindsprint ingezet en tikte af op 16 kilo.
Ron die voor de pauze al tegen de 10 kilo zat wist dit met de omgekeerde stroming niet door te zetten maar die 10 kilo stond.
Tot groot genoegen van onze secretaris had hij net 300 gram meer aangeboden dan ondergetekende wat dus een dikke 5 betekende. Weer een afschrijver dus dat maakt 4.
Met nog een wedstrijd missen te gaan gaat dit dus een heel spannende strijd worden aan de kop.
Ik geloof niet dat we in deze fase van de competitie eerder zoveel vissers met nog kans op de titel in de strijd hadden.
In het andere vak (het stuk waar veel vissers in de dagen voorafgaande hadden zitten oefenen) was het Dirk die met bijna 12 kilo een vette 1 viste.
Fred was hier de gedupeerde en kwam met krap 4,5 kilo niet verder dan een 7de plaats, ook een afschrijver dus.
Bram viste ondanks wat gemopper een mooi 9 kilo bij elkaar en wist hiermee tweede te worden. Joop is een stabiele subtopper en viste wederom een top drie notering.
Mart was in dit vak de pechvogel met een dooie Pos (slikker) en een paling wat samen dus 0 gram op de schaal brengt.
Ook hij gaat de volgende keer toch ook weer voor de vaste stok.

De volgende wedstrijd is in hetzelfde water dus nu maar hopen dat de vis blijft liggen en hopelijk nog wat beter gaat azen.
Gezocht....stabiel visweer!!

1 Dicrk Aandewiel 11570
2 Bram beij 8880
3 Joop Jonker 6150
4 Dennis Jong 6030
5 Peter Zoet 5290
6 Nico van Vliet 4720
7 Fred Meeuwenoord 4360
8 Johan van Veen 4060
9 Aad Montanje 2190
10 Mart van Stijn 0

Totaal net geen160 kilogram wat ook net 8 kilo gemiddeld per visser geeft.

Grote Brasem, kleine Brasem, Voorn, Bliek, Paling en een Pos.

Vriendelijke visgroeten van Peter en Rene.

Alle foto's van het seizoen 2012.