Wedstrijdverslag 8:  23 juni 2015

Verslag wedstrijd 8        23 juni 2015

Verslag van de winnaar
Na eerst mijn visplek opgezocht te hebben, (kon het niet vinden) dacht ik, moet ik in deze rimboe een plek maken?
Eerst maar eens de auto er over heen gereden, dan was het gras in ieder geval plat.
Nu nog aan de waterkant wat brandnetels, hoge stekels verwijderd te hebben, mijn vismand geplaatst.
Ik dacht, dit is geen bestaande visplek (ook dit kan gunstig uivallen).

Na alles in gereedheid gebracht te hebben, na(10 minuten van aanvang) gelijk toch vis erop.
Kleine stootjes op de top, aanslaan en mijn 2de vis was een brasem.
Knippen met pieren dan maar (kan averechts werken) en jawel in no time lagen er 4 brasems in mijn netje.

Ron(van Dam), die man houdt alles in de gaten, ging ook kort bij vissen.
Op een gegeven moment werden de vissen kleiner van formaat, nog meer pieren knippen dan maar.
Inmiddels was het 9 uur geworden, ving ik in korte duur toch nog 4 mooie brasems erbij.
5 minuten voor tijd, haak eraf!

Ben toen maar gestopt (kan het moeilijk zien om een haak aan te zetten bij schemer).

Het gaf mij wel de hoop met dit aantal gewicht eens dag(avond)winnaar te worden.

Groet van de Sikkensvisvriend Bram

Verslag van de voorzitter
De tweede en daarmee laatste avondwedstrijd van dit seizoen.
Of het nu zomeravond of herfstavondwedstrijden weten we nog steeds niet maar het is in ieder geval lekker lang licht.
Daarbij ook mijn excuses dat ik onverhoopt in de baan geparkeerd bleek te staan.
Dat herstellen zou weer meer onrust geven dan ook ik volgende keer beter op letten. Sorry ;(

Een ander probleem blijft het goede beeld te krijgen wie er nu wel en wie er nu niet mee vissen.
De informatie komt via verschillende ingangen binnen en dat gaat dus met het uitzetten van het parcours nog wel een fout, zo ook nu.
Met heeeeeel veeeeel  pijn en moeite wisten de baan uitzetters Fred en Johan #20 nummers te plaatsen beginnend bij het gemaal en eindigend bij de tonnen.
Daar waar we hier vroeger probleemloos #40 nummers konden plaatsen, nu dus nog niet de helft.
Loting werd op dit parcours is dus zeer bepalend voor wel of geen succesvolle vis avond en in zo een parcours dan ook nog eens dubbele kop/staartnummers wat er feitelijk nog wel meer mochten zijn.
Of we hadden deze specifieke nummers uit het parcours moeten halen voor de loting, maar daar ging het dus volledig mis.
Nog meer excuses, maar wat koop je daarvoor.
Na het verrichten van de eerste loting waarbij nog wel netjes onderscheid was gemaakt tussen kop/staart lotingen en de rest vergeten de slapers er tussentijds uit te halen.
Eind van het verhaal dus twee nummer over in de pot en je raad het al, beide een kop/staart nummer.
Dat maakte dat degen die het nummer hiernaast gelegen getrokken hadden dus nu onbedoeld weer op kop/staart zaten en dat was nu ook weer niet de bedoeling.
Ik zou met zo een avondwedstrijd sowieso geen kop of staartnummer willen, maar dat is een ander verhaal.
Nu dus zouden Albert en Wim hun 2de kop/staartplek dit seizoen verbruiken en dat was nu ook niet echt de bedoeling.
Dan maar alles terug in de hoge hoed en het nu wel goed doen. Eerst dus twee slapers getrokken (#6 & #15) om vervolgens de loting verder volgens protocol te laten verlopen.
Twee teleurgestelde gezichten voor zo ver ik dit snel kon observeren. Albert ging van #12 naar #19 en Johan van #18 naar #9. De rest zou wel zien.
Johan kon achteraf alleen maar lachen en wist met bijna 7,5kg nog een aardig visje te vangen daar waar Ruud op #18 niet verder kwam dan 1kg en voorlaatste werd.
Bij Albert was het net andersom omdat van  #12 de dagwinnaar kwam en ook hij op zijn stek #19 niet verder kwam dan 1,5kg.
Je kunt in het verslag van de dagwinnaar wel lezen dat ook dat geen gemakkelijk nummer was, maar wel een met vis.
Ik zou zelf mogelijk op #11 ook meer vis gevangen hebben dan nu op kopstek #1 maar dat blijft koffiedik kijken.
In de aanloop naar de avondwedstrijden toe had ik zelf een proefsessie gevist ter hoogte van #18/#19 en daar tussen de 10-15kg vis gevangen.
Het blijft dus een onvoorspelbare sport met onbekende uitkomst.
Omdat de loting wat langer duurde een wat kortere opbouw tijd want aanvangstijd bleef ongewijzigd staan op 18:30 tot 22:00 uur.
Met ook nog 5 minuten reistijd naar #1 en geen parkeerplek aldaar wist ik toch ruim voor 18:30 alles geďnstalleerd te hebben en de auto veilig weggezet.
Toeter ging en knallen maar. Korfje kort (15 meter) als marker en 5 dikke ballen er direct achter aan.
Hengel op de kant en de verre feeder een keer of 6 gevuld naar de overzijde gebracht.
Ruim 3 tellen water op een metertje uit het riet en na de eerste beazing direct leven op de top.
Rustig aan slaan en een stompende vis aan de andere zijde.
Deze al zo een 6 slagen binnengehaald waarna een soort deathroll (denk krokodil) en floeps, weg vis. K…………..zooi.
Opnieuw beazen, worp, lijn onderwater en direct weer een gek klapperende top.
Slaan …………………….. mis !!!!!!!!!  K………………….zooi.
Wat bleek, met de wind schijn tegen verzamelde al het vuil uit deze vaart op zo een meter of 3 uit mijn kant en daar verdween nu net mijn lijn in het water.
Dus plompe bladeren en rietstengels verstoorde gedurende de gehele avond de rust in mijn feedertop.
Hoger afsteunen gaf geen verbetering omdat dan de wind teveel grip kreeg op mijn lijn en lager was ook geen optie omdat de lijn dan direct in een bed met lelies verdween.
Dus maar rekening proberende te houden met de golfjes uit deze Oh zo schattige vaart welke tot 5jaar geleden bekent stond als het allerbeste wedstrijdwater van Nederland.
Je raadt het al, na die eerste aanbeet geen vis meer gezien. Tijdens een fotoshoot een keer een wandelvoorntje binnen gefietst (waarvan ik bang was dat deze slikkert het niet zou redden).
Ver om en om afwisselende met kort gaf op beide hengels niet thuis. Lekker zo een kopstek !
Halverwege de wedstrijd (we lezen 20:15 uur) eindelijk wat leven op de korte feeder en in 30 minuten een brasempje of 10 binnen gesleept en nog twee dikkere verspeelt [onderlijntje gebroken].
20:45 uur waren we weer terug bij af en was het net een  “stil leven”. Weer van alles geprobeerd (ook ver dus) maar niets hielp.
Slepen was op dit stuk van de vaart geen optie want over de gehele breedte van de vaart (met uitzondering van het stukje waar de verre feeder lag) was er niet te slepen.
10 minuten voor tijd toch nog weer 1x leven op de korte feeder en zowaar nog ene brammie.
22:00 uur einde wedstrijd en afwachten hoe het de rest was gegaan.
Mijn buurman Joop zat op een stek waar ik nog eens een keer met de stok 28kg in 3 uurtjes wist te vangen maar Joop was het vandaag iets anders vergaan. 4kg was ook niet wat hij ervan gehoopt had.
Alles opgeruimd hebbende was het wachten op Fred, die op stek #4 zat, om op mijn kopstek te beginnen met wegen.
Niet alleen vanwege de logica, maar ook omdat er rond stek #1 een aantal Poolse vissers (of stropers) bij het gemaal aan het vissen waren en ik dat zaakje niet helemaal vertrouwde.
Was dus niet van plan mijn spullen daar onbewaakt achter te laten om elders te beginnen met de weging. Wat heb jiij; vroeg Fred en eerder ook Nico?
Denk zeker 6 misschien wel 7kg, zei ik. Hoor Fred nog zeggen, dat haal ik nooit. Zal het Vos virus wel zijn!

Inderdaad ruim 8 kg vis, dus dat viel nog niet eens tegen, maar Fred was vergeten het netje te tarreren.
Het lege netje terugwegen bepaalde dat daar dan weer 6 ons vanaf moest dus de 8010 gram werd 7410. Joop op 4kg en Nico jong ruim 1kg.
Toen het netje van Fred waarbij al direct duidelijk werd dat hij inderdaad de Vossenstreken overneemt. Met ruim 8kg nam hij de leiding in Vak A over.
De berichten gingen dat Johan ook lekker had zitten vangen (hij dacht zelf rond de 8kg) en zat daar dan ook niet ver naast.
De Brammies waren iets kleiner dan hij gehoopt had, maar met 7340 toch een mooi netje vis. Goed voor een voorlopige 3de stek.
De laatste 2 wegingen in Vak A zaten weer zo veel verder in het parcours, dat Fred en ondergetekende besloten om eerst de auto’s op te halen om dat deel van het parcours in ieder geval niet twee te keer te moeten lopen.
Aangekomen bij Dirk wist deze ook ruim 6kg vis aan te bieden. Net als iedereen ook hij weer een paar mooie vissen verspeelt en dacht (hoopte) dat wanneer dat nu eens een keer niet gebeurde hij zomaar een 1tje kon vissen.
Dat hebben we allemaal wel eens Dirk, maar kop op.
De kans dat dat een keer gebeurd is groter dan het winnen van de Lotto of de Staatsoplichterij eh….loterij.
Last but mot least Jacques die voornamelijk met de vaste stok gevist had. Veel vis maar doorsnee allemaal net wat kleiner van stuk.
Dat maakte dat de weegschaal net de 2kg niet voorbij kwam.
Alles weer in de auto en op naar Vak B. Daar zat Aad op kop (mijn eerste loting stek 11) en had ruim 3kg vis in zijn netjes.
Ik vroeg mij af of dat ook mijn lot zou zijn geweest of dit ik mogelijk hier toch meer uit had weten te slepen.
Zeker toen hierna het net van Bram op #12 boven water kwam.
Met ruim 14kg vis een positieve uitschieten op deze zomeravond. Albert kon hier niet om lachen.
Vrij snel werd duidelijk dat hier niemand meer overheen kon of ging en werden de vangsten minder en minder hoe dichter we naar de tonnen toe kwamen.
Mart had nog wel zijn beste vangst van het seizoen met ruim 2kg maar grote verliezers waren vanavond Ruud (1kg) Albert 1,5kg) en DickZand (1,5kg) op een staartplek.
Detail is nog wel dat Dick op de stek zat waar ieder avond (in ieder geval dinsdagavonden) een aantal karpervissers zitten en dus een hele mooie voerplek hebben opgebouwd tegen de rand van de tonnenlijn / oever aan.
Daar had hij dus voordeel van kunnen hebben, maar heeft niet de hoeveelheid vis opgeleverd die je dan van zo een stek verwacht.
Het klassement wordt dus weer behoorlijk ondersteboven gegooid en na de nu 8 geviste wedstrijden alvast gecorrigeerd voor de 2 slechtste wedstrijden.
Volgende wedstrijd wordt weer gevist uit bootjes waarvoor we ivm de vakantie periode nu al 10 afmeldingen hebben. Wordt dus maximaal 8 bootjes alwaar we geen 5 motoren voor nodig hebben.
We vragen dan ook als vereniging maar 4 vaarvergunningen aan zodat ieder motor een extra bootje op sleeptouw krijgt.
Moeten dan aan de kant ter plaatse maar even bepalen wie wel en wie niet motorisch vaart.
Nu nog maar hopen dat dat zomerweer ook echt komt. Zelf gaan Fred, Jacques en ondergetekende nog een wedstrijdje vissen in België.
Hopen dat we daar weer net zo goed vangen als we eind april daar hebben gedaan.  Groetjes, Peter

Tot dan.

8 Ruud Vos          1,180
9 Dick Zeinstra               50
10 zzzzz zzzzz                  -

Totaal bijna 70 kilogram; gemiddeld ruim 3.8 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2015.