Wedstrijdverslag 4:  10 mei 2014

Verslag wedstrijd 4        10 mei 2014

Verslag van de winnaar:

Beste Sikkensvissers, dit keer aan mij de eer om mijn verhaal te doen over onze 4e wedstrijd.
Afgelopen weken al een aantal keer wezen kijken bij wedstrijden aan dit water, wat verschillende vangsten met zich mee bracht .
Ook nog op pad geweest met de voorzitter om te kijken of we met deze weersomstandigheden niet aan de andere oever konden vissen,
maar dat bleek geen optie.
Dan maar in de wind en de regen, een” echte mannenwedstrijd” dus.
Om half 5 was ik met baancommissaris Ruud bij het kerkhof, en gelukkig viel het weer nog erg mee, 'n briesje,10 graden en droog.
De baan verdeeld in twee vakken met 400m ertussen vanwege de bewoners aldaar.
Loting wees uit dat ik op stek 16 zat, volgens Peter koopman de beste stek van het parcours,
dus de druk nam toe.
Achter mij had ik overigens een mooi uitzicht op het mooiste stadion van Nederland, de Arena.
Een paar ballen op 15 meter gedeponeerd en plek op 3 meter uit de overkant (ruim 50 meter).
Dit alles met nog geen kroelende beestjes in mijn voer, maar alleen casters.
Ik startte aan de overkant met vissen, en zag al snel wat beweging in mijn top, slaan en ja hoor hangen, een mooie kilobrasem belande in mijn netje .
Nu er vis leek te zitten op mijn stek meteen maar begonnen met de wormenknipperij, en daar pas mee gestopt toen ik het eindsignaal had gegeven.
De eerste helft verliep goed, en toen Koopman mij belde kon ik hem meedelen dat ik al 10 platte in mijn leefnet had zitten, dat leek ij geen slechte score voor 2 uur vissen.
De tweede helft nam de wind flink toe, wat mij deed besluiten om mijn heavy feeder te pakken en met een 50 grams korf verder te gaan, ik kreeg nu de korf veel beter op mijn plek.

Ik was omdat de beten wegvielen iets over mijn plek heengegaan, wat in het laatste uurtje nog resulteerde in 4 mooie platten en 1 baarsje.
Al met al was ik best tevreden over deze wedstrijd, al zat 't weer een beetje tegen en wordt je zo af en toe gek van die roeiers, die leken bij mij wel een soort keerpunt te hebben gevonden, zodat ik af en toe een brul moest geven voordat ze in mijn leefnet terecht kwamen.

Fred

Verslag van de voorzitter:
Eindelijk weer een keer vissen in dit prachtige viswater.
We hadden in de weken naar deze wedstrijd toe veel mooie vangsten gehoord, alleen koning Herfst gooit wat roet in het eten.
Daagse voor de wedstrijd sloeg het weer om en zou niet meer terugslaan. Voorspellingen (weeronline) met het cijfer 1 is niet iets om naar uit te kijken.
Zoals de winnaar van vandaag al schreef zijn we 2 keer op dit parcours wezen kijken, voor vissen hadden we helaas geen tijd.
De zondag voorafgaande aan de wedstrijd om te zien of we een aaneengesloten parcours van ±22 visplekken konden lokaliseren, helaas niet dus.
Dat wordt twee vakken uitzetten met een tussenruimte van een paar honderd meter.
Die zondag werd er maar een klein wedstrijdje (HSV de Vliet) in het laatste vak (#D) gevist.
Daar een hoop gemopper over het idioot aantal roeiers die volkomen respectloos naar de hengelaars toe, lekker onder de kant komen varen en zich nergens wat van aantrekken. Best vreemd wetende dat het de hengelaars zijn die de vergunning voor dit deel van het water hebben en de roeiers daarmee als vrijbuiters betiteld kunnen worden. Jammer dat deze twee hobby's zo met elkaar botsen terwijl er toch voldoende water is om ons allemaal naast elkaar te gedogen zonder dat we hier veel concessie voor moeten doen.
Wat is de moeite om bij het zien van een viswedstrijd een meter of 15 uit de kant te blijven waar de vissers zitten en waarom moet je uitgerekend daar waar de viswedstrijd  gaande is, de boot stilleggen, over het water heen schreeuwen (roeiers zijn blijkbaar stokdoof) en ook daar de boot keren om terug richting de thuishaven te peddelen? Ik zie dit als pesterij en zich onaantastbaar voelen in hun veilig bootje op het water. Het zou ons een groot plezier doen wanneer de roeiers doorvaren tot na de laatste visser ( desnoods in een vak) en daar hun pauze, keerpunt en schreeuwend overleg voeren. Je praat immers maar over een paar honderd meter verschil.
Ik sprak een visser die dit een keer zo zat was dat hij besloot gewoon in te gooien, boot of geen boot, en een roeier met zijn speedkorf op de kop raakte. Je zou denken eigen schuld dikke bult, maar zo werkt dit niet in dit polderland. Poging tot doodslag werd ten laste gelegd wat gelukkig door de rechter werd verworpen. Hebben ze ervan geleerd?  Nee dus.
Bij de navraag of het ook mogelijk was aan de overzijde (vanaf de overzijde wel te verstaan) te vissen het volgende.
Dat was volgens deze vissers onmogelijk, met name een parkeerprobleem, waarmee vissen dan ook wel heel erg lastig zou worden.
We besloten om toen daar dan ook maar niet meer te gaan kijken en ons "verlies te nemen".

Aan deze zijde van deze rivier wordt doorgaans in 4 vakken tot 14 deelnemers gevist. Voldoende ruimte dus om onze max 24 vissers te accommoderen.
Op woensdag echter werd de voorspelling voor de wedstrijddag nog onheilspellender (als dat al kan) wat ons deed besluiten om toch de westzijde nog maar een keer langs te rijden om toch te proberen zaterdag met de wind (storm) in de rug te kunnen vissen. We hebben daar heel wat afgelopen en stekken geteld, maar zonder succes. Met heel veel pijn en moeite zouden we 14 stekken uit kunnen zetten en dat is toch al gauw zo een 8 stekken tekort!
Dan toch maar aan de Zuidoostzijde en op hoop van zegen dat de regen en wind 's morgens vroeg mee zouden vallen.

Op de wedstrijddag zelf heel vroeg aan de waterkant zodat we ook zo vroeg mogelijk konden beginnen. Dit wederom met het oog op de roeiers die vanaf een uur of negen het water in zouden gaan namen.
Dan hadden we in ieder geval een helft roeiers vrij kunnen vissen. Voordeel van het slechte weer was dat mogelijk niet veel roeiers het er vandaag op zouden wagen, was dat even een misrekening!

Loting maakt dat Mart (#1) en Dick Zand (#11) het vanaf kop en Rene (#10) en Aad (#20) het vanaf staart mochten doen.
Rustig aan opbouwen en auto's op besluit van diskwalificatie helemaal in de berme op op de parkeerplaats geparkeerd. Geen gelazer voor ons en andere verenigingen als Ruud na de loting mooi wist te verwoorden.

06:30 uur aanvang wedstrijd op het nu nog rustige water (weinig wind en zowaar nog even droog). Zelf een plek op 16 meter en een op 50 meter gemaakt. Dichterbij leek niet te veel nut te hebben, veel onderwater sla, en de overzijde dito. Kon niet dicht genoeg naar het zin onder de kant komen. Mijn buurman Nico koos voor 25 en 40 meter. Het eerste half uur echter geen stootje te zien en dus maar met het foto toestel op pad.
Het was nu immers nog droog. |
Bij Johan aangekomen was die net bezig zijn eerste platte binnen te halen (zie foto).
Verder  had nog niemand vis en alleen Henk had wat kleine stootjes op korte afstand gezien maar gemist.
Hij refereerde hierbij naar het kampioenschap van Teylingen alwaar hij ook alles het eerste uur miste.
Daar eindigde hij nog met een krappe 10 kilo dus daar hoopte hij dan ook voor vandaag maar op.
Bij terugkomst op eigen stek zat er zowaar een wandelbaars aan mijn haakje. In ieder geval van de nul af.
Kort daarna ving mijn buurman op 40 meter een drietal Blieken, Bleien, Brasempjes achter elkaar waardoor ik mij toch wel wat zorgen ging maken. Moest ik volhouden op mijn eigen stekken of toch langzaam dichterbij komen of juist verder weg. Volharden maar, want nu nog een nieuw stek opbouwen zou zeker niet tot succes leiden.

Af en toe wel wat geprobeerd door een metertje meer of minder te geven maar ook dat bleek niet te helpen.
De stroming zat er toch lekker in en geen reden voor de vissen om niet te azen.
Er hierbij wel vanuit gaande dat hier vis zat. Ik begreep later van Dick Zand dat hij hier met Bram op woensdag had zitten hakken en met 30kg in 3 uur vissen niet ontevreden was.
Kreeg nu meer de indruk dat de vis hier uitgegeten was. Met de pauze was het gelukt om 2 Baarzen en toch nog 3 Bleitjes te vangen waar mijn buurman NicoV as zo een beetje het dubbele had.
Dat zal dus nog knap hard werken worden de tweede helft.
In de pauze beide stekken nog maar eens van flink wat geknipte wormen voorzien in de hoop dat ..................|
Tot overmaat van ramp viel kort hierna ook de stroming nog eens helemaal weg en was het echt staren geblazen. Vanuit andere delen van het parcours kwamen verschillende berichten binnen. Fred had al flink wat Brasem op zijn topstek gevangen en de berichten uit het B-vak waren eigenlijk allemaal wel positief. Het A-vak daarentegen kende een hoop gemopper. Heel veel Baars en klein vis en op Johan en Ron na kon niemand een serieuze Brasem vangen.
DirkA had zelfs nog niet eens een serieuze aanbeet gehad. Kort voor de pauze zag hij een minuscuul tikje waar hij zich dan maar aan vast hield dat er nu in ieder geval enige activiteit op zijn voerplek was ontstaan.

De regen was begonnen en de wind nam toe. Achter mij werd een radio kamp opgebouwd (amateur 27Mc zenders) wat een hoop reuring gaf.
Gelukkig begon het laatste uur de stroming weer wat toe te nemen en wist ik nog een drietal Brasempjes en wat Baars bij te vangen om zo op een krappe 5 kilo uit te komen.
Dat viel me achteraf echt nog alles mee want had echt gedacht rond de 3,5 kilo uit te komen.
Wist dat NicoV sowieso al meer zou hebben en was het dus hooguit een 4de stek voor vandaag afhankelijk van wat kop een staart zouden kunnen aanbieden.

10:45 uur einde wedstrijd en opruimen in de regen.
Alles snel in de auto geflikkerd, dat zou ik thuis wel uitzoeken, eb even gebeld met Fred.
Kom jij naar mij of ik naar jou?
Daarheen dus.
Dat was nog een stevige wandeling van een kleine km tot aan het staart nummer.
Mooie plek voor Aad en ook een leuk netje vis van 7 kilo.
Achteraf bleek dit in Vak-B goed voor de middenmoot.
Hans kon ze vandaag minder goed vangen en was het Bram waar werkelijk een serieus net werd aangeboden. Ruim 15 kg aan de haak is wederom een prestatie van formaat.
Tot nu toe een zeer succesvol jaar voor onze Bram.
Jammer voor hem ging Freddie daar met bijna 17kg dan toch weer net overeen waarmee de vakwinst en dagzege aan zijn neus voorbij glipte.
De fam. Zoet bleef rond de 5 kilo hangen en ook NicoJ wist zijn goede reeks tot nu toe niet vol te houden.
Ruud en DickZand vochten om stek 3 welke uiteindelijk door Ruud werd veroverd.
Op naar Vak-A alwaar Fred voor een gemotoriseerde verplaatsing koos waar ik mooi bij in kon stappen.
Netjes op de parkeerplaats geparkeerd om vervolgens richting nummer #1 te waggelen.

Mijn warmtelaarzen zijn heerlijk warm maar om te lopen een drama.

Tijdens en wat langere wandeling wumt de sok zich van mijn voet en verzamelt zich op zeer ongelukkige wijze los onderin mijn laars wat maakt dat het is of je op kiezels loopt, niet heel prettig dus.

Fred was het wat in de rug geschoten en liet de verdere weging voor een groot deel aan zich voorbij gaan.
De verplaatsing had gemaakt dat de weegschaal was uitgesprongen en de nieuwe weegploeg was vergeten de schaal (met netje en al) opnieuw te tarreren.
Dat maakt dat in de einduitslag bij alle uitkomsten van de Vak -A vangsten een correctie (netto gewicht van het weegnetjes) heeft plaatsgevonden.
Mart had zijn kopstek niet ten volle benut maar met zijn 2 kilo wel kortstondig de leiding in handen. Ron had lekker zitten vissen en zetten met 12 kg gelijk en stevige marker voor de rest van het vak.
Niemand kwam daar ook nog maar een beetje in de buurt. Gefeliciteerd met de Vak winst. Jammer dat zijn maatje Albert er vandaag niet bij was. Die zat voor zaken in het buitenland en had de pech dat zijn vlucht zoveel vertreging had op gelopen, dat dit maakte dat hij niet meer op tijd aan de waterkant kon verschijnen. Jammer Appie, volgende keer meer geluk.
Johan deed met ruim 7 kilo nog leuk mee maar had daarmee toch ook het nakijken.
Geen serieuze vangsten incluis mezelf en alleen NicoV kwam nog een beetje buurt met bijna 7 kilo. Rene op staart kon hier niet overeen en baalde zichtbaar.
Wat een kl................  water was letterlijk zijn eerste uitspraak.
Niet helemaal waar natuurlijk, maar wel heel erg stek (lotings) afhankelijk. Volgende keer een beter loting dus.
Wat mij betreft in ieder geval wel voor herhaling vatbaar ook al was het mijn dag niet.
Misschien wel het A-Vak laten voor wat het is en voortaan op "B" en "C" parcours vissen.

Tot over 14 dagen.

6 Henk Duwel          2,680
7 Dirk Aandewiel          2,380
8 Mart van Stijn          2,040
9 Dennis Jong          1,080
10 Dick Zeinstra             890
8 Nico Jong          5,650
9 Peter Zoet          4,490
10 zzzzz zzzzz                  -

Totaal bijna 127 kilogram; gemiddeld bijna 7 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2014.