Wedstrijdverslag 3:  29 april 2017

Verslag wedstrijd 3        29 april 2017
Winaars verslag:
Na tegenvallende resultaten bij de wedstrijden op het NHK en de Nauernasche vaart, was mijn hoop gevestigd op de wedstrijd aan de Markervaart.
Ik had er mijn vakantie zelfs voor opgeschoven, dus ik hoopte dat het een en ander niet zou tegenvallen.

De loting zat volgens de ingewijden in ieder geval goed, want stek nummer 3 was volgens hen het topnummer.
Ik was zelf in de veronderstelling dat ik recht tegenover de rietkraag zou zitten, maar ik zat er letterlijk en figuurlijk naast.
Waar moet je dan gaan vissen, op dezelfde hoogte als de rietkraag of er toch iets van af ?
De tip van Peter om in de rietkraag te gaan vissen, heb ik maar niet in praktijk gebracht.
Uiteindelijk ben ik niet op dezelfde hoogte als de rietkraag gaan vissen, maar er iets van af, aangezien daar meer water stond.

Ik ben gestart met de vaste stok, maar had wel al een goede voerplek met de feeder gemaakt.
Met de vaste stok pakte ik al snel enkele voorntjes en een verdwaalde blei.
Qua gewicht zet dat natuurlijk geen zoden aan de dijk, dus na 45 minuten ben ik met de feeder gaan vissen.
Eerst pakte ik een mooie dikke voorn en vlak daarna meldde de eerste brasem zich.
Echt wild was het niet, maar vlak voor de pauze pakte ik nog 2 mooie brasems.
In de pauze vertelde Ron dat hij 2 brasems had, dus echt veel verschil had ik nog niet gemaakt met mijn " topstek " .

Na de pauze ving ik vrij snel 4 brasems dus dat gaf goede hoop.
Maar helaas viel het toen compleet stil en om mij heen gebeurde er eigenlijk ook niets meer.
Nadat een groot vrachtschip met zand was langsgekomen, begon de vis weer te bijten.
Of dit ook te maken had met het wisselen van geurtje wat ik op het aas doe weet ik niet, maar uiteindelijk toch ruim 14 kg gevangen.
Dat had iets meer kunnen zijn, aangezien ik nog wel 4 mooie vissen ben verspeeld.
Overigens zaten alle vissen die ik heb gevangen mooi gehaakt, dus als je iets te snel sloeg was de kans aanwezig dat de vis niet goed gehaakt was met als gevolg dat je de vis dan verspeeld.

Ik heb overigens gewoon met een standaard montage en een onderlijn van 1 mrt  gevist en geen gebruik gemaakt van de hair. Als aas wormen en maden.
Overigens vind ik het geen probleem om een stukje te schrijven, was al weer enige tijd geleden.
Dus ik hoop dat ik er dit seizoen nog veel moet schrijven.

Groeten uit Sauerland.
Albert

Vooruitblik volgende wedstrijd:

Verslag van de voorzitter:
Wedstrijd 3 alweer, gelukkig onder een heel stuk betere omstandigheden dan vorig weekeinde.
Weinig wind uit het westen gepaard met een lichte stroming richting den-Helder.
De baancommissie had een prima parcours uitgezet waarbij er zelfs nog ruimte over bleef.
Nu waren we vandaag maar met 22 man, maar waarschijnlijk hadden we de hele competitie er ook in kunnen passen.
Goed om te weten voor eventuele volgende ontmoetingen aan deze vaart.
Met de eerste 2 wedstrijden waren er al 10 kop/staartnummers uit gegaan. Ook dat schiet dus al lekker op.
Vandaag maar 1 kop en 1 staart plaats te vergeven. Met de lotingen waren Joop en Mart de gelukkigen, maar of zij hier nu echt gelukkig van werden!
Wonder boven wonder bleef de hotspot (#3) tot het laatst toe in de hoge hoed zitten wat maakte dat de laatste loter dan ook de gelukkige werd.
Appie, je zult het vandaag moeten waarmaken.
Klokslag 07:00 uur het startsein om de wedstrijd te beginnen.
Heel veel vaste stokken in deze strijd maar uiteraard ook veel feeders als back-up.
Zelf had ik mijn zinnen gezet op de vaste stok, de techniek die mij vorige week zondag in hetzelfde water de dagzege had gebracht.
Toevalligerwijs lootte ik de plek van de nummer #2 van zondag.
Mark had hier gezeten en daarvan wist ik dat hij ze toen met de stok niet kon vangen.
Zou dat aan de plek liggen of gewoon de visspreiding van de dag?
5 ferme tennisbal grootte ballen op 11 meter al twijfelde ik wel over deze afstand.
De bodem op dit deel van de vaart liep nog steeds af wat maakte dat op 12,5 meter toch zeker nog zo een 15cm meer water stond. Zou ik ………………………… nee, niet doen Dekker.
Na de tennisballen een achttal goed gevulde korven naar de rand van de vaargeul gebracht wetende dat Mark daar zijn brasems had gevangen.
Een feeder met traditionele aasaanbieding en de andere met de hair.
Heel even de stok gevist maar al vrij snel te de conclusie gekomen dat de voorn en blei hier nog niet aan tafel gingen. Dat was een week geleden wel even anders.
De feeder beaast en wachten tot zich daar een eerste dinergast zou aandienen.
Een keer een beweging gezien (vermoedelijk een lijnzwemmer) wat maakte dat ik het eerste uur nog op #0 stond.
Was in deze drukte ook al even aan de wandel gegaan voor het verzamelen van wat fotomateriaal.
Hierin leerde ik dat Henk op zo een 35 meter wel veel leven had en inmiddels ook zijn eerste bleitje had binnen gehaald.
Bij Ruud op #13 aangekomen zag ik hem nog met de vaste stok in de weer. Had had op dat moment zo een 7 voorntjes,
maar niet van die bakstenen die we eerder deze week gevangen hadden.
De andere kant op helaas ook geen goed nieuws van Rene of Ron en was het Toon die op mijn winnende plek van zondag zat, die wel wat visjes op de stok wist te vangen. Gaat het er toch aardig op lijken dat de vis zo zijn voorkeuren voor bepaalde waterdelen heeft wat maakt dat de stok soms wel en soms niet de juiste keuze is.
Bij terugkomst lag mijn feeder er nog even onbewogen bij en aansluitend nog maar wat extra korven vol met worm naar de overzijde gebracht.
Die plek toen even met rust gelaten om toch de stok nog maar een keer te proberen. Niet heel veel later een mooie wegloper en aanslaan ……………………… niets. Opnieuw inleggen en op de stroming wat mee laten driften en zowaar opnieuw een aanbeet.
Nu wel een sterke vis aan de andere kant, maar niet het gestomp van de voor ons welbekende brasem.
De vis bleef maar zwemmen en mijn elastiek testen.
Begon al even karpertje of zeelt te denken, maar even later gaf de vis zich toch over en werd het mysterie ontrafelt.
Bleek het zo een reuze baars te zijn. Wat zijn die beesten ontzettend sterk.
Dat verklaarde waarschijnlijk ook waarom ik hier geen voorntjes kon vangen. Dat gaat niet samen met dit formaat baars.
Terug naar de feeder gaf ook eindelijk wat beweging op die afstand. Voor de pauze kon ik vanaf die afstand twee dikke bleien en een kleine brasem landen.
De keuze voor de tweede helft was dus wel duidelijk. In het begin van de pauze nog snel wat korven naar de overkant gebracht om er voor te zorgen (proberen) de vis daar te houden. Ook voor de zekerheid nog wat balletjes op 11 meter gegooid wat een minder groot succes bleek.
Mijn voer was wat aan de droge kant geworden wat maakte dat deze ballen al uiteenspatte nog voor ze het wateroppervlak doorbroken hadden.
In de pauze nog even met Henk en Rene gesproken om te vernemen dat van de broers Toon vandaag waarschijnlijk aan het langste eind ging trekken.
Nog snel even de andere kant op gelopen om daar te vernemen dat er her en der wel een visje gevangen werd, maar geen spektakel.
Naar zeggen was het Johan die nog de beste papieren had en een aantal brasems had weten te verleiden.

09:15 uur de aanvang van de tweede helft waarop direct een mooie aanbeet op de feeder.
Een hele beste dame liet zich naar het pannetje toe leiden en leek het erop dat ik wat vis aan de overzijde had geactiveerd.
Vrij snel hierna volgende nog een aantal mooie exemplaren en zag ik uit mijn ooghoek dat ook Rene naast mij nu regelmatig een visje kon scheppen.
Deze lol bleek echter van korte duur want het laatste uur heb ik nog maar twee keer beet gehad.
Wederom een baars en nog een slappe bleke brasem waar niet veel fut in zat.
Geschat zat ik dacht ik rond hetzelfde gewicht als afgelopen zondag maar op de pond nauwkeurig  blijft een lastige klus.
Einde van deze prachtige visdag met wisselende gevoelens. Ik had bij vlagen lekker zitten vissen maar had hier eigenlijk toch wel wat meer van verwacht.
Met zulk mooi visweer in deze tijd van het jaar verwacht je toch minimaal dubbele cijfers en over alle vissers gemeten ergens iets tussen de 5 en 10 kg gemiddeld per visser.
Erg benieuwd dus wat er op de eerste 4 nummers is gevangen. Daar moet de winnaar ergens rond de 20-25kg uitkomen.
Snel opruimen en wachten op Fred.
We hadden afgesproken op #1 te beginnen met wegen daar Fred snel weg wilde.
Kon hij na de weging (hij zat tegen staart aan) direct in zijn auto springen en via huis richting Doetinchem rijden.
Was voor mijn doen redelijk snel klaar en daarmee duurde het even eer ik in de verte Fred en Ruud zag komen aan lopen. Samen al breeduit discussiërend over de gevolgde tactiek, de ongelukkige of gelukkige loting en vooral de wat tegenvallende vangsten.
Fred was eerder vandaag nog door een BOA gecontroleerd op het hebben van de juiste wedstrijdvergunning. Deze was uiteraard dik in orde.
Hierin kwam ook de discussie tot stand hoe dit nu in onze thuisgemeente Teylingen was georganiseerd.
Daar lijkt het erop dat het oude zwembad zich in een grijsgebied bevind waarvan niet duidelijk is wie daarvoor de beherende partij is.
Zullen dit samen met HSV "de Leede" aankaarten bij de gemeente.
Ruud was vandaag erg snel klaar met opruimen zodat we ook direct met wegen konden beginnen (Hulde!).
Joop op kop kon ze niet lekker vangen.
Zowel tegen de overzijde als kort maar enkele aanbeten wat een tegenvallende krappe 3 kg op de teller gaf, maar het kon nog veel erger.
PeterZ op #2 heeft zijn jaar niet en kwam niet eens tot de kilo.
Wanneer de vis hier al niet gevangen wordt, hoe dan in de rest van dit parcours.
Gelukkig wist Albert wel een leuke netje vis aan te bieden waarmee de toon direct gezet was. 14kg is niet helemaal wat je van de hotspot verwacht, maar het is in ieder geval vis.
Ed zat op exact dezelfde stek is 6 dagen geleden. Toen 4.4 kg nu 3.4 met een half uur meer
vistijd. De weersomstandigheden zegt dus ook niet alles.
Zondag takkenweer met een harde wind tegen draaiend tot dwars in het kanaal en net boven het vriespunt, nu bijna windstil, zonnetje en behaaglijke temperaturen.
Harry had gelukkig meer dan zondag toen hij maar een visje had. Ron kon ze niet vangen en bleef net onder de 2kg steken.
Toon had dan volgens Henk wel van de broers gewonnen maar kon toch ook geen kg op de schaal brengen.
Wel leuk dat hij nu bijna alles met de vaste stok gevangen had op de plek waar ik zondag de wedstrijd met de vaste stok had gewonnen.
Daarmee heeft hij in ieder geval kunnen wennen aan het vissen met de vaste stok.
Wel zag ik als ook bij veel anderen, dat hij viste zonder einddop op zijn vaste stok.
Daarmee wordt dat uiteinde erg kwetsbaar en zal de hier opgelopen beschadigingen uiteindelijk tot breuk leiden wanneer je op voller lengte gaat vissen.
Hiervoor zijn voor om en nabij de €10,- verstelbare eindpluggen te koop.
Daarmee voorkom je beschadigingen en mocht je hengeldeel onverhoopt te water raken zorgt deze plug ook voor het niet vollopen van dat deel waarmee het als een soort dobber in het water blijft staan.
Dan kan je zo een deel mogelijk nog redden eer het door stroming of wind onbereikbaar raakt.
Rene naast me had net geen 3 kg en ving zijn vissen in dezelfde periodes als dat ik ze ving. Waarom die van hem zoveel kleiner waren dan de exemplaren die ik boven water haalde blijft voor nu een raadsel. Zal daar dan toch het verschil in vistechniek zitten?
Zelf was ik verrast dat de weegschaal ruim boven de 8kg aangaf.
Zat ik er met inschatten toch ruim een kilo naast.
Henk met een pond vis was inderdaad verslagen door zijn broertje die dit pas een krappe 2 jaar doet.
En als laatste in het vak Sjaak die toch ook nog gen kg wist boven water te brengen.
Daarmee Albert als vak (en waarschijnlijk dag-)winnaar bekent en zelf toch een 2de plek weten te scoren.
Vak B begon bij Bram die veel kleine vis kort (dobbertje) had gevangen en een enkele blei op picker afstand.
Helaas bleef voor hem de wijzer net boven de 3kg steken.
Ruud op #13 (was dat niet het nummer welke Aad doorgaans uit de hoge hoede weet te toveren?)
had het een stuk beter gedaan.
Met de stok had hij talloze voorns weten te verschalken al hadden deze niet meer het formaat baksteen.
Daar tussendoor ook zo nu een dan een blei of kleine brasem en ook in een later stadium nog een verdwaalde brasem op de feeder. Toevalligerwijs was dit de stek waarop Fred afgelopen zondag 6.2kg had gevangen.
Ruud bleef daar met 6.4kg opvallende dicht in de buurt. De vis lijkt zich dus niet heel sterk te verplaatsen over dit kanaal.
Op de stekken 4, 9 en 13 werd bijna hetzelfde gewicht gevangen als 6 dagen terug.
Piet als bekende torrepikker kwam tot de 2kg waar Hans maar net boven de pond kwam.
NicovV hoor je meestal niet en doet gewoon zijn ding.
Weet zich eigenlijk heel stabiel in de bovenste helft van de scorelijsten te manifesteren en had ook nu  met ruim 5kg weer laten zien waar hij toe in staat is. Knap gevist Nico.
Wim moet het niet hebben van heel voorzichtig azende vis en werd deze reis lantaarndrager.
NicoJ wederom een stabiele middenmoter met bijna 3,5kg waaronder een prachtige grote winde zie foto) en Johan was de man van de eerste helft. Wanneer de wedstrijd na 2 uur afgefloten zou zijn, was hij waarschijnlijk als vakwinnaar uit de bus gekomen.
Helaas voor Johan had hij de tweede helft geen visje meer bij kunnen vangen en kon zijn vliegende start dus niet volhouden.
Met net geen 5kg zakte hij daarmee zelfs nu al weg tot een 3de stek. DickZe met krap een kilo waarna Fred.
Die had maar weinig laten weten over zijn verrichtingen waaruit wel duidelijk werd dat hij zelf niet erg tevreden was.
Ook bij hem was er de tweede helft blijkbaar toch wat azende vis voorbij gezwommen en kwam de weegschaal toch nog richting de 6kg.
Niet genoeg om Ruud van weer een vakwinst af te houden, maar toch ook niet zo slecht als hij ons deed doen geloven.
Op staart kon Mart deze plek niet echt verzilveren. Wel boven de kg maar niet in de buurt van de vakwinst.
Al met al een raar vangst verloop van deze wedstrijd. Op anderhalve uitschieten na werd er in vak B gemiddeld beter gevangen dan in vak A.
Wijde we vorige week de slechte vangsten nog aan het feit dat Wassenaar de dag voor ons op dit parcours gevist hadden,
konden we dat excuus vandaag niet gebruiken.
Nog 2 zaterdag en 1 avond wedstrijd voordat we naar België vertrekken voor de viering van ons 65-jarig bestaan.
Ondergetekende gaat samen met Fred vrijdag a.s. nog even langs om de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i te zetten en dan maar hopen dat de weergoden ons eind juni een beetje gunstig gezind zijn.
Het succes van zo een buitenactiviteit valt en staat toch wel een klein beetje met het weer.

Albert, gefeliciteerd en tot over 14 dagen

9 Dick Zeinstra              930
10 Hans de Waard              600
11 Wim Zoet              350

Totaal ruim 71,5 kg kilogram; gemiddeld net geen 3,3 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter.

Alle foto's van het seizoen 2017.