Wedstrijdverslag 6:  11 juni 2016

Verslag wedstrijd 6        11 juni 2016
Glas half vol of half leeg?
Wat het vissen betreft half om half, wat de weersverwachting betreft weer om te huilen.
Zaterdag morgen zou het droog zijn en dan na de middag gaan regenen om zondag helemaal los te barsten.
Terwijl ik dit zit te typen (zondag 13:00 uur) is er nog geen druppel gevallen!!!! Hoezo losbarsten ?
Stap je 's morgens om even na half vijf in de auto, moet je de ruitenwissers toch echt aanzetten en is het tot een uur voor de middag niet meer droog geweest.
's nachts nog een Appie van Rene ontvangen dat hij toch niet kwam vissen.
Wie bij wie in de boot zou gaan zitten was al een verwarrend verhaal dar ik eerder la dacht (ik moet niet denken) dat hij zich voor deze wedstrijd had afgemeld.
Iets met de KNVB, fout dus. Inmiddels had ik al met Joop afgesproken omdat ook zijn bootmaatje (Dirk) niet kon komen en dachten e.e.a. zo gemakkelijk opgelost te hebben.
Rene hoorde hiervan en kwam bij mij is vragen hoe dit nu zat, want hij kwam gewoon vissen vandaag.  Sorry
L
Joop weer een berichtje gestuurd dat Rene toch meeging en ons bootavontuur dus geen doorgang kon vinden.
Joop aan Jacques gekoppeld die ook nog op zoek was naar een partner en Piet had aangegeven dat hij bij voorkeur graag alleen zit. Kost hem wel zijn tweede kop/staartplaats dit jaar en zal de volgende bootjes wedstrijd op zeker een mede bootbewoner krijgen.
Half zes verzamelen echter ........................... waar is Jacques.
Had zich in de tijd vergist en zat met 6 uur in zijn hoofd. Dat is de verzameltijd voor dinsdag Sjaak, vandaag is het zaterdag.
Snel alles ingeladen en op naar de grote plas. Windkracht 2 (dat had men dan weer wel goed) en afgesproken tot half twaalf te vissen.

Net na het bruggetje een ieder los gelaten en op naar mijn favoriete stek. Voorgaande edities had ik daar goed geboerd en had goede hoop dat dit jaar weer te doen.
Herinnerde mij nog goed dat het het eerste uur met de feeder niet zo wilde maar toen juist leuk ving met de vaste stok. Dat klonk Mart als echte stokvisser natuurlijk als muziek in de oren.
Net de boot vastgesnoerd, de spullen uitgepakt en aan het voeren geslagen toen ik bemerkte dat mijn richtpunt ineens heel ergens anders lag.
Blijkt het dar Mart zijn veterdiploma nooit gehaald heeft
K . Boot los van de paal en dus weer een hele toer om die weer terug op zijn plek te krijgen.
Kan ook zijn dat dit een voorteken was dat we niet goed lagen, want wat we het eerste uur ook probeerde, geen aanbeet te krijgen.
Zagen wel wat Alvertjes aan de oppervlakte wat maakte dat Mart ondieper ging vissen en er zowaar 3 achter elkaar uit wist te halen. Hij van de 0 af, ik nog niet.
De voortekenen hadden dus gelijk als ook de veengrond die hier ter plaatse uit het water was gedrukt en maakte dat de mooie diepe stroom van eerdere edities nu niet weer was.
Als je alles van tevoren weet ............................. iets met koe en kont.
De Nijlganzen waren er in iedere geval blijer mee dan wij en hebben ter plaatse nog even voor het nageslacht gezorgd.
Plots toch een teken van leven op mijn pickertje en een voorzichtige aanslag maakt dat er een run ontstond warbij mijn onderlijn de geest gaf.
Moet haast wel een Karpertje of zo geweest zijn, of wel een heel dikke verkeerd gehaakte Brasem.
Nieuwe onderlijn aangeknoopt en gelukkig niet heel veel later weer een aanbeet en dit keer een dikke platte.
Zou het dan nu gaan lopen?  Helaas niet dus. Heb over de gehele dag misschien 10 echte aanbeten gehad waarvan 8 verzilverd.
Verder heel veel plaagstootjes van Alvertjes die aan diepduiken deden waarvan er dan ook nog 2 geland zijn.
In de laatste 10 minuten wist ik toch nog twee plattertjes te vangen,
maar qua formaat bij lange na niet in de buurt van de monsters die Johan en Fred vingen.
Alles bij elkaar toch nog goed voor net iets minder dan 6 kilo.
Op naar de weegplek alwaar het lang wachten was op de overvolle boten van Fred/Wim, Ruud en Johan.
Vervolgens wegen, verzing over de verschillen in vangsten en de nogal exhibitionistische kano vereniging die ook even kwamen kijken.
Gelukkig niet allemaal in hun blootje maar toch.
Terug naar de bootverhuurder en tijd voor een drankje, de sterke en minder sterke verhalen en de voorspellingen voor dinsdag.
Nu maar hopen dat de weermannen e dinsdag net zo ver naast zitten als nu, dan houden we het waarschijnlijk wel droog.

Is 41050 gram een nieuw Club record?  Helaas Fred, je had 1 visje meer moeten vangen L

De voorzitter

Verslag van de dagwinnaar
Kwart voor 4 liep t wekkertje af."lekker " vroeg en voor half 5 haalde ik mijn bootmaatje (Wim) op.
Bij de firma  Hoogerwerf aangekomen zagen we dat we nog de enige waren, dus op het makkie ons bootje laden en alvast het voer benatten.
Al snel volgde de rest...op 1 na ...................... Jacques had de uitnodiging niet goed gelezen (was nou maar naar Specsavers gegaan) en hij was keurig op tijd..wanneer we om 6 uur hadden verzameld.
Ja..maar ja......................je mot wel ff je goede brilletje opzetten.
Afijn ietsje later vertrokken we in de regen
LL richting de zuid plas.
Er stond een rustig windje wat maakte dat we allemaal op de grote plas ons geluk gingen beproeven.
Wij voeren met Ruud en Johan mee richting de inmiddels beruchte stek. Wim en ik nestelde ons schuitje zo'n 100m voorbij dat koppel.
Het eerste uur bleef het zoals gebruikelijk stil. Dus lag er al een aardig voerbedje inclusief maïs, casters en veel geknipte wormen op mijn stek.
Plots kromde mijn feeder en het leek ff of ik vast zat, maar na 5 min lag er een kapitale platte in mijn net, de haak zat in zijn vin.
"Ze zitten er dus wel" zei ik tegen mijn maatje en ja ik kreeg daarna af en toe zeikerige beetjes, waarvan ik er af en toe één verzilverde.

Nu een alinea wat niets met vissen te maken heeft..of misschien toch wel
J.
Wim zegt ineens na al een paar keer te hebben gewaterd; Ik moet weer!
Dus ik zeg; alweer aardappels afgieten?
Nee zegt Wim..dat andere!!!
Whaaaat.zeg ik..dat meen je niet!!!
Ja zegt Wim..en nodig ook.   (Koffie maakt meer kapot dan je lief is
J)
Dus snel zijn voeremmer geleegd in een bak van mij en een provisorisch toilet ingericht.
Ik heb niet gekeken maar er zat wel een luchtje aan dus snel een visdoek op mijn neus gezet
K.
Nou ik kan jullie vertellen; dan ruikt zo'n visdoekje heeeeerlijk, beetje toiletverfrisser (lees pol Vitamo) als finishing touch en business as usual.
Tja en die drolbaarsen dreven natuurlijk mijn kant op......dus ik heb mijn best gedaan om mijn lijn daar niet in de buurt te laten komen.
Bulderend en schaterend vlogen de lachsalvo's over t water van onze buren
Maar wat wel opvallend was, dat ik na deze onbedoelde  voercampagne de een na de andere grote platte binnen haalde.
Misschien een nieuw gat in de markt voor de makers van "Stinky Stuff" Bait Additives?
Terug naar het vissen, al snel was ik de tel kwijt..en stonden ik en mijn weer blije boot maat ervan te kijken hoeveel grote brasems er op mijn stek rond zwommen. Werkelijk niet normaal !!!!!!!!!!!!!!!
Ook miste ik er nog wel een stuk of 7, soms bovenop mijn stek, maar dat maakte blijkbaar niets uit, ik kreeg de volgende worp gewoon weer beet
JJJ.

Half 12 was het einde wedstrijd en ik zei tegen Wim; degene die meer heeft dan mij heeft een hoop vis!
Aangekomen op de weegplek vertoefde daar een hele kano gemeenschap..met diverse "kale" kano's.
Het leek wel een nudisme kano kamp.
Tja je maakt wat mee met zo'n vissessie..eerst die boodschap nummer 2 en nu roeiende blootzwemmers.
Maar ja, dan heb je wel stof tot schrijven indien je winnaar bent. Ook leuk voor de thuisblijvers.
Grote onderlinge verschillen bleek uit de weging.
Gelukkig kreeg ik hulp om mijn net uit het water te krijgen, zo'n 41 kilo tot mijn eigen stomme verbazing.
Een persoonlijk wedstrijdrecord...en volgens mij komt het ook in de buurt van het clubrecord.
Was erg moeilijk  die dag om de smile van mijn gezicht te krijgen.
Moe maar voldaan lieten we bij Hoogerwerf de drankjes en balletjes smaken en ook daar werd nog een keer gebulderd om het sanitaire gebeuren in mijn bootje.
Oh ja, ik heb alle vis gevangen met worm en veel wormen door mijn voer geknipt en ik viste op een kleine 30 meter (thuis al uitgelopen).
Gratis Bliekjes tip voor Piet..... niet met de vaste stok dus
K

Dinsdag gaan we  weer allemaal ons best doen om een stukje te mogen schrijven.
Visgroeten van een blije winnaar.

Fred

6 1830 Joop Jonker
7 1330 Aad Montanje
8 500 Toon Duwel

Totaal bina 135 kg kilogram; gemiddeld bijna 7,5 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2016.