Wedstrijdverslag Koppelwedstrijd:  20 juni 2015

Verslag koppel wedstrijd         20 juni 2015
Gekozen werd voor het Noord-Hollands Kanaal.
Op het oog een prima plek lekker voor de wind en een visplaats goed voor de vaste hengel en de feeder.
Maar zo als bijna elke wedstrijd zat het weer niet echt mee. Vrij fris voor de tijd van het jaar en de wind nog iets meer draaiend nog iets meer in de rug.
We starten met de loting uitgaande van 22 vissers dat werden er 21 omdat Koos niet kwam. Ik werd gekoppeld aan Peter zoet en Dik Zandbergen zat alleen.
En even voor de opheldering Dick is een b visser maar door zijn stand in het punten klassement elfde was hij de leidende van het koppel. De wedstrijd dan.
Toen we aankwamen sprong er vis in overvloed dus we gingen er van uit dat we veel vis zouden vangen maar dat bleek toch wat moeilijker dan we dachten.
Peter is geen vaste hengel visser ik weet niet eens of hij er 1 heeft. Dus ik begon met de vaste Peter met de feeder.
Onze buren vingen al snel vis Piet op elf en Fred op denk ik op 7 meter. Ik had wel een plek gemaakt voor de feeder op 3 meter van de overkant Peter trouwens ook.
Maar eerst met de vaste hengel proberen weinig leven en nog minder vis daarentegen vingen onze linker buren wel vis dus ik ging veranderen naar de feeder maar dat werkte ook niet.
Intussen vingen onze rechter buren ook vis Jan en Bram. Wat we ook probeerden het mocht niet lukken.
Wel zag ik Fred op 5 a 6 meter uit de overkant vis vangen drie platte in 15 minuten.
Dus zijn wij ook een paar meter terug gekomen in de pauze naar wat gevoerd te hebben maar eens rond gevraagd wat er zo al gevangen werd maar dat was niet bijzonder veel wel meer als wij.
De tweede sessie bracht ons meer vis dan de eerste meer dan een verdubbeling. Meer dan onze beide buren maar nog steeds minder gewicht dan hun.
We hadden maar een brasem met een beetje gewicht de rest wat blieken en voorns maar dat kwam in de laatste sessie goed.
Meteen naar de toeter snel vis Peter en ik gingen goed maar na zes vissen viel het bij mij stil.
Toch maar weer de vaste proberen en dat was geen slechte keus het leverde drie brasems op en Peter bleef tot een half uur voor tijd vis vangen.
Wat resulteerde in ruim 10 kg vis en eerste plaats in de wedstrijd. Goed gedaan Peter.
Dan besluit ik met een tip kijk om je heen of er wat gevangen word en op welke afstand en pas je daar op aan.
Nog een tip doe dit alleen als je weinig vangt anders is het niet handig haha.
Groet van de ene helft van het winnende koppel.

Ruud

De morgen begon lekker we dachten lekker vroeg te zijn en we hadden Ron en Albert in gehaald op de A5 maar als je e-mail niet goed leest sta je op de verkeerde plek dus kom je toch later op de juiste plek aan.
Maar als je na de loting je maat Ruud is maakt dat toch de boel weer een beetje goed.
Na de spullen te hebben klaar gezet en het begin signaal klonk gaan voeren een plek ongeveer 3 meter van de overkant en een plek op 20 meter.
Nog voordat ik een worm aan mijn haak had gedaan zag dat de buren al hun eerste  vis al binnen haalde met de vaste stok, dat beloofde veel goeds dus.
Helaas mocht het niet zo zijn, in ieder geval niet de eerste 4 uur, in het eerste 2 uur had ik 3 visjes en allemaal aan de overkant.
Op 20 meter had ik wel geprobeerd maar meer dan een tikjes kwam het niet.
In de pauze nog extra gevoerd maar daar heb je iets aan als er later een volgeladen zandboot over je voerplek komt.
In de 2e 2 uur ving ik er nog 2 kleine voorntjes.
In het laatste 2 uur na overleg met mijn koppelmaat ben ik een paar meter terug gegaan naar 5 meter van de overkant wat minder aas aan de haak.
Met een mestpiertje van Ruud en een lichter korfje kwam de vis snel na 10 min had ik net zoveel gevangen als de 4 uur daarvoor.
Het waren geen grote, maar liever klein dan helemaal niets!
Dit ging lekker door tot het einde en kwam ik uit op bijna 3 kg. Dit leek niet veel totdat ik hoorde dat er nergens goed gevangen werd.
Mijn koppelmaat daarin tegen wist de vis wel op zijn plek te krijgen en zelfs met de vaste stok 3 mooie brasems in een korte tijd binnen wist te halen.
Als je bij de prijsuitreiking blijkt dat je 1e geworden bent maakt dat de dag weer goed. Ruud bij deze nog bedankt voor de tips, ik zal ze zeker vaker gaan gebruiken.
Groet van de andere helft van het winnende koppel.

Peter Z
PS. Fred een Snelle Jelle tijdens de pauze doet het toch wel!!!!

Verslag van de voorzitter:
Waar gaan we heen....., dat was de grote vraag. NHK Almaar of toch Amsterdam.
 Zij-kanaal B zou ook kunnen en zou het de wind zijn die bepaalt. Met de westen tot Noordwesten wind viel het Zij-kanaal al snel af. Alkmaar kanmaar de weg achter je is dan net een racebaan en daar hebben we in 2014 net onze koppelwedstrijd gevist.
Dan toch maar Amsterdam wat vervolgens weer 3 keuzes gaf.
Om zeker te weten dat we onze deelnemers kwijt konden ben ik donderdagavond nog even met de wedstrijdcommissaris meegereden naar dit kanaal om de genoemde 3 locatie te verkennen. Niet vissen maar uitstappen en zien of we iedereen goed konden plaatsen. De bocht viel al snel af omdat de kant daar wel lekker baad maar ook veel te drassig is. Dat zou vastzittende auto's opleveren en natte voeten. Het parcours van Noord naar Zuid zou dus favoriet worden bij een Westenwind en het parcours Oost-West wanneer de wind meer naar het Noorden zou draaien. Verder was hier de kant beter, breder en dus iets comfortabeler.
Oost-west ging het dus worden.

Zaterdagmorgen een drukte van jewelste aan de waterkant. Blijkbaar had iedereen er zin aan, want we konden zelfs voor 06:00 uur al beginnen met de loting.
De eerste 11 vissers van de competitie stonden van 1 tot 11 al op papier als koppelleiders. De rest van de deelnemers mochten een voor een een nummer trekken wat bepaalde wie er bij wie zou komen. Vervolgens de nummers terug in de pot en opnieuw per koppel een stek nummer trekken. De loting en koppels staan inde uitslag.

Iedereen voor zich bepalen wie links en wie rechts te vissen. Rechthandige vaste stok vissers links en linkshandige rechts. Feederaars passen zich daaraan aan.
Zo doet iedereen dat! Zelf dus links gezeteld en mijn maat DirkA rechts van mij. Voor de zekerheid toch ook een feedertje klaargemaakt en een dubbele topset voor de stok.
1 x dobbertje 0.7 gram en 1 x 3 gram voor het geval het gaat stromen. Voertje klaargemaakt met een weinig geknipte worm, wat casters en wat pinkies.
07:00 uur begin van deze 6 uurs wedstrijd met twee koffiebreaks van een kwartier. Einde wedstrijd is dus 13:30. Al redelijk snel wist ik een voorntje en een bleitje met de stok te vangen.
Om mij heen was het nog zeer rustig.
Er volgde meer van dat kleine spul en na 30 minuten viel het stil. Toch maar even de feeder proberen. Ook hier gelijk beet en vissen van een iets grotere slag.
Nu werd er om mij heen ook zo nu en dan een visje gevangen. Dirk zag wel leven maar kon ze nog niet echt vangen.
Een keer kwam er een visje mee welke nog geboren moest worden en bij het uit het water tillen soort van weer vloeibaar werd.
Samen zijn tactiek wat aangescherpt en ook nu ving Dirk zo nu en dan een blei of voorn. Zelf pakte ik een redelijke brasem (wel ruim onder de kilo maar toch) en toen die zandboot.
Een zuiging van hier tot Tokyo en weg vis op zowel de feeder als de vaste stok. Bijvoeren geblazen maar tot de pauze geen vis meer gezien.
Na de pauze nog meer voer brengen en gelukkig weer kleine tikjes op de top maar niet te vangen.
Een wandeling met fotocamera leerde dat het bij iedereen hetzelfde  was en dat alleen de nummers vanaf 9 zo nu en dan een brasem vingen.
Fred had het eerst uur wel 30 minies gevangen maar ook die waren na de boot in rook opgegaan.
Het vierde uur een nieuw plek op 4 meter gemaakt en zelf nu wel de ene na de andere voorn, alver of bleitje uit het water weten te halen.

Dit had ik bij Hans afgekeken die ook van Fred zijn kinderspeelplaats had gehoord.
Blijkbaar deden ze het bij ons wel daar waar het bij Fred gestopt was.
Dat ik ze zelf kort kon vangen verbaasde mij hogelijk omdat wij )dirk en ondergetekende) op een soort van olieveld zaten te vissen.
Met regelmaat kwamen op 2 -3 meter uit de kant van die grote oliebellen naar boven, dan verwacht je niet dat het daar beneden krioelt van de kleine vis.

De reigers dachten daar volgens ons (Peter en Dirk) net zo over, want die aten geen vis maar mollen.
Waarom ze dan tussen de vissers ingaan zitten weet ik niet. Zal die meedoen aan het TV=-programma; Waar is de Mol of Wie is de Mol?

Na de tweede pauze sloeg het weer wat om, het kon dus nog slechter en zo ook de vangsten aan deze zijde van het parcours. Misschien volgend jaar toch maar in twee vakken vissen! Hadden we in ieder geval nog vakwinnaar geweest.
Met moeite kwam er zo nu en dan een voorntje of alver boven en tijdens het zakken van het as wilde ook nog wel een een rietvoorn toehappen. Vreemd want in geen veld of wegen een rietstengel te zien.
Dirk kwam nu wel lekker op gang en wist aan de overzijde nog een aantal voorns en bleien te scoren.
Half twee einde wedstrijd, opruimen en wegen.

Beginnend bij nummer #1 een soort van teleurstellinkje. Samen 2330 gram en naar later bleek hekkensluiters van vandaag.
Zelf kwamen wij tot 5400 gram en mochten dus even in de waan verkeren de wedstrijd gewonnen te hebben.
Fred liet weten van daag Vos van achter te heten en wist te melden dat hij nog niet de helft had. :)
Hans en Nico kwamen met 4980 gram nog dicht in de buurt maar waren nu runner up.
De volgende 4 wegingen konden ons ook niet van onze tijdelijke troon stoten en toen Fred Vos.
Eerst Piet van der Meij gewogen (zijn vis dan wel te verstaan)  en toen Fred zijn bescheiden netje.
Die had in zijn eentje al net zo veel als Hans en Nico samen dus met dat van Piet erbij een nieuwe koploper.|
Ruud stond hiernaast al te glimmen want die had natuurlijk ook twee keer niets gevangen.
Eerst PeterZ met bijna 2,5kilo wat bijna allemaal in de laatste 2 uur waren gevangen en toen Ruud de bijna 7,5 wist aan te bieden.
Dagwinnaar en weer nieuwe koplopers. Volgende weging leek perspectief te bieden omdat Bram naar zeggen ook redelijk had zitten vangen.
Met bijna 4300 gram inderdaad niet slecht gedaan maar zjin maatje Jan moest er duidelijk nog even inkomen.
Individuele hekkensluiter met 190 gram. Samen dus geen topnotering maar naar achteraf bleek wel op de bonusplaats geëindigd.
Bonusplaats was het koppel welke zich als zesde wist te kwalificeren.
Sam van Sam's Hengelsport had een tweetal extra waardebonnen in een envelopje gedaan als verrassingsprijs voor plek 6. Bedankt Sam, dat was weer een leuke geste die zo een wedstrijdje toch weer net wat extra's geeft.
Het koppel op staart had elkaar aardig in evenwicht gehouden (beide rond de 3,5 vis) wat maakte dat ze samen opstoomde naar eindklassering 2. Hulde mannen.
Dinsdagavond mogen we weer, maar dan voor de competitie en dan zien we wel weer wie er dan met de eer vandaar gaat. Felicitaties dus naar het winnende koppel Peter Zoet en Ruud Vos.

Groetjes, Peter

5 Johan van Veen Mart van Stijn 2310 420 2730 10
1 Ron van Dam Aad Montanje 1680 650 2330 11
      36210 14810 51020

Totaal ruim 51  kilogram; gemiddeld 4,6 kilo per koppel!

Vriendelijke visgroeten van Peter en gelegenheidsfotograaf Dirk.

Alle foto's van het seizoen 2015.