Wedstrijdverslag 3:  25 april 2015

Verslag wedstrijd 3        25 april 2015

Verslag van de winnaar
Beste lezers,
Ik ben dit keer de gelukkige om een stukje te mogen schrijven omdat ik dagwinnaar was.
Deze wedstrijd ligt niet zo in de buurt als de andere wedstrijden,op voorhand was ik ook niet overtuigd gestemd over de te verwachten winst.

Ruud V. Zei mij lekkere instelling als je 3e wordt wel tevreden bent,ga voor de winst anders kan je net zo goed thuis blijven.
Dit raden ze mij bij het thuis front ook al aan daar mijn geliefde jarig is deze dag, dit duurt overigens de gehele dag wat mij deed besluiten om toch lekker te gaan vissen.
Ik was relaxed aan de wedstrijd begonnen omdat ik vrijdagmiddag onverwachts vrij had en dus lekker rustig aan alles kon inpakken,ook wel eens lekker!!
Nico kwam richting mijn woonplaats rijden om gezamenlijk op te rijden naar Plaats delict.
Daar aangekomen om 5.35 uur,alles nog donker en 1 auto in de graskant van de heer Slats

Ik parkeerde mijn auto ervoor wat niet gewaardeerd werd door de baancommissarissen en terecht dat de visplaats verstoord zou worden,lekker als je hier komt te zitten...
Jaja inderdaad sorry !!
Loting om 5.57 uur Fred nr 1 ja hij wel op de HOTSPOT bij het gemaal,daar zou de winnaar vandaan moeten komen,ook was hij hier nog wezen oefenen samen met vriend P. Dekker.
Ook Ron en Albert zijn hier al geweest met mindere resultaten als eerder genoemde personen.

Ik loot nr 15........ Ja hoor precies op de plek waar ik mijn auto had gezet en iedereen verzameld was;.uurlijk was dit mijn deel,geen hotspot en .....
Lekker beginnen en om 6.45 uur.. Nou ja het ging allemaal niet vanzelf, in de knoop en gehaast beginnen omdat ik teveel wilde ... Voerhengel enz..
Kortom gestart kort gevoerd en daarna nog een hengel voor de overzijde klaar gemaakt en een paar korven die kant op.
Inmiddels maar even kort proberen en ja hoor vis... Ook nog een mooie en dit liep redelijk lekker door.
Met de pauze 5 stuks wat volgens collega vissers best goed was .
Om 11.00 uur einde wedstrijd en wegen!
Pfffff gewicht was boven verwachting 27 kg .erg blij mee!!
Graag wil ik dit jaar nog meerdere stukjes schrijven.

Groetjes, Johan

Verslag van de voorzitter
Dit had de wedstrijd van het jaar moeten worden. Vorige week samen met Fred hier wat zitten porrellen en geweldige brasems boven gehaald. De vis zat werkelijk overal maar kwam alleen wat langzaam op gang. De loting op het aangeven van de wedstrijdcommissie 5 minuten naar voren gehaald om daarna 3 kwartier opbouwtijd te geven voor begin wedstrijd.
De lage nummers stonden bij het gemaal en daar zat iedereen op te spinssen dus. Bij de loting leken de lage nummers zelf ook graag getrokken willen worden wat maakte dat de stekken bij het gemaal binnen no time vergeven waren. Fred was de gelukkige die nummer 1 trok ( maar ook de pech vogel waarvan twee hengeldelen in het water verdwenen), maar ook Albert #2, Sjaak #3 en Nico #4 waren niet ontevreden.
Mart trok staart en zelf had ik het top nummer #13. Dit nummer was samen met #14 & #15 al flink verstoord omdat de hier de loting had plaats gevonden.
Daar moet ik als voorzitter toch nog wel even wat over kwijt. De baancommissie was nog druk doende toen de eerste visser arriveerde welke zich netjes voor de vlag buiten het parcours parkeerde. Ik was zelf nummer 2 en ben na even de baancommissie goede morgen wensen en vragen of alles naar wens ging weer terug gereden en achter aan gesloten. Wel schetste het mijn verbazing dat er toch alweer leden voor bij deze auto's gereden waren en dus in het parcours parkeerde. Nog groter was mijn verbazing toen de baancommissarissen hetzelfde onder het mom van dat wanneer iedereen in de baan parkeert, zij er niet buiten gingen staan. Daar ging het dus mis. Had beter geweest dit wel te doen omdat dan een krachtig statement gemaakt had kunnen worden en de "fout" parkeerder dan niet beloond werden met een korte wandeling naar de loting die dus op nummer #13 gehouden werd ipv tot ver buiten het parcours wandelen omdat de loting buiten de baan zou plaatsvinden. Het zijn van die kleine dingetjes die soms tegenzitten.
De wedstrijd: 06:45 aanvang en heel veel feeders en hier en daar een vaste stok. Ik weet dat Bram, Dick, Joop, Ron en Albert hier ook een proefsessie gevist hebben met wisselende resultaten die maar wel wetende hoe diep, hoe ver etc.
Mart dacht regen en wind en besloot zijn staartnummer op een ander manier in te vullen door achter zijn steiger in het gras te gaan zitten. Wanneer je met de feeder vis zou dat ng niet eens zoveel uit moeten maken, maar met een vaste stok van geringe lengte gaat dat hem waarschijnlijk niet worden.
De uitslag zegt voldoende. Dit pakte dan voor de visser naast Mart heel gunstig uit omdat hij daarmee een soort van staart plek kreeg voor de vissen die zich vanaf de steiger tot aan de overzijde bevonden (heen en weer zwommen).
Zelf pakte ik binnen een kwartier al mijn eerste brasem, een wat vreemde jongen die vermoeit en met twee haken in zijn mond in mijn netje belandde. Dit tweede haak zat vast een een stuk hoofdlijn waar zowaar nog een korf aan zat. Dit arme beestje zal blij zijn geweest dat hij nu wel gevangen werd en verlost van zijn piercings en bondage tuig. Binnen 5 minuten lag ook een tweede brasem in mijn netje en kreeg ik al direct visioenen van netten vol met vis. Helaas dus!
Naast mij zat Bram die strak tegen de overzijde aanviste en na een goed half uur zijn eerste brasem mocht landen. Spoedig daarna volgde nummer 2, 3, 4, 5 enzovoort. Bij mij alleen nog maar lijnzwemmers, een teken dat de vis dichterbij zat. Dus steeds een beetje verder uit de kant komende hopende de vis te vinden maar helaas zonder resultaat. Vaste stok gaf ook na 2 uur nog geen leven, maar dat wisten we al vanuit de oefensessie. Pas na zo een uur of 2 zou de vis ook op deze afstand gaan fourageren en was het dus zaak om ook deze 9,5 meter stek te onderhouden. In de pauze wat balletjes bijgegooid en dan zou het de tweede helft moeten gebeuren.

Even met de mannen praten waaruit duidelijk werd dat in van B op Bram na, niemand lekke zat te vangen. Ron had er ook pas twee en Jaap en Dirk konden ook geen potten breken. Wel had Dirk A een mooie hybride gevangen dacht hij. Later bleek dit een heuse spiegelkarper te zijn. Deze in het formaat brasem en dan nog niet eens de grootste.
De tweede helft:
Helaas pakt vissen niet altijd zo uit als gepland en wist ik met de stok uiteindelijk maar en brasem te landen. 2 wel even gehaakt (vals waarschijnlijk) en ook weer gelost. Dan toch maar weer de feeder en ivp steeds korter vissen ook maar de lengte (breedte) van het kanaal opzoeken. Omdat het daar minder diep was, had ik wel minder last van lijnzwemmers (die konden nu onder de hoofdlijn doorzwemmer) en was het daarmee wat rustiger op de top. Dit leidde tot een #4de brasem en nog en voorntje. Geen grote uitslag dus. Bram zijn teller stond inmiddels op #10 en op bijna staart zag ik Johan de tweede helft driftig de ene na de andere brasem schepen. Die had zo zijn eigen afstand gevonden wat hem geen windeieren legde.
Omdat de brasems van formaat waren moet ook de Jan Vos lengte bepaald worden. Zullen vandaag toch wel de 60cm aantikken! Zelf werd ik als eerste gewogen omdat ik ruim van tevoren had aangegeven snel weg te moeten. Vakantie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Mijn grootste brasem was 54cm, maar wie het kleine niet eert :)
Groot was dan ook mijn verbazing dat de Jan Vos met nog slechts 0.5cm verder opgerekt werd en we niet eens in de buurt van de 60cm kwamen. Dubbele winst dus voor Johan. Dagwinnaar en tot nu toe de grootste brasem. Hulde en gefeliciteerd.

Groetjes, Peter

6 Jaap Varkevisser 3330
7 Mart van Stijn 0
8 zzzzz zzzzz 0

Totaal ruim 131 kilogram; gemiddeld bijna 9 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2014.