Wedstrijdverslag 17:  29 oktober 2016                                                                     Club records

Verslag wedstrijd 17      29 oktober 2016
Vaart of Kanaal, kanaal of vaart? Dat was de discussie vooraf gaande aan de laatste wedstrijd van de SHV competitie.
Het kanaal had zich de laatste weken bewezen als zeer goed water maar wel heel erg voorspelbaar.
Hier hebben we een aantal keer gevist waarbij wel enorme verschillen tussen de twee vakken.
Maakt voor het puntenklassement niet zoveel uit, maar voor de gewichtsklasse wordt het daarmee weer een loterij.
We kunnen ook niet zeggen dat de vissers die de vorige wedstrijd in vak A zaten nu in B komen en andersom.
Ook is nooit helemaal duidelijk of het wedstrijdparcours van links naar rechts loopt (zal als iedere Nederlander ook leest [van links naar rechts] of juist van rechts naar links omdat we links van het parcours verzamelen.
Ik zie de logica daarvan nooit zo.
Ik weet wel dat bij de bedrijvenwedstrijd Kennemerland ooit het parcours is omgegooid zodat nummer A1 links {bij Alkmaar} en nummer E40 rechts {bij Akersloot} kwam te staan.
Ook bij het maken van vangst grafieken over het parcours komt de software standaard met nummer 1 rechts en nummer laatste links.
Goed, een lang verhaal om niets.
De discussie was dus vaart of kanaal. In alle wijsheid besloten om te kiezen voor de vaart omdat we daarvoor maar een beperkt aantal vergunning krijgen en die dan wel moeten benutten om ook de variatie in de te bevissen wateren maximaal te houden.
De keuze is immers al zo klein geworden.
Bij de vaart aangekomen was het voorde baancommissie wel een enorme uitdaging om daar een parcours van #24 stekken uit te zetten.
Trots op onze vereniging die tot het einde van het jaar serieuze aantallen vissers langs de waterkant heeft gebracht.
Dit houd de competitie spannend tot het einde en toont nog maar weer eens aan dat we een gezellige vereniging zijn waarbij het duidelijk niet om de prijzen maar om de lol in de hengelsport gaat.
Dit parcours hebben ze dan ook 2x moeten lopen om een aantal stekken opnieuw te verdelen om niet in een stuk water te eindigen waar de bewoners je het leven zuur maken en de vangsten bovendien tegenvallen.
Hulde dus voor de baancommissie. Wel weer een parcours uitgezet tegen de leesrichting in, maar dat werkte nu dan toevallig in keer in mijn voordeel.
Ik trok #4 naar de brug. Wel een kopstek (we hadden er 4 deze reis wat er volgens mij ook 6 of 8 hadden kunnen zijn) maar ook een topstek.
Met Ron aan de andere kant van de brug gaf dat wel een leuke strijd omdat we beide nog 3de konden worden, afhankelijk van Albert zijn vangst resultaat.
De strijd tussen Ruud en Fred lag volledig in de handen van Fred, die moest een 1 of 2 vissen om nog kans te kunnen maken.
Dat werd hem niet, dus Ruud had ook gewoon een dagje vrijaf kunnen nemen.
Verder DickZe op echte kop en Joop op staart en een heeeeeel lang parcours tussen deze twee deelnemers.
09:00 aanvang wedstrijd waarbij de keus gemaakt moet worden, stok of feeder en dichtbij of ver weg!
Ik koos voor de feeder ver weg als back-up en te straten met de stok ver weg (14 mtr) wat ook tevens een enorme uitdaging zou worden omdat ik dat dit jaar nog niet eerder heb kunnen doen.
De krachten in mijn arm en schouder zijn nog altijd niet helemaal hersteld maar om nu met de picker te gaan vissen op zo een mooie stek was voor mij geen keus.
Een extra uitdaging lag in de smalle kant waardoor er wel heel schuin afgestoken diende te worden.
Dat gaat soepel zolang er geen vis aan de andere kant ligt te trekken maar wanneer er een kilobrasem met 14mtr momentkracht ligt tegen te werken, een hele uitdaging.
Bovendien kom je dan direct tegen het volgende probleem aan, dat je de stok niet direct dwars hebt en dus het verkeer behoorlijk hindert.
Goed omkijken dus of er geen geruisloze fietsers voorbij razen en luisteren of je geen auto hoort.
Dat laatste was regelmatig het geval (sluiproute) wat maakte dit ik de boel moest laten vieren.
Het resultaat van zo een actie mag ik als bekend beschouwen en heeft mij dat dan ook menige vis gekost.
Soms kon ik eea nog redden door de hengel op tijd schuin omhoog te steken zodat de personen auto’s hier onderdoor konden.
Met busjes en trekkers werkt zoiets helaas niet.
Het eerste half uur werd er echter nog niets gevangen waarna ik ook de eerste wandelbewegingen langs de vaart zag.
De feeder liet het dus ook nog even afweten. Terwijl Ruud naast mij stond (wandelaar) ook de eerste serieuze beweging op de sim.
Klein tukje om hoog, terug en weer omhaag.
Aanslaan en het genoeglijke gevoel van spanning op de lijn, elastiek welke uit de top getrokken wordt en een kromme hengeltop. Yes !!!!!!
Een mooie hybride (meer bliek dan brasem) kon geland worden.
Deze "verkenner" bleek later achtervolgt te worden door een hele serie grote broers, zussen en andere familieleden.
Het gevecht met de lengte leek zich uit te betalen.
Inderdaad af en toe een losser omdat er een auto of andere voertuig langs moest, maar de meeste aanbeten kunnen verzilveren.
Ook helaas een keer vast in het riet, haak gebroken en door de zeer korte opslag het hele zooitje onherstelbaar in de knoop.
Bij het opnieuw moeten optuigen van de stok (twee tuigen om zeep geholpen) de feeder maar even uitgegooid en zowaar een uitgemergelde brasem mee gevangen.
Na het herstel van de stok dus ook de tweede feeder maar klaargemaakt voor het geval dat .......................
Tussendoor regelmatig cuppen en af en toe een paar kleine balletjes voer bijwerpen.
Helaas bleek de vis na een goed uur vangen weer net zo snel verdwenen als ze was komen aanzwemmen.
De feeder maar weer uitgegooid (nu met een hair) en de hengel zo vast gezet dat ik met een gerust hart een wandeling kon maken.
Tijdens deze wandeling (met camera) maar weer wat medesporters op de gevoelige plaat vastgelegd.
Bij Ron zag ik op afstand dat deze twee plekken beviste. Kan mij vergissen, maar afwisselend dichtbij en dan weer verder weg.
Ruud met een kortere vaste stok (hij was zijn roller vergeten) en afwisselend met de feeder aan de overzijde.
Bij terugkomst geen wandelbrasem helaas. Beide visplekken proberen te onderhouden en ook ik nu afwisselend proberen ergens de vis weer aan de praat te krijgen.
Het leek haast wel of met de steeds feller schijnende zon de vangsten net zo hard terugliepen. Tijd ook om vest en trui uit te trekken, zo warm werd het aan de waterkant.
Na de pauze veranderde er bij mij niet veel maar viel het op dat Ruud een andere visafstand (± zelfde afstand als Ron) met de feeder gekozen had en nu wel in een snel tempo vis aan het binnenhalen was.
Gelukkig begon bij mij even later ook de vaste stok weer te lopen en kon ik een tweede serie brasems binnenhalen.
Met het nu ook steeds drukker wordende verkeer een nog grotere uitdaging deze auto's te ontwijken en de vis aan de andere kant van de lijn op spanning te houden.
De tel een beetje kwijtgeraakt toch oplopend richting de 15 brasems en wat blieken en ander geteisem.
Het laatste half uur leek op het half uur voor de pauze, geen leven meer op de sim ondanks het driftig slepen, liften, aaswisselingen, cuppen en tegenhouden.
Misschien maar goed ook want mijn armen hadden de strijd al opgegeven.
Dat je van vissen kramp in je onderarm kan krijgen is voor mij ook nieuw, mijn goede arm nog wel al is links bij mij van nature niet mijn voorkeurswerktuig.
Kwart over een einde wedstrijd en opruimen geblazen.

Veel topsets, en feeders afbreken dus was ik dit keer niet echt van de rappe.
Ron kwam in de verte al breed grijnzend aanlopen met vlag en nummers.
En ......................... vroeg ik.  21 platte wist hij vol trots te vertellen.
Gefeliciteerd dan. Ik heb er maar 15 9 en wat kleiner spul.

Waar gaan we beginnen vroeg hij. Dat is voor mij ook de vraag.
Wanneer Fred eerder klaar is dan loopt hij mijn kant op en wanneer ik eerder klaar ben andersom.
Even bellen dan maar.
Fred was ook nog lang niet klaar dus besloten zijn kant op te lopen.
Ron vooruit om de rest van de nummers en vlaggen op te halen.
Ik de rest opgeruimd en met weeglijst en camera op pad richting nummer laatst.
Onderweg werd al snel duidelijk dat er grote verschillen waren in de vangsten.
Het was dus niet alleen een kwestie van de juiste afstand kiezen maar ook de aanwezigheid van grote getale vis was een onzekerheidje.
Wel duidelijk was dat de meeste vis uit het midden gehaald werd. Lange vaste stok of tot max 22 meter feederen.
Door de lengte van het parcours en de toch best aardige vangsten duurde het tot 14:30 eer we klaar waren. Dat wordt dus uitzonderlijk laat thuiskomen.
De felicitaties aan Ron waren terecht al was het verschil kleiner dan gedacht (1350 gram). Maakt voor onze onderlinge "strijd" niet uit. Albert heeft het andere vak gewonnen en is dus geen van ons meer in te halen. Gefeliciteerd Appie, knap gevist dit jaar.
Het seizoen zit erop. De eindstand kan op gemaakt worden en de winnaars gehuldigd.
We laten zo snel mogelijk weten wanneer we de seizoensafsluiting "vieren" en de daad bij het woord voegen.
Dan weten we ook wie er promoveren en wie degraderen. Mogelijk krijgen we volgend jaar nog meer vissers aan de waterkant en moet er een herverdeling van de beide klassen plaatsvinden.

Tot dan.

HET VERSLAG VAN DE WINNAAR
Eindelijk weer eens een verhaaltje van mijn kant.
Na wedstrijd 16 met 2 ons verloren te hebben van Dirk , tijdens het clubkampioenschap helemaal geen beet te hebben gehad is het toch lekker om wedstrijd 17 met bijna 20 kg te winnen.
Wat een fantastisch weer hadden we afgelopen zaterdag om eens lekker de laatste competitie wedstrijd van 2016 te gaan vissen.
Om kwart over 7 met Albert afgesproken en toen samen richting het viswater gereden.
Bij de Wijkertunnel stond het helemaal vast en ik dacht gelijk als dit maar niet te lang gaat duren, maar gelukkig ging het snel weer rijden en konden we verder.
Bij de lotingsplaats aangekomen nog snel even slippen in het gras waarna Ruud weer eens achter mij aankwam voor een vriendelijk woord.
Bij het loten had ik nummer 3 getrokken, naaast de brug vlakbij de ingang van de manege.
Wat mij opviel toen ik bij mijn plek aankwam waar het vandaag moest gaan gebeuren was dat ik in het midden van de vaart kringetjes en bellen zag.
Dus toen besloten om een plek aan de overkant te maken en een in het midden.
Snel alles neergezet en toen had ik nog even tijd om bij Henk op nummer 2 en Dick Z. op nummer 1 even te buurten.
Op de telefoon in de gaten gehouden wanneer het 9 uur was en toen begonnen met voeren en vissen.
Ik had bewust weinig wormen in mijn voer gedaan maar wel veel casters en mais want ik wilde eerst zien of ik beet ging krijgen.
Afwisselend aan de overkant en het midden gevist kreeg ik mijn eerste aanbeet na ongeveer een half uur.
Die aanbeet was in het midden van de vaart. En hierna begon ik langzaam maar uiteindelijk steeds vlotter de brasem te vangen.
Niet allemaal grote brasem maar zo nu en dan zat er wel een flinke tussen.
In de pauze had ik 10 brasems en dat was wel het meeste van ons drieën die voor de brug zaten.

Peet ook nog even gebeld want die zat op nummer 4, net aan de andere kant van de brug dus, en die had nog niet zoveel.
Dat gaat lekker dacht ik.
Na de pauze bleef het vangen gewoon doorgaan alleen niet meer zo vlot achter elkaar als voor de break.
Uiteindelijk had ik 21 brasems en was daar meer dan tevreden over.
Toen de toeter ging van einde wedstrijd stond bijna Albert gelijk achter me want die moest weg en of ik zijn net mee wilde nemen.
Na het opruimen de vlag opgehaald en de nummers en naar Fred gelopen die op nummer 21 zat geloof ik.
Albert zijn net opgehaald die trouwens weer heel goed een 1 had gevist in zijn vak en zodoende 3
de
werd in de eindstand.
En hierna meegelopen om te kijken wie er uiteindelijk kampioen werd en natuurlijk wat de vangsten zouden zijn.
Alleen bij Peter die ruim 18 kilo had werd ik onzeker maar toen mijn net eruit kwam en de weegschaal 19,890 aangaf was ik zeker van mijn zaak.
Hierbij wil ik Ruud feliciteren met weer zijn nummer 1 plek en hoop ik dat het volgend seizoen beter gaat dan dit jaar want ik heb dit jaar zelfs op degraderen gestaan en werd daar niet echt vrolijk van.
Alle visser weer bedankt voor een gezellig seizoen aan de waterkant en tot de prijsuitreiking.

Ron van Dam

10 Mart van Stijn          1,630
11 Toon Duwel             910
12 zzzzz zzzzz                  -

Totaal 161 kg kilogram; gemiddeld ruim 7 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter, Rene.

Alle foto's van het seizoen 2016.