Wedstrijdverslag 1:  2 april 2016

Verslag wedstrijd 1        2 april 2016
De kop is eraf.
Zaterdag 2 april begonnen we met de competitie 2016 van onze visclub.
Na een bestuursvergadering en een algemene ledenvergadering gingen we nu eindelijk doen waar sommige dachten goed in te zijn. Ik weet sommige zijn goed maar hadden vandaag hun dag niet.
Via de media zoveel gelezen van voorbereidingen treffen, oefenen in het water waar zaterdag gevist zal gaan worden,  nieuwe hengels testen.  Dobbers uitpeilen, en ga zo maar door.
Zelfs werd er naar een demonstratie gegaan omtrent  visvoer en wat nu het beste visvoer combinatie  is. Zelfs werd er visvoer ingevlogen vanuit Friesland.
De ene tip na de andere tip verscheen op het beeld scherm. Een goede tip vond ik toch wel dat je altijd op dezelfde plaats moet gooien.
Nou ik kan jullie zeggen wat ik gedaan heb voor het nieuwe seizoen, gewoon vrijdag weer eens mijn hengels opgezocht. De spinnenwebben weggehaald. Gezien dat ik nog genoeg voer had van vorig jaar.
Wel even maden, casters en wormen gekocht. Dus eigenlijk niets geks.
Op zaterdag Piet van der Meij even opgepikt want die was nog nooit bij de visgronden geweest en zo rond kwart voor 7 aan gekomen op de verzamelplaats. Daar waren de baanuitzetters en de voorzitter al aanwezig. De auto achter aangesloten en gewacht tot een ieder aanwezig was. De broertjes Duwel waren even de weg kwijt maar met een telefoontje naar Fred kwamen die ook nog op tijd aan.
De loting ging in vergelijking tot vorig jaar nu in 1 keer goed. Wat me wel opviel was dat de kleur van de nummers was verandert. Na lang informeren kreeg ik te horen dat er nieuwe nummers zijn geschonken. Bij deze dank aan de sponsor.

Nummer 22 was de eerste stek waar ik mijn kunsten mocht laten zien.
De voorbereidingen zijn net als iedere wedstrijd hetzelfde en om 7:45 uur gingen dan ook voor mij de eerste korven naar de overkant.

Na een klein uurtje de eerste aanbeet en die moesten we dan ook maar even in het leefnetje doen.
Brasem 2 -3 en 4 volgde elkaar snel op.

Vlak voor het rust signaal kwam nummer 5 ook nog in het leefnet.
Dat de vangst niet erg groot was bleek wel dat Hans na een half uur al zijn wandeling ging maken.
In de pauze even met de buurtjes gesproken en 5 vissen in het netje was netjes. De vangsten waren niet wild. Na de pauze was het beeld eigenlijk hetzelfde.
Met regelmaat werd er een brasem gevangen.
Om 12:00 uur hielden we het voor gezien en werden de opmerkingen dat je een stroper bent om mijn oren geslingerd.
Hoe weten die mensen toch allemaal dat je er een stuk of 9 hebt. Ik denk dat Peter Dekker me in de gaten heeft gehouden want die zat niet zover van me vandaan.
Ik zou zelfs in het water gegooid worden als ik deze wedstrijd zou winnen.
Voor de weegploeg was het een hele wandeling vandaag want met 23 vissers hadden we een aardig eind water nodig.
Gelukkig begonnen ze bij nummer 24.
Na een half uur kon ik van menig visser de felicitaties in ontvangst nemen.
Ruim 8800 gram was het winnende gewicht.
En heren ik heb de tip die ik eerder getikt heb in acht genomen.
Gooi steeds op dezelfde plaats.
En de tip die Ron wilde weten van me; gewoon een worm met maden.

Tot over 14 dagen, Rene

Verslag van de voorzitter
Nieuw seizoen, nieuwe kansen.

Een geweldige opkomst met 23 man aan de waterkant. Ook het weer werkt mee, weinig wind en droog. Laat de vis maar komen. Hopen mag …… J

Zelf door de winter heen wat wedstrijdjes gevist met HSV de Leede waaruit wel duidelijk wordt dat het een moeilijk jaar gaat worden.
Ook met die vereniging naarstig op zoek naar de vis geweest meer daar niet echt kunnen vinden.
Voor ons is het een feit, de visstand loopt terug. We weten uiteraard niet wat hiervan allemaal de oorzaak is maar de bekende factoren spelen hier een hoofdrol in (veel te helder water, aalscholvers en ander vliegend tuig, beroepsvissers die door het verbod op paling nu onze sportvis aan het belagen zijn en volledig verkeerd ingeschat visstand beheer en proactief wegvangen van grote scholen witvis ten behoeve van de waterkwaliteit).
Namens alle sportvissers hartelijk dank hiervoor.

Vandaag richting Noord-Holland naar onze favoriete voorjaarsvaart.
Hier komt de vis vanaf de grote meren massaal naar toe om af te paaien en gaf dit tot vorig jaar nog hele mooie voorjaarsvangsten. Zou dat dit jaar weer lukken?
Een aantal van onze leden hebben hier afgelopen weken al voorgevist en die berichten waren niet heel erg hoopgevend.
Met het mooie deelnemersveld van vandaag bestrijken we zo een beetje het hele parcours en zou er ergens in ieder geval een leuk visje gevangen moeten worden.
In je eentje is het altijd maar gokken of je op de juiste stek zit.
Deze vaart staat nu niet bepaald bekend om zijn stroming en ook de beroepsvaart heeft hier doorgaans niets te zoeken al werd er afgelopen week wel een dikke zandschuit betrapt. Wist niet eens dat deze vaart zo een diepgang kon hebben want wij hebben tot 15 meter uit de kant maar krap een metertje water staan.
De bodem zal door dit soort beroepsvaart ook wel lekker omgewoeld zijn, wat op zich natuurlijk geen kwaad kan.
De eerste loting van het jaar maakt dat Piet op kop en PeterZ op start mag aanvangen.
Aad dit jaar niet met zijn nummer 13 begint en nummer 4 zo een slechte stek is dat we hier een slaper geparkeerd hebben.

Verder welkom aan Toon Duwel die voor het eerst mee vist. Was nog wel even wennen waar nu precies naar toe te rijden voor de loting en kon zijn bijrijder Henk hem hier ook niet in een keer de juiste weg insturen.
De heren kwamen precies in de loting aan en konden dus nog wel hun eigen geluk (nummer trekken ) beproeven.

Twee vakken van 12 en zelf het nummer 20 getrokken. Mooi nummer hoorde ik de wedstrijdcommissaris nog zeggen, maar dat zegt hij volgens mij bij ieder nummer boven de 12.
Smal kantje en geen parkeerplek voor de auto, da's dus even lossen en vervolgens de auto verderop schuin op een mini inrit parkeren. Nu maar hopen dat de bewoner vandaag uitslaapt.
De postbode in ieder geval niet, want die begon even later tegen me aan te zeiken dat mijn tuf voor de brievenbus stond en hij daar nu helemaal (4 meter) omheen moest lopen.
Wat een azijnpisser zeg
L
Met het extra heen en weer lopen naar de auto wel wat kort tijd en precies om kwart voor 8 klaar om te beginnen. Een feeder (overzijde) en de vaste stok (een topset klaar) op 13,5 meter.
Rene maar een keer voorzichtig op zijn vingers gefloten want we hadden niet afgesproken wie het startsein in de tweede vak zou geven.
Voor mij wennen om onderhands mijn voerballen op de juiste afstand te krijgen (deed dit vorig jaar nog bovenhands maar na een nekhernia werkt die arm niet meer zo) wat vandaag verrassend goed lukte, althans, grote ballen voeren dan. Wanneer ik later in de wedstrijd probeerde kleine balletjes bij te voeren, vlogen deze weer alle kanten op behalve de juiste.
Nog meer trainen dus!
Na en klein kwartiertje voeren (feeder en vaste stok), de stok ter hand genomen en hopen dat de eerste vissen inmiddels hapklaar zouden liggen.
Helaas dus, hoe ik ook speelde met mijn aas en simmetje, geen reactie als in de zin van een aanbeet.
De dobber zelf was bovendien lastig te zien omdat de bomen aan de overzijde nog geen blad dragen.
De takken geven donkere schaduwen in het water wat een zwarte antenne doet maskeren en de lichte plekken tussen de takken maken dat een gele of oranje antenne niet goed zichtbaar zijn.
Diep rood was dus nog de beste keuze maar het bleef lastig. Zeker omdat de aanbeten hier op de vaste stok heel voorzichtig zijn en de antenne soms maar 1mm zakt om een aanbeet te verraden. Daar moet je dan ook op slaan, anders is de vis weg. Een scherp uitgepeilde antenne is dus een must. Lastig met dit tegenlicht.
Na een kleine drie kwartier zag ik mijn buurman Toon zijn eerste vis scheppen. Gevangen met de picker op driekwart.
Die heeft in ieder geval zijn eerste visje binnen.
Niet veel later zag ik een hapering in de zachte drift van mijn simmetje en kon ik zelf ook mijn eerste blei scheppen.
Niet veel later volgde een tweede blei (ik blij) juist op het moment dat onze hoffotograaf een rolletje aan het volschieten was. Staat dus mooi op de kiek.
Hierna nog een keer beet gehad (dobbertje zakt een mm) en ik voelde de vis even voordat deze losschoot.
Das niet fraai, een vis op je plek verspelen wanneer deze toch al zo dun gezaaid is betekent niet veel goeds in het vooruitzicht.
De pauze was echter nabij en tijd om bij te voeren (iets grotere ballen) en de feederplek aan de overzijde even goed te onderhouden.
Met de feeder had ik nog geen leven gezien en om mij heen werd er met die techniek niet noemenswaardig gevangen, zeg maar gewoon slecht.
Enige uitzondering hierop waren de vangsten van Rene die op een of andere manier wel brasem op zijn plek kreeg.
In de pauze bleek dat er inderdaad bedroevend slecht gevangen werd. Peter Z op staart had 1 vis, DickZe 2 en Rene had er dus 5, Toon 1 en ik 2.
Mart op 0 en Johan even een vraagteken, Albert 1 enzovoort.
In het andere vak had Fred nog niets en om hem heen ook vissers met niets, 1 of hooguit 2 vissen.
Nu maar hopen dat de tweede helft een verbetering geeft te zien.
Even bijvoeren, fingers crossed en afwachten maar weer.
Tweede helft eerst maar even de feeder gepakt wat na een klein half uurtje resulteerde in een mooi platte met paaipukkels.

De tijd is dus inderdaad rijp alleen de aantallen zijn in vismeel omgezet of verkocht aan privé vijvers en dat maakt het vangen van leuke aantallen dus een heel stuk moeilijker (en minder leuk).
Zou ik dan toch te veel op de vaste stok gegokt hebben? Deze platte is in zijn eentje meer gewichtig dan het kleinere spul op de stok.

Helaas bleek de volharding op de feeder niet in meer platten te resulteren. Gek genoeg nog wel een ruisvoorntje en daarna doodse stilte.
Dan toch maar weer stokken wat dan weer resulteerde in een derde blei. Begon echter mijn arm en schouder nu wel te voelen, de kracht in deze spiergroepen is nog lang niet op niveau.

Het laatste uur dus veelvuldig gewisseld van techniek maar anders dan een losser en veel afgekloven maden, lege casters en aangevreten wormen waar nooit ook maar enig leven op de zeer dunne en gevoelige top van mijn feeder gezien. Had ik dan toch een hair of kortere onderlijn moeten monteren?

Leuke anekdote is nog dat Ron een geweldige baars van 39cm ving.
Helaas voor hem is de Frits van der Kruijf bokaal niet meer geënt op baars maar op voorn.

12:00 uur einde wedstrijd met een teleurstellende teller op #5!
Opruimen duurde nu ook wat langer dan normaal en na 15 minuten kwam Fred al uit de verte aangelopen.
Snel de rest inpakken en met de weging beginnen op staart.
Voor het resultaat spreekt voor zich. Felicitaties aan Rene als dag- en Piet als vakwinnaar.
Al met al toch maar een 0 (penningmeester) die met zijn zwiep techniek op de vaste stok geen beet wist te krijgen.
Verder iedereen een visje en Wim op de valreep (de fluit) nog een mooie platte binnen takelend wat maakte dat hij daarmee naar plek #4 steeg.
De kop is eraf, de trios kunnen de balans opmaken en ervaringen uitwisselen om elkaar tot grotere hoogte te brengen en Toon op weg naar Groningen voor een klusje.
Volgende week weer een wedstrijd van HSV de Leede en dan over 14 dagen een nieuw bezoek aan Noord Holland en een andere vaart.
Zal daarvoor de tuigen nog even moeten nakijken en zeker nog wat verse onderlijnen knopen.

Tot over 14 dagen

1 Aad Montanje B 9 1   450 10
2 Albert Zuiderduin A 16   2 1840 6
3 Bram Beij A 11 1   4180 2
4 Dennis Jong B A     - 14
5 Dick Zandbergen A 2 1   3020 4
24 Ruud Vos A 3 1   4090 3
25 Toon Duwel B 21   2 930 10
26 Wim Zoet B 13   2 2690 4

Totaal bijna 54 kg kilogram; gemiddeld ruim 2,3 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2016.