Wedstrijdverslag 2:  11 april 2015

Verslag wedstrijd 2        11 april 2015

Verslag van de winnaar
Hallo allemaal,

Hierbij mijn verhaal van wedstrijd 2 van de Sikkens competitie 2015.
Ik was tweede paasdag al wezen oefenen op dit water en had lekker zitten vangen, mooie grote voorns en enkele brasems.

Wat mij toen wel was opgevallen was dat ik bijna alles ving met de vaste stok en maar weinig beet kreeg op de feeder.
Dus mijn plan was om de wedstrijd ook voornamelijk te vissen met de vaste stok.
Bij de loting al niet ongelukkig nummer 1 getrokken dus met goede moed naar mijn plek gegaan.
Aangezien ik al wist dat het hard zou gaan waaien deze dag besloten om maar met een vaste stok van 9.5 meter te gaan vissen en de feeder naar de overkant.
Ik had ook een picker klaargemaakt op de afstand van de vaste stok mocht het te hard gaan waaien.
Voor de wedstrijd nog even de nieuwe vistroon van Joop bewonderd, echt een mooi ding, en toen om half 8 begonnen met vissen.

Met de stok ving ik al gauw een visje maar het zette niet echt door, ook al ving ik af en toe een mooie brasem of dikke voorn.
Met de feeder kreeg ik wel tikjes op de top maar niet zo wild dat je ze makkelijk kon vangen.
Dus ik begon me al langzaam zorgen te maken omdat het bij mij niet echt wild was, maar toen ik de andere berichten hoorde bleek het nergens wild te zijn.
Nou, en toen na de pauze kwam het beloofde weer, wind en regen.
Eerst nog een beetje miezer maar de wind kwam er toch echt wel flink in te staan en zelfs zo erg dat ik tijdelijk me vaste stok noodgedwongen op de kant hebt gelegd en ben gaan vissen met de picker.
Maar daar ving ik niet veel mee, wat ik ook probeerde.
Maar als dan even de wind wat minder werd pakte ik toch snel weer de vaste stok en ving ik weer 1 of 2 vissen, dat was wel raar deze dag.
Terwijl ik met de picker op de zelfde plaats lag te vissen. En toen een half uur voor het einde wedstrijd de hemel deuren echt open gingen had ik het helemaal naar mijn zin.
Wind en regen recht in je gezicht, al je zooi zeiknat en dat betekende dat ik thuis ook weer klus had want dan moest ik in het schuurtje weer alles uitzetten en droog maken.
Uiteindelijk leverde deze dag me ruim 6 kilo op wat genoeg was voor de dagoverwinning en dat was wel lekker, zeker na die 7 op de eerste wedstrijd.

Groetjes, Ron

Verslag van de voorzitter
Toch maar even wat op papier gezet. Het zou hondenweer worden (en dat werd het ook) en met de weersomslag vanuit het zomerse karakter van de dagen hiervoor, maakte dat ook de vissen er zelf geen zin in hadden.
De baancommissie had weer een net parcours uitgezet en mogen we trots zijn op het grote aantal deelnemers welke wij nog steeds aan de waterkant hebben.
Ik sprak Theo van de Vrije Visser waarbij de competitiedeelname nu tot ver onder de 10 deelnemers was gezakt.
Waar een kleine vereniging als de SHV dus groot in kan zijn. Dank dus aan al onze enthousiaste leden die ook de bovengenoemde weersverwachtingen trotseerden.

Loting om 06:30 uur. Wat voor volgende wedstrijden misschien een idee is om dit 5 minuten eerder op de uitnodiging te zetten.
Dat geeft dan 5 minuten loten en 3 kwartier opbouwen. We hebben nu eenmaal de tik om altijd op een heel kwartier starten en stoppen.
Ietwat vertraging in het geheel omdat Jacques zich verslapen had (wekker om 06:00 ipv 05:00 uur gezet) en omdat hij in de eerste wedstrijd al een staartstek al had gehad, moest hij zijn nummertje trekken voor de kop- en staartnummers aan de te loten nummers werden toegevoegd.
Bij de loting voor wedstrijd 3 zullen we in het midden van de lijst beginnen en naar de Z afdalen om hetzelfde te doen bij wedstrijd 4 en dan naar A toe te stijgen.
Zo komen we ook allemaal een keer in de positie dat er nog een nummer te trekken valt en het niet steeds Aad of Wim zijn die het overgebleven nummer krijgen toebedeeld. Ron lootte vervolgens kop en Wim staart. Beide plekken met perspectief.

Kop stroom afwaarts wat altijd gunstig is voor de vangst. Vis heeft nu eenmaal de neiging om tegen de stroom in te zwemmen en komt dus eerst bij Ron Langs.
Wim op staart ( en ook Johan welke net naast staart lootte) tegenover de overgebleven rietkraag welke in deze tijd van het jaar vol moet liggen met geile brasems die hard aan het nageslacht werken.

Zelf trok ik nr 5 en wist al gelijk hoe de vork in de steel zat. Fred deelde nog mede dat ik op dezelfde plek zat als ik 3 weken geleden een keer had voorgevist.
Helaas dus niet. Toen ving ik 10kg prachtige wintervoorns met de vaste stok en zat Ruud toen meer richting de plek die ik nu geloot had.
Dat bracht hem maar 2 visjes!

07:30 start van de wedstrijd (toch weer 55 minuten opbouwtijd) waarbij wel opgemerkt moest worden dat er hier en daar nog wel wat hoog gras in de weg stond.
Zelf ervoer ik nu hoe moeilijk dit deel van de vaart met de stok te bevissen was. Een hele vuile bodem en veel vastlopers.
Met de dobber dus niet te doen omdat je steeds vast kwam te zitten. Dit op 7, 9, 11, 13 en 15 meter.
Dus met een kort pickertje vissen was ook al geen optie. Het betere smijt werk dan maar, al is 45 meter natuurlijk geen wereld afstand.
Daar ben ik waarschijnlijk ook de mist mee ingegaan. 3 weken terug was ik er ruim 50 meter in gegaan en had ik bij elke worp goed leven.
Omdat de stok het toen nog beter deed had ik de feeder verwaarloosd, maar wel in het achterhoofd gehouden voor zo een dag als vandaag.
Met de voorspelling windkracht 6 recht tegen ons in moet je keuzes maken en was de mijne niet de juiste.
Later bleek dat Fred op ±55 meter en Ruud op 60 meter de gok wel hadden gewaagd en gelijk gekregen.
Naar het einde van de wedstrijd toe werd het weer slechter en slechter. De wind nam significant in sterkte toe en regenwolken pakte zich boven ons samen.
Een kwartier voor einde wedstrijd barste het los en was de lol er voor iedereen wel zo een beetje vanaf.
Met tegenwind is er geen schuilen aan en opruimen ook al geen pretje. Gelukkig werd het na een half uurtje weer wat droger.

De weging:
Beginnend vanaf staart werd Wim als eerste gewogen.
Geen horny brasems met puistekoppen. Bij Johan een zelfde teleurstelling.
Waar zijn die dekselse brasems nu toch weer heen?
Nico Jong was wel de grootste pechvogel.
1 zielig visje en dan ook nog met een lege batterij. Die tellen niet mee Nico. Dat is dus 0 gram.
Zo ben je dus dagwinnaar (wedstrijd 1) en zo eindig je helemaal onderaan ;)
Ook verder in het vak konden geen grote successen worden bij geschreven tot de baancommissie zelf gewogen moest worden.
De weegschaal zag dit onheil aankomen en gaf er spontaan de brui aan. De weeghaak kwam los uit de zitting en wilde zich 1,2,3 niet terug laten plaatsen.
Peet ……………………………
Ja.
Kan jij de reserve weegschaal even ophalen?
Teruglopend van nummer 14 naar stek 5 ging mijn telefoon. We hebben hem toch weer aan de praat, hoeft dus niet meer!
Terug sjokkend naar stek 14 een aantal gewichten doorgekregen die in de tussentijd gewogen waren waaronder de baancommissie.
Beide wisten in het B-vak meer dan 5 kilo vis aan te bieden, wat voor dit water natuurlijk bedroevend slecht is, maar in vergelijk met de overige vangsten top.
Aad vond het allemaal maar vreemd met dat gerommel aan de weegschaal en het wel en niet juist tarreren van deze weegschaal en tekende bezwaar aan tegen de 800 gram die voor hem genoteerd werd.
Ik was zelf dus niet bij de weging (reserve weegschaal wandeling) en kan dus niet controleren of het allemaal tot op de gram klopt. Sorry Aad!
Wat ik mij nog herinner van de weging op stek 14 is dat Aad 2 niet al te grote vissen had. Die 800 gram zal dus best kloppen.
Voor Fred en Ruud maakt in de punten uitslag het niet uit of het net nu wel of niet meegerekend is.
Kan hooguit aan het einde van het seizoen bepalend worden wanneer in de totaaluitslag vissers heel dicht bij elkaar eindigen.
Voor alsnog gaan we er vanuit dat alles reglementair gewogen is.

In vak B heeft Jacques goede zaken gedaan. Die zat nu net weer op de stek waar Fred op donderdag lekker had zitten vangen en voeren. Leek haast wel of de vis daar nog lag te wachten op meer.
Ook Bram had het (bleek later) niet slecht gedaan. Kortom, zelf een teleurstellende 7de stek met slechts 1330 gram. een afschrijver dus................gok ik!
Ron op kop wist over alles heen te gaan. Die zat weer op een schoon stuk en wist de hele 6,5 kilo met de vaste stok te vangen.
Albert zat op mijn “oefen”plekje en wist op het laatst nog een brasem te vangen wat zijn vangst nog enigszins goed maakte.
Die vangst tilde hem naar bijna 1,5kg maar toch ook niet meer dan plek 6.

Volgende keer beter.

9 Mart van Stijn             350
10 Nico Jong                 0
11 zzzzz zzzzz                  -

Totaal bijna 39 kilogram; gemiddeld ruim 1,8 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2014.