Wedstrijdverslag 2:  27 april 2013

Verslag wedstrijd 2          27 april 2013

Verslag van de winnaar:
Hoi gasten

Hier weer een stukje van mij, na vroeg opstaan (half 5) en alle spullen ingeladen had de auto starten en richting markervaart  rijden dacht ik bij mezelf je moet wel gek op deze hobby zijn om zo vroeg op te staan, maar eenmaal aangekomen te zijn zie je de eerste al staan de mannen die de baan uitzetten (goed werk) en andere collega '  s vissers.
Dan de loting  iedereen had zijn plaats behalve ik dus ik kon het laatste nummer nemen dat nummer 5 had want Fred was me vergeten.
De wedstrijd; iedereen was bezig met de vaste stok maar ik niet want door een blessure in m''n schouder kon ik die niet vast houden dus met de feeder vissen de toeter ging (goed geluid zit er in) na een goede voerplek te hebben gemaakt begon ik.
Na ongeveer 15 min zag m"n buurman al de eerste vis vangen niet groot kort daarna begon het bij mij  de eerste platte een beste daarna een paar kleintjes en toen begon het! 5 achter mekaar toen die beste toeter weer, eten, koffie en kijken wat de rest had gevangen.
Het ging niet zo goed met die anderen een paar kleintjes en een paar enkele platte.
De tweede helft dan maar dat ging niet zo vlot meer nog een platte  en enkele kleintjes en het was afgelopen.
Toen kwam de weging daar in bleek dat ik het meeste gewicht had, dus met andere woorden ik (mocht) moest een stukje schrijven.
Ik hoop dat ik  het goed heb omschreven en tot aanstaande zondag de groetjes (4 uur op)

Verslag van de Secretaris:
Wat kan het weer in Nederland toch raar zijn. Er is geen pijl op te trekken.
Zo krijg je een uitnodiging om vrijdag met de personeelsvereniging van het LUMC en hsv De Leede een wedstrijd te vissen in het Kanaal door Voorne
en zo zit met je eigen cluppie ,24 uur later, te vissen in de Markervaart.
Zo zit je een hele wedstrijd in de stromende regen en zo zit je bijna in je polo-tje en korte broek.

Laat ik even duidelijk zijn. Afgelopen vrijdag was er de jaarlijkse viswedstrijd van de personeelsvereniging van LUMC en hsv De Leede.
Fred had enkele weke geleden al gevraagd of ik zin had om mee te gaan. Dat heb ik toen volmondig ja op gezegd. Altijd leuk zo een wedstrijdje.
En deze wedstrijd werd toch in het Kanaal door Voorne gevist.
Is dit niet het water dat garant staat voor de vele kilo’s. Het kost je een dag bij AkzoNobel maar je hebt er genoeg.

Donderdag nog even wat dobbers afgesteld in een heerlijk zonnetje.

Vrijdag om half vijf bij Fred afgesproken en gezamenlijk zijn we naar de visgronden in Hellevoetsluis gereden.
Nu, je snapt het wel, onderweg een bak water op de auto. Bij het kanaal aangekomen toch nog maar even wachten met uitladen want de regen viel nog steeds uit de lucht. Uiteindelijk hebben we een redelijk droog moment gekregen en konden we alles in gereedheid brengen voor de wedstrijd.
Om half 7 ging de toeter en gingen de korven door de lucht en de ballen voer richting water. Volgens mij hebben ze boven deze toeter ook gehoord want de sluizen boven gingen ook open. Wat hebben ze veel water boven. Tot half elf duurde de eerste helft van de wedstrijd.
Ik kan me niet herinneren dat het ook maar 1 minuut droog is geweest.

Bij deze wedstrijd is krijg je in de pauze van een half uur een broodmaaltijd aan geboden.
Dus Fred en ik op ons gemak naar het centrale punt gewandeld en we vernomen dat de vangst net als het weer, zeer, tot zeer slecht was.
Een enkele platte en een sporadische voorn of allerlei ander soorten vis.

De tweede helft van 3 uur werd ook door vele met tegenzin aangevangen. De wind ging van hard naar nog harder.
De vaste stok vloog bijna uit de houder en gooien met feeder werd ook steeds moeilijker. |
De wind stond tenslotte recht in het gezicht. Gelukkig had de organisatie de wijsheid om de wedstrijd maar na 1,5 uur te stoppen.
Alles opgeruimd in de regen. Je auto was wel een paar kilo zwaarder want er was geen kledingstuk dat droog was.

Van de uitslag heb ik niet veel meegekregen want. Ik heb van Fred gehoord dat de winnaar ruim 5 kilo vis gevangen heeft.
En toen was het zaterdag. Gelukkig een 3 kwartier later het mandje uit. En wat me vooral is bijgebleven, een regenvrije wedstrijd.
Eigenlijk een wedstrijd zoals ze allemaal horen te zijn.

Wel fris maar geen druppel regen. Windje in de rug, en zonnetje aan de hemel. De baanuitzetters hadden vandaag een niet zo moeilijke taak, want op iedere plek wil je wel zitten.
Nog geen riet dat geknipt hoeft te worden. Om klokslag 6 uur gingen we van slag met de loting. Bij afwezigheid van Peter Dekker, hij had weer eens een bepaalde drank excursie in Schotland, deed Fred samen met Wim de loting. Toen mijn naam omgeroepen werd zei Fred nog pak jij nummer 20 maar. Daar ik Fred niet wilde teleurstellen pakte ik dan ook maar nummer 20, en wat schets mijn verbazing, staart en tegenover het riet. Om zeven uur begon de wedstrijd. Ik had de eerste vis al na 5 minuten te pakken. Ik weet niet hoe het bij de mede vissers gesteld is maar de “gebouwen” liggen nog te rusten en hebben zeker nog zin om gevangen te worden. Het is veel voorn en andere soorten. Zelfs schele possen en krabben waren weer de vangst. Persoonlijk heb ik heb ik de wedstrijd niet in zijn geheel uitgevist. De KNVB vond dat ik maar in Ridderkerk mijn kunnen moest tonen.

Naar de uitslag kijkend heeft Nico Jong zijn eerste 10 kg te pakken en is daardoor ook dagwinnaar. Wat mij opvalt is dat de lage nummers meer vis vangen dan de hoge nummers.

Dat er zelfs een visser is die vier uur lang niets gevangen heeft is ook een vermelding waard.

Aanstaande zondag 5 mei is het kampioenschap van Teylingen.
Vorig jaar was Johan van Veen de grote winnaar met 7 kg vis. Als je mee wilt doen, laat het dan weten aan Fred.

Over 2 weken gaan we met de SHV naar Hellevoetsluis.

Verder wens ik een ieder een mooie 30 april.

Geniet van Willempie als koning en dank Bea

4 Rene de Jager          3,400
5 Bram Beij          3,075
6 Albert Zuiderduin          3,050
7 Dennis Jong          2,460
8 Peter Zoet          1,900
9 Aad Montanje                 0
10 zzzzz zzzzz                  -

Totaal bijna 63 kilogram wat een 3.7 kilo gemiddeld per visser geeft.

Toch weer de Brasem.

Vriendelijke visgroeten van Nico en Rene.

Alle foto's van het seizoen 2013.