Wedstrijdverslag 10:  18 juli 2015

Verslag wedstrijd 10        18 juli 2015

Verslag van de voorzitter
Wedstrijddag 10, maar hier aan voorafgaand al een hoop activiteit langs dit populaire wedstrijdwater.
Joop zou vrijdags gaan verkennen, Ron en Fred zaterdags en Dirk is zondags geweest. Zelf zou ik samen met Dirk op donderdagmiddag/avond gaan maar ben toen alleen geweest.
Allemaal op zoek naar: “Hoe zat het daar ook alweer?”
Joop heeft het uiteindelijk niet gered, maar Fred en Ron hebben die informatie naar bovengehaald die ze nodig hadden om de wedstrijddag niet voor verrassingen komen te staan.
Ze hadden ieder rond de 10kg wat begon met veel kleine vis en evenzo veel missers.
Dirk op zondag idem dito maar moest ook iets aan zijn montage doen om het aantal missers te verkleinen.
De stroom montage die nog op de wat zwaardere feeder zat was niet geschikt voor de lichte trek in het kanaal en al helemaal niet wanneer er veel kleine vis op je stek zit.
Een “normale” montage deed daar al een wereld van verschil maken. Slotsom van alle deze oefen/verkensessies is dat het barst van de kleine vis, dus heel veel aanbeten, en dat het even duurt eer de brasem erop komt.
Niets wees erop dat de brasem dus zaterdag niet zou komen, de vraag was alleen: hoe lang moet je kleine vis wegvangen voordat de brasem tot azen overgaat?
Voor mij dan ook de reden om op donderdag de vaste stok in te zetten.

Wanneer ik hier kleine vis op krijg is de kans op succes vele malen groter, de techniek veel sneller en wanneer de brasem er op komt ook nog eens veel leuker, maar dat is misschien een meer persoonlijk  dingetje.
De Facebookers onder ons hebben het resultaat van die sessie kunnen lezen.
Bram dacht nog even dat  ik de boel in de maling wilde nemen door een imposant net vis te fotograferen en een foto van de vaste stok om de rest van de wereld te doen geloven dat ik dit alles met de vaste stok gevangen had.
Maar de leden van de SHV weten zo langzamer hand wel dat ik een stok visser ben en alleen dn de feeder pak wanneer de vaste stok kansloos is.
Zaterdag ’s morgens om 05:40 met #20 vissers aan de waterkant voor de loting.
Het bekende parcours was weer in 2 vakken uitgezet met wel een km tussen de vakken in; dat zijn dus 4 kop/staartplaatsen.
Met ook nog 4 leden die geen kop/staart gehad hebben waarvan 3 aan de waterkant, was het gemakkelijk loten.
Vier vuisten met daarin een onbekend kop/staartnummer en aan de 3 heren de keuze welke vuist.
Hans trapte af en trok gelijk nummer 1, PeterZ als tweede trok nummer 11 zodat de beide koppen eruit waren.
Ruud trok nummer 10 zodat nummer 20 in de pot mocht en we ronde twee voor wat betreft kop/staart lotingen ingaan.
Nico Jong was de gelukkige om het vandaag dus van de echte staart te proberen.
Stroomafwaarts dus dat zou een voordeel moeten zijn.
Half zeven aanvang wedstrijd; geen getoeter of geschreeuw, met hand gebaren duidelijk maken dat we mogen beginnen.
We willen de bewoners niet uit hun slaap verstoren om hier nog jaren te mogen en kunnen blijven vissen.
Gezien het bemoedigende resultaat van donderdag zelf dus de vaste stok weer uitgepakt en net als toen een vlagdobber gemonteerd.
6 gram bleef donderdag maar net te houden en vandaag leek de stroming van het kanaal iets minder sterk.
6 tennisballen voer vol met geknipte worm iets stroomopwaarts te water gebracht en vervolgens de feeder gepakt om toch ook maar een voerplekje aan de overkant te maken.
Je weet immers nooit!
Na het voeren eerste de feeder maar beaast en zag links (Fred) en rechts (Ron) de eerste voorntjes en bleitjes als boven komen.
Zelf ook gelijk beet op de feeder maar ik had last van “Dirkjes”. De ene misser na de andere.
Reden te meer om de vaste stok maar te proberen al was het nog erg kort na de voersessie.
Daarmee ook gelijk de teleurstelling dat de stroming nog minder was geworden en de 6 grams vlagdobber nu toch echt te zwaar was om een juiste beetregistratie te krijgen.
Ik had wel een tweede topstuk klaar liggen met een wedstrijddobbertje maar daar was de stroming dan weer net te hard voor.
Kort daarna zag ik Fred zijn eerste brasem binnen halen en nog een en nog een. Ook Ron rechts van me begon nu lekker te vangen en kon ik ze met de stok in ieder geval niet vangen.
Geen andere keus hebbende dan toch de feeder maar en de voerplek van de stok maar bijhouden hopende op betere tijden later in de wedstrijd.

Nu wel de nodige bliekjes en voorns binnengehaald maar geen brasem.
Fred was denk ik al aan zijn 5de bezig en ook Ron had ze er nu lekker op liggen.
Verderop zag ik Rene alleen maar scheppen en scheppen en bekroop mij het angstige gevoel dat ik er vandaag wel een lelijk vanaf gevist kon worden.
Gekscherend zei ik nog tegen Fred, dat het nu wel tijd voor een zandboot werd. Dat doet de vis meestal een of twee stekken verschuiven.
Donderdag had ik er 4 gehad dus wist hier alles van.
Geen vracht of zandboot te bekennen natuurlijk. Tis net de politie, waar zijn ze wanneer je ze nodig hebt
J?
Een half uur voor de pauze dan toch mijn eerste brasem echter zo dun aangeslagen dat vlak voor mijn schepnet deze een laatste run gaf, een keer of wat omrolde en floep, weg was die.
Gr
ﺦﺵﺘҖLDM!##@............
Kort daarna gelukkige en tweede exemplaar die ik dan wel binnen mocht halen.
De derde wist ook weer op miraculeuze wijze te ontsnappen maar gelukkig net ver genoeg van mijn voerplek af om de boel niet te veel te verstoren.
Pauze: Snel de topset van mijn stok omgegooid, bijgevoerd en een nieuw onderlijn aan de feeder.
Bammetje naar binnen schuiven en wat drinken, ……. te laat. Fred, Ron, Jacques kwamen al aangelopen en verzamelde op mijn plek.
Ben ik altijd wat minder blij wanneer ik met de stok wil vissen maar wel gezellig
J. In de verte kwam ook Bram een gelopen en dacht ik, die loop ik wel even tegemoet.
Was niet best zijn Bram, die toevalligerwijs 5 meter naast de stek zat waar in donderdagavond had zitten hakken.
Alleen maar klein spul kort maar ook tegen de overzijde. Hij wist niet meer wat te doen.
Ik stelde hem voor om een valloodje op zijn onderlijn te zetten omdat zijn aas al opgepikt werd nog voor het de bodem had geraakt.
Ruud liet zijn eigen niet zien en had via Fred en de GSM vernomen dat het dramatisch slecht was. Gelukkig kennen we Ruud een beetje.
Voorlopige (ingeschatte tussenstand). Fred en Ron die rond de 6-7 kilo in hun mandje hadden gingen aan kop.
Rene had 15 vissen waarvan 3 mooie brasems hier achter en zelf met 1 brasem en veel klein spul mogelijke ergens 4de of nog minder.
Ruud ???? en volgens Rene hadden Joop en Hans veel maar wel alleen kleine vis. Hans was inmiddels ook overgestapt op de vaste stok.
Joop zat kort te vissen. Er moest dus nog wel e.e.a. gebeuren.
Kwart voor negen start van de tweede helft en toch eerst weer de vaste stok proberen.
Dobbertje voer nu mooi mee met de stroming en ook af en toe even tegenhouden lukte om de vis tot aanbeet te verleden.
Brasem prefereert nu eenmaal stil liggend aas. Maar buiten een bliekje en een voorntje geen brasem dus.
Was het weer en de omstandigheden dan echt zo anders dan donderdag?
Links zag ik Fred alwaar aan een brasem trekken en ook Ron rechts stond met een kromme hengel.
De stok gaat hem vandaag dus blijkbaar echt niet worden.
De feeder dan maar en wat vers voer aangemaakt, een prak wormen geknipt, castertjes en een weinig pinkies toegevoegd en gaan dan maar.
Er is nog niets verloren, we hebben immers nog ruim anderhalf uur. Vrij snel na de eerste inworp had ook ik mijn brasem te pakken en deze volgde elkaar nu in snel tempo op.
Fred zag ik niets meer vangen en alleen Ron wist nog een beetje gelijke tred te houden. Dit hield Ron een goede 3 kwartier vol en zag mij toen steeds verder inlopen.
Het tempo lag best hoog en ik wist dat ik geen tijd voor verslappen had als ik vandaag nog iets wilde doen.
Dus tussen de toenemende stroom bootjes door ingooien, lijn snel laten zinken en met de top onderwater voelen of je beet had.
Tussen de bootjes door de top weer boven water en blijven vangen.
Ging natuurlijk ook een paar keer mis dat een brasem greep terwijl er net een bootje over je lijn voer, maar de vis bleef gelukkig komen.
Fred was ze helemaal kwijt en ving heel af en toe nog een visje.
Ron kon ze ook niet meer vangen en ging zich nu afvragen of ik hem al voorbij was of dat het erom zou spannen.
Kwart voor elf einde wedstrijd en opruimen geblazen. We zouden met de weging bij Ruud beginnen want die wilde vroeg weg, zijn vakantie reis richting Italië zou over krap  2uurtjes aanvangen.
Fred was wel heel snel klaar maar die had dan ook geen vaste stok om in te pakken.
11 uur richting stek #10 om Ruud zijn vis te wegen. We waren wel benieuwd hoe dramatisch het dan wel niet was.
Onderweg Ron en ondergetekende nog speculerend wie van ons nu de meeste vis zou hebben.
We wisten het niet. Ik kan normaal aardig schatten maar omdat ik met mijn rug naar Ron had zitten vissen had ik niet gezien wat er allemaal in zijn netje verdween.
Onderweg naar #10 langs Bram die geen brasem had kunnen vangen. Het valloodje had niet geholpen.
Ruus trok zijn net al uit het water en we zagen gelijk dat dramatisch bij Ruud altijd nog ze een 10 kilo vis waard is.10,77 om precies te zijn
J.
Bram had 4 kg grut wat welk leuk vissen is maar geen gewicht in de schaal brengt. Jacques had dan wel een brasem maar veel minder vis en redde de 3 kg niet.
Fred die vooral in helft 1 lekker had zitten vangen kon de 10kg net niet aantikken daarna was ik zelf aan de beurt.
Ruud bood aan mijn net eruit te halen zodat ik mij kon beperken tot het juist opschrijven van de gevangen vangsten.
Dat was een imposant netje vis en was toch wel meer dan ik aanvankelijk (±15kg) gedacht had. De weegschaal bleef net onder 20kg hangen.
Lekker tweede helftje dus
J.
Hierna was het de beurt aan Ron die inmiddels wel wist hoe de vork in de steel zat.
Met ruim 14kg een mooi netje vis maar niet genoeg voor de vak zege. Hij had in ieder geval wel weer eens lekker zitten vissen en dat is ook wat waard.
Rene wist met 6,5 kg ook een leuk netje aan te bieden en wist daarmee net boven Joop met 6 kg grut voor te blijven.
Dan nog even zien wat de kopstek er vandaag nog aan zou veranderen. Net 4kg viel dan eerlijk gezegd een klein beetje tegen.
Veel vis met de vaste stok maar ook weer geen brasems. Zonde maar ook wel weel lekker gevist onder prima omstandigheden.
Laatste spulletjes in de auto en op naar vak 2. daar aangekomen was al duidelijk dat de vangsten daar minder waren. Grote afwezige was hier de brasem.
Albert had er nog wat kunnen vangen maar voor de rest was het een uitzondering wanneer er een brasem in het netje zat. Daarmee was Albert met 7kg dan ook gelijk vakwinnaar.
Nico van Vliet (terug van vakantie) legde met 4,5kg beslag op de tweede plaats en Johan werd met krap 4 kg derde. Hele andere gewichten dus dan ik vak 1. Zo zie je maar weer hoe belangrijk vakvissen is.!
Aad werd met 3,5kg vierde enz. Piet van de Meij deed zijn reputatie weer eer aan aan met alleen wat heel kleine vis werd hij de lantaarndrager van vak 2.
Voor de koppel trio stand zij de runners-up weer ruim 10kg dichterbij geslopen. Het gat met nummer 3 lijkt nu toch echt to groot maar vissen blijft vissen en je weet het dus nooit.

Na afloop nog even de gebruikelijke snackronde, maar ik miste er hier wel een paar. 't smaakte er niet minder om.
Volgende wedstrijd zijn we met en wat kleiner koppeltje (vakantietijd). Hebben nu al 8 afmeldingen binnen.

Peter

8 Nico Jong          1,650
9 Mart van Stijn          1,350
10 Piet van der Meij          1,260

Totaal bijna 110 kilogram; gemiddeld bijna 5,5 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2015.