Wedstrijdverslag 16:  15 oktober 2016                                                                     Club records

Notificatie:
Naar verluid ontstaan er regelmatig wat kleine discussies over het starten en stoppen van onze wedstrijden.
In de morgen  wordt er niet getoeterd om de omwonende niet onnodig wakker te maken en mede te zorgen dat zij zich niet tegen de sportvisserij keren.
Dit gaat in de regel erg goed en letten we op de wedstrijdleiders Fred, Ruud, Peter of Rene die het startsein geven obv hun GSM of horloge.
Deze boodschap wordt van visser tot visser doorgegeven zodat binnen een minuut het gehele parcours daadwerkelijk aan het voeren slaat.
Bij de pauze wordt vaak wel getoeterd, daar we dan op "normale" tijden zijn aangekomen waarbij er ook al veel verkeer voorbij raast en zo.
Hier gaat het soms wel eens fout omdat bij voorbij razend verkeer of harde wind niet iedereen de toeter kan horen.
Hierbij geldt dan ook dat je bij dat signaal er verstandig aan doet om je buren hiervan op de hoogte te stellen zodat ook zij hun activiteiten staken.
Soms gebeurd het dat de toeter in het ene vak een minuutje eerder of later afgaat dan het tweede vak.
De wedstrijdleiding vist zelf ook en kan niet toeteren en een vis binnendraaien tegelijk.

Ook kijken de wedstrijdleiders niet iedere minuut op hun klokje om te zien of het al tijd is. Je kan immers niet tegelijk op je top of dobber letten en ook de klok nog in de gaten houden.
Graag dus enige begrip hiervoor. Over het hele jaar genomen vist een ieder dan eens een minuutje langer en dan een minuutje korter.
Het is net als in de voetballerij, soms heb je de scheids mee en soms tegen.

Het zal per saldo nooit zo zijn dat de eindstand in onze competitie bepaald wordt door een minuutje mee of minder.

Verslag wedstrijd 16      15 oktober 2016
De eindstreep is in zicht. Fred of Ruud, deze wedstrijden zijn bepalend.
Fred was voor de zekerheid donderdag nog even wezen trainen.
Leuke vangsten op een stek die in onze wedstrijd nummer 1 zou dragen.
Hoe anders kan de vis zich zo een twee dagen klater gedragen!
07:40 aan de waterkant voor de loting, ook Johan zou ondanks de heupblessure toch aanwezig zijn.
Hij had zijn dochter Pauline mee om hem te helpen met die zaken die zijn heup niet toelieten.
Hiervoor hebben we ook toegestaan dat we een uur voor de opbouw gingen gebruiken, dat had hij wel nodig.
Het water lag er in ieder geval prachtig bij al zou de wind later naar het ZZW draaien en wat aantrekken.
Zorgelijker was de aanhoudende miezer regen, die hadden ze niet voorspelt maar dat heeft dan ook wel weer zo zijn charmes.
Wanneer alles voorspelbaar wordt dan kunnen we net goed thuis blijven en op basis van de kennis de uitslagenlijst invullen.
08:45 uur aanvang wedstrijd. Ik heb nog nooit zoveel vaste stokken in de wedstrijd van de SHV gezien, afgezien van de jaren dat we nog 4 verplichte vaste stokwedstrijden hadden.
Voor de zekerheid toch maar een feedertje klaargezet, je weet maar nooit.
In mijn rechter ooghoek zag ik Mart al zijn eerste voorn vangen, met dat feit zou het wel eens een zeer productieve dag kunnen worden.
Na de voercampagne snel de stok beaast en wachten op de eerste aanbeet. Dat duurde best nog wel lang.

Eenmaal de eerste vis gevangen werd het beter maar niet knallend. In mijn andere ooghoek zag ik dat het tempo bij Dick een stukje hoger lag. Na een klein uurtje had ik al rap in de gaten dat ik zonder aanpassingen deze strijd in ieder geval niet winnend ga afsluiten.
Verandering van tactiek bracht mij op slechts een metertje uit de kant, wat in rap tempo leuke voorns opleverde.
Liep nog niet in op Dick, maar hij liep in ieder geval ook niet meer uit!
10:45 pauze en maar in even bij Johan polshoogte gaan nemen, hoe het hem verging.
Die had 1 brasem met de picker (Jo is geen stokvisser) op 15 meter en dat was het dan. Ook niet erg hoopgevend dus.
Ook Dick vergezelde ons even met de mededeling dat hij zo nu en dan toch echt wel een brasempje wist te scoren.
Vreemd, want volgens mij zaten wij zo een beetje op dezelfde afstand. 11:00 de tweede helft en een teleurstelling dat de vis kortbij nu was verdwenen.
Dan maar terug naar de oorspronkelijke afstand wat zo nu en dan een aanbeet opleverde. Ook veel misgeslagen wat ik dan weer weet aan een te kleine haak.
Dus toch maar een tandje bijzetten en in die omschakeltijd toch maar even de feeder tegen de overzijde geparkeerd.
Nu lag ik wel heeeeel dicht tegen de overzijde wat maakte dat ik tot 3x toe mijn korf over de balk heen dropte.
Gelukkig kon ik deze ook weer via dezelfde weg terughalen, maar wel een heel gedoe om zo vlak onder de kant te vissen.
Aan mijn rechterzijde zaten ook vaste stok Piet (die zat zowaar met de picker te vissen) en de Nico’s die beide juist liever geen vaste stok gebruiken.
Die zaten op een paarmetertjes uit de kant naar een bewegingloze top te kijken, tenminste NicoJ. NicoV zat net te ver weg en ook tijdens de fotoshoot was dat me net te ver lopen.
Helaas bracht de picker 1x een bleitje en daarnaast nooit meer een aanbeet op gekregen. In het laatste uur kwam de lokale tuinman met zijn kinderen nog even rap de rust verstoren.
Met een hoop kabaal werden er diverse grasmaaiers en strimmers uitgeladen.
De kids scheurden op deze maaiers weg alsof ze aan het karten water en de ouwe baas zelf pakte de strimmer en met een dikke Cubaanse in de mond en wel de juiste oor bescherming,
kwam hij onze rust goed vergallen en bedacht niet dat het zo dichtbij maaien waarbij de vissers geen gehoorbescherming dragen, misschien niet zo een goed idee was.
Wel zag ik kort daarvoor Dick nog een wel hele dikke brasem scoren en wist ik zeker dat ik vandaag mijn buren niet had liggen.
13:00 uur einde wedstrijd en snel opruimen om te gaan wegen. Ik was ruim sneller klaaar dan Fred en liep dus alvast zijn kant op.
Onderweg pak je dan verschillende signalen op zoals dat Johan niets meer had bij gevangen, Albert lekker had zitten vissen,
Ron op 9 meter had zitten hakken, Joop nu zeker weet dat hij volgend jaar zijn vaste stok toch maar uit de Sinterklaasverpakking gaat halen,
dat Wim een nul liet noteren, Fred zoals altijd weer erg druk was en lekker had zitten vissen,
Ruud weer een gouwe klauw qua loting had, maar zijn wormen dood als een pier waren (dat had ik vrijdagavond ook geconstateerde wat maakte dat ik nog snel even heen en weer naar Kranenburg was gereden),
dat ook Dirk al snel door zijn wormen heen was en er uiteindelijk een levendige ruilhandel was ontstaan in het product worm.
Ik snapte hier geen sikkepit van omdat ik nul aanbeten met worm wist te behalen. Steeds wanneer ik dat weer probeerde, liep Dick verder uit.
Alles dus gevangen met 2 casters en een made op de punt. Uiteindelijk bij nummer  22 aangekomen een glunderende Dirk vanwege zijn vangsten.
Zonder Joop zijn wormen  was dat nooit gelukt melde hij. Het ligt dus niet aan de wormen Jop, die zijn prima.

Denk dat Joop net zo een gelukkige hand van loting heeft als ondergetekende dit jaar.
Bijna 20kg op de teller is voor Dirk een record geloof ik.
Wel nog de angst dat of Ruud of Ron hier nog overheen zouden gaan.
Ruud had het laatste uur zijn tactiek aangepast naar die van Dirk (13mtr) en was in een rap tempo aan het inlopen.

Gelukkig bleef voor Dirk (en Fred) de teller steken op ruim 17kg. Wel weer een beste prak vis.
Fred bleef steken op 12kg en was het dus afwachten wat Ron boven water bracht.
Net zo een net als Dirk, maar dan net 200 gram minder. Die heeft op 9 meter dus ook lekker zitten hakken.
Ruud dus een 3tje en Fred een 4tje! Sjaak slecht 4,5kg en Hans toch ook nog bijna 10.
Albert was de eerste van het andere vak en wist ook ruim 8kg naar boven te brengen.
Heb nog niet de helft denk ik, melde ik Albert die op zijn beurt vroeg wat er dit jaar toch met mij aan de hand was.
Dat zou wel eens het winnende netje kunnen zijn Appie, want hoe verder naar rechts, hoe slechter de vangsten.
Het verschil tussen de beide vakken bleek enorm. Sjaak was lantaarndrager in vak B met 4,5kg.
Via Toon, Wim kwamen we zo bij Dick die inderdaad nog ruim 6kg vis had ( 4kg voorn en zo een2,5kg brasem).
Die laatste maakte nu net het verschil. Ik bleef op 4kg voorn steken. Johan had inderdaad een brasem die nog 11oo gram woog.
Ik stelde nog voor om Pauline te wegen mits ze de hele tijd blub zou blijven zeggen. Ging hem niet worden dus.
Verder naar rechts had Mart een leuke dag met 3 kg voorn / bliekjes en bleken Piet en NicoJ inderdaad niet het verschil te maken met de picker/feeder.
NicovV wist op bijna kop wel een visje te verschalken met de feeder al ving hij ook deze keer weer geen karper.
7,5kg bracht hem nog dicht in de buurt van Appie. Henk op kop kon ze helaas ook niet vangen.
Daar had donderdag Fred alles al weggevangen gok ik. Al met al wel een top wedstrijd met hele leuke vangsten.
Jammer van de miezer maar gelukkig wel droog geëindigd.
Pechvogels waren Fred met een lekke band (Hans melde dit al tijdens de weging) en Dick met een kapotte zijruit.
Die boeren tuinmannen hadden bij het inladen van hun gereedschap blijkbaar zijn auto geraakt.
Bij de weging van Dick zijn vis was alles nog heel, dus moet de laatste 5 minuten zijn gebeurd.
Dat was ook het moment dat deze knurften zich verplaatsen om verderop de boel onveilig te maken.
De politie kwam (toevallig) nog aan en ging verhaal halen. Ze wisten van niets natuurlijk.
Wat heb je toch een ongelofelijke eikels in Nederland. De herrie ( en dan heb ik het niet over het geschreeuw wat blijkbaar nodig is wanneer je elkaar wilt verstaan wanneer je zelf wel gehoorbescherming draagt),
het onverantwoordelijke gedragen van de knulletjes op de gemotoriseerde maaiers en het vernielen van andermans spullen en dan doen alsof je van niets weet.
Over 14 (of 21) dagen da laatste wedstrijd van de zomercompetitie.

Volgende week gaan we als verenging ons proberen te plaatsen voor het NK.

HET VERSLAG VAN EEN ZEER TEVREDEN WINNAAR
Yeah, eindelijk mijn eerste echte 1 dit seizoen.
Een beetje wonderbaarlijke wedstrijd.

Hallo visvrienden,
Thuis 2 pickers uitgelopen op 17 meter.
Eenmaal vissend op deze afstand kwam ik er na half uurtje achter dat dit niet de goede afstand was.
Ruud had heel kort al aardig wat visjes. Daarom voerplek verlegd naar 13 meter.
Daar ving ik wat visies waaronder een leuke
brasem en twee kleine platjes. Op een gegeven moment zag ik dat er twee vissen boven in mijn net dreven.
Dit kwam omdat er geen gewicht onderaan mijn leefnet was bevestigd.
Heb toen mijn leefnet vervangen door ander net (met gewichten, lees zeevisloodjes).
Dat ging beter.

In de pauze zag het er niet naar uit dat ik hoge ogen ging gooien deze wedstrijd.
Toch  had ik nog wel goede hoop omdat er toch wel brasem te vangen was.
Maar, en dat is echt kwalijk, ik had bijna geen wormen meer.
Echt heel erg dom. Ik wist dat ik kop of staart
kon loten en dan loot je staart en heb je geen wormen.
Ik dacht ik ga Fred in de pauze benaderen.
Bleek Ruud ook wormen nodig te hebben. Bij hem zat er geen leven in de wormen.
Ruud kreeg een bakje van Fred. Ik liep door naar Joop.
Gelukkig had hij een bakje wormen
voor mij. Genoeg om te gaan knippen.
Dat deed ik vervolgens ook na de pauze.
De brasem kwam los. Ook wel klein spul tussendoor maar hoofdzakelijk brasem.

Halfslag maar ook grote brasems. In een leuk tempo.
Maar ook Ruud begon wat platten te vangen.
Hij had, zo bleek bij de weging, me nog aardig ingehaald.
Kwam 2 kg tekort.

Einde wedstrijd. Ik zei nog dat ik benieuwd was naar de weging.
Hoe zou er gevangen zijn. In de pauze had ik al gehoord dat Ron (weer) aardig op dreef was.
Dat bleek ook.
Toen zijn net boven kwam dacht ik, die gaat over mijn gevangen gewicht (19.7 kg) heen.

Maar nee, hij bleef er met 2 ons onder!
Maar weer heel knap gevist door Ron natuurlijk.
Nou een redelijk vreemd verloop van wedstrijd dus.
Moraal van het verhaal is, zorg dat je spullen in orde zijn en neem genoeg wormen mee.
Zeker als een kop of staartje kan loten!
Ik ben er van overtuigd dat het knippen van wormen de doorslag heeft gegeven.

Daarom Joop bedankt dat je wormpjes voor me had.

1 van mijn doelstellingen is gehaald nl. een overall 1.
De andere twee zijn, >100 kg vangen dit seizoen (wie weet) en een top 6 notering.
Deze laatste wordt erg moeilijk.
Rest mij nog om de vissers die volgende week zaterdag het clubkampioenschap sportvisserij zuidwest Nederland  gaan vissen bij deze veel succes te wensen.

Make us proud!

9 Toon Duwel          1,590
10 Johan van Veen          1,100
11 zzzzz zzzzz                  -

Totaal 149 kg kilogram; gemiddeld bijna 7,5 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2016.