Wedstrijdverslag 4:  13 mei 2017

Verslag wedstrijd 4        13 mei 2017
Verslag van de winnaar,    Ouderkerk a/d Amstel   13-05-2017

Mijn derde wedstrijd en mijn eerste ééntje!

Woensdag ervoor met Bram geoefend wat voor ons allebei niet slecht was verlopen.
Tussen de 20 en 25 kilo, wat na het gewicht van zaterdag , niet slecht geschat was.
Wat me toen opviel: als de stroming wegviel ook de vis niet meer aktief was maar zodra de stroom weer kwam ving je ook weer vis.
Dat is logisch hoor ik je al zeggen, dat is altijd zo, maar zaterdag werden we begroet met ….het stroomt!!
Maar op het moment  dat het startsein  daar was om ½7, was de stroming gestopt.
Op eigen kracht dus vis op je plaats zien te krijgen, aan het vreten te krijgen en ze bij je houden.
Moraal van het verhaal als het stroomt zoals woensdag heb je binnen 5 minuten leven of vis.
Nu zoals zaterdag zonder stroming, heb ik op de klok 3 kwartier moeten wachten.
De eerste aanbeet was ook gelijk een beste.
Uit het niets drie keer snel achter elkaar een grote zwieper op de top en warempel…een bleitje van 3 ons,
met het haakje nog voorbij z'n staart ingeslikt. Even dacht ik, hij red het wel maar uiteindelijk lag het beestje toch op z'n rug in m'n net.
Zo klein had ik er woensdag geen één. Ik zat een beetje in dubio.
Bram had woensdag al gezegd iets verder weg te willen, een paar meter erbij zoals ik had gevist die morgen.
Uiteindelijk op 18 meter gevist. Ik wilde juist wat dichterbij.
Ik had toch wat meer activiteit, belletjes en kringen in het water gezien op kortere afstand.
Nu ik echter zo'n klein visje ving kreeg ik twijfels. Ik moest denken aan NHkanaal bij Akersloot. Kom je te ver UIT de overkant dan wordt de vis kleiner.
Maar dit is appels en peren vergelijken want het zijn echt twee heel verschillende wateren.
Heb dus niet de afstand veranderd wat maar goed was ook,
want na opnieuw  de haak te hebben gevuld sloeg ik een prachtige bruine brasem aan, goed voor 1½ kilo.
Tijd om wormen te gaan knippen.

Ik begin eigenlijk altijd met schoon voer om te kijken hoe de vis reageert en afhankelijk daarvan wormen of/en casters en/of pinkies  door m'n voer te mengen.
Zoals gezegd geen stroming dus,  maar m'n opbouw was blijkbaar goed geweest want met regelmaat ving ik nu vis en…… niet onbelangrijk goede maatvis.
Tot de pauze stond de teller op twaalf. Na de pauze was het ingooien en binnen 3 minuten lag er weer een mooie in het net.
De aanbeten bleven aanhouden tot in het eindsignaal waar ik nog een mooie kilo-brasem schepte met uiteindelijk resultaat van een kleine 22 kilo.
In tegenstelling tot woensdag waar ik met de zelfde onderlijn en haak stopte als waar ik mee begon,
heb ik vandaag 6 onderlijnen gebruikt en 4 keer een nieuwe haak op moeten zetten.
Het verbaast me vaak met zulke dingen hoe verschillend het per wedstrijd kan zijn.

Vanuit het eerste vak kwamen  de geruchten dat het daar een stuk minder was geweest.
Nadat ons vak gewogen was en bleek dat ik een ééntje had gevist, werd er al tegen mij gezegd: dat wordt stukkie schrijven.
Nou ja, de reden  alleen  al , ….daar voldoe je natuurlijk graag aan!
Maar éénmaal mee gereden naar het eerste vak waar mijn triomaat,
Dhr. Slats zijn net uit het water trok en vervolgens 15 kilo liet noteren deed mijn wenkbrauwen fronsen.
Zo slecht was dat niet!!
Oooh, Ron heeft veel meer, die heeft zo goed zitten vangen, was de opmerking daarna!!
Nou ja, dacht ik, laat Ron lekker schrijven, ik heb een pracht ochtend gehad en zoals Fred opmerkte:
joh Dick, wat maakt het uit, je hebt toch een ééntje!!
En zo is het.
Ook om dat ik in een sterk vak zat  met Ruud, Bram, Peter en Nico had ik het goed gedaan.
Daarbij in acht genomen de weinige keren dat ik aan de waterkant zit en toch, ik meen al op 1 jaartje na 20 jaar onafgebroken in de A klasse vis een prima prestatie is.
Ook een gegeven dat als de vis echt los is, ik het niet ga redden.
Als het niet loopt en je hebt het geluk als mindere visser net een paar mooie te scheppen, dan worden je kansen vergroot op een eerste plaats of hoge klassering.
Nu is er deze wedstrijd door de band genomen toch redelijk tot goed gevangen dus vind ik mijn aandeel van deze wedstrijd best wel wat waard!!!
Ben mezelf nu een pluim aan het geven geloof ik, maar zoals Fred wel eens zegt;
wanneer leer je nou eens  vissen……..wel Fred,
zoals omschreven….hoop ik dat je gezien hebt dat ik het kan en dat het nog vaak herhaald mag/zal worden.
Tot zover!

Met een groet vanuit "Het Zandkasteel".

Tot de volgende wedstrijd,   Dick.

n.b.

Ik hoorde stemmen opgaan om een event. avondwedstrijd hier te houden.
Ik zou er dan wel voor willen pleiten om b.v. om 17.00 uur aan de waterkant te zijn i.v.m. afstand voor het rijden, de tijd om te wegen met 24 man en het donker worden.
Een aantal zullen bij de "normale aanvang tijd  "van 18.00 uur" niet voor 12.00 thuis zijn.
Denk maar even mee

Verslag van de voorzitter:
Wedstrijd 4, op naar de Amstel.
Dit prachtige viswater is ook altijd een punt van discussie.
Hoe vroeg gaan we starten om zo min mogelijk aanvaringen met de plaatselijke roeivereniging te krijgen en welke vakken/stekken gaan we uitzetten.
Normaal pakken we vakken B en C maar tijdens het laatste bezoek aan de bekende hengelsportzaak bracht weer een ander licht op deze zaak.
Het normaal altijd goed opleverende vak C lijkt de laatste weken wat van zijn vislust te zijn verloren. Het altijd minder van D is nu “the place to be”.
Na wat beraad binnen de vereniging het besluit genomen om voor deze sessie dus de vakken B en D te gebruiken.
Dit gaf voor onze baascommissarissen ook gelijk weer een nieuwe uitdaging, hoe dan vak D uit te gaan zetten.
Niet helemaal zeker van hun zaak dus besloten een half uur eerder naar de waterkant te gaan om dat ter plaatse te bekijken.
Hulde aan deze heren die daarvoor dus om 03:00 uur uit hun bedje moesten.
Ik weet dat ze er pas om 00:30 inlagen, dus max 2,5 uurtjes slaap.
Je moet er wat voor overhebben. HULDE !!!!!!!!!!!1
Op de lotingsplek aangekomen was het daar weer een gezellige drukte.
Geen woonhuis in de buurt dus volop verhalen en ervaringen van de oefensessies gevist door enkele leden gedeeld.
Bakken van voorns, hele, echt hele grote brasems en een mooie stroming richting Amsterdam.
Harry was de laatste om te arriveren en deed nog even een Hans van de Voetje.
De oud gediende weten wat er bedoeld wordt.
Voor de leden die iets minder lang bij onze vereniging zitten wordt het misschien duidelijker wanneer ik dit een Sjakie noem.
Kortom, Harry reed aan de verkeerde kant van het kanaal langs.
Gelukkig had hij nog tijd genoeg om rechtsomkeer te maken en voor de afgesproken lotingstijd ter plaatse te zijn. Vier kop/staart plaatsen vandaag en een telfoutje op het aantal uit te zetten stekken.
Geen 22 maar 23 man aan de waterkant.
Snel werd besloten om de eerste vlag van vak D als extra nummer (11,5) te gebruiken alwaar dan nummertje #23 model stond.
De wedstrijd weer vanonder naar boven geloot en wederom het mooiste nummer van het parcours er tot het laatst in blijven zitten.
Was het vorige week Albert die daardoor de hotspot lootte, was het nu Bram die het staartnummer wist te bemachtigen.
Iedereen naar zijn plek waarbij Aad als gelukkige eigenaar van de 11,5 stek nog even bij de verkeerde vlag stond.
Met een telefoontje werd dat probleem snel verholpen en was een ieder op de juiste stek aan het opbouwen.
Goed bedoelde adviezen van vissers die hier regelmatig vissen dat stekken op 25 en 45 meter het doorgaans goed doen.
Ik ben altijd wat huiverig van dit soort adviezen omdat dit water steeds in breedte verschilt.
Ik lees dit soort berichten zelf altijd als dat je de rand van de vaargeul op moet zoeken en dat deze kort op ongeveer 25 en ver op 45 meter zou kunnen liggen.
Echter ik herinner me ook de mega uitslag van vorige week van PeterK en zijn koppelmaat die daar juist van afweken en veel dichter onder de kant (overkant) 40 kg vis wisten te vangen daar waar de rest rond de 10kg bleef hangen. In deze wijsheid had ik dan ook nog de mazzel da op stek 17 een bredere grasrand beschikbaar was wat stokvissen hier goed mogelijk maakte.
Ik was het niet van plan maar deze uitgelezen kans kon ik niet laten lopen. Dus naast 3 feeders (2 ver en 1 kort) toch ook de vast stok maar klaargemaakt.
14 meter afsteken op deze stek was iets te veel van het goede, maar 12 meter was prima te doen.
Bij het startsein van 06:30 dan ook wat flinke ballen op 12 meter gegooid, vervolgens 25 meter gevoerd en als laatste geen 45 maar 53 meter stek bevoerd.
Dit was de afstand waar net een half metertje minder wat stond dan de diepere delen van dit prachtige water. (een gok dus).
Dit was dan ook de afstand waarop ik begin met vissen, maar niet voor dat ik nog een cup vol geknipte lekkernijen op vaste stok afstand had gebracht.
De verre feeder liet het eerste kwartier echter helemaal geen leven zien en ook om mij heen geen enkele vreugde kreetjes van gevangen vis.
Ruud die links naast mij zat probeerde het vrij snel ook op de kortere feeder afstand maar kon daar ook geen beet krijgen.
Zelf daardoor dus vrij snel de vaste stok ter hand genomen en ook vrij snel een aantal leuke bleien weten te vangen.
Was ik in ieder geval van de nul af.
Vandaag geen  stroming in het water op wat lichte oppervlakte beweging na.
Dit maakte waarschijnlijk het verschil want met de pauze had ik zo een 15 vissen daar waar het overgrote deel van de andere vissers op minder dan een handje vol waren blijven steken.
In de pauze veranderde echter de omstandigheden en ging het water nu daadwerkelijk stromen.
Niet naar Amsterdam maar richting Leiden maar maakte wel dat de vangsten op de stok hard terug liepen en juist de feederaars nu in rap tempo vis begonnen te vangen.
Dat waren ook de grotere exemplaren die gevangen werden hetgeen mij aan het twijfelen bracht. Ik ving zo nu en dan nog wel een visje maar half het gewicht wat met de feeder gevangen werd. Net op het moment dat ik dacht om toch ook de feeder nog maar eens in te zetten, viel te stroming weer stil en kwam de vangst met de stok weer beter op gang.
Het laatste uur dus weer redelijk zitten vangen waarbij er nu ook wat volwassener exemplaren tussen de jeugd zwom.
10:45 einde wedstrijd waarbij ik in de fluit nog net Ruud zijn hengel krom zag staan. Mijn buren had ik zeker liggen gokte ik als was mijn gevangen totaal lastig in te schatten.
Ik hield het op iets tussen de 15-20kg en hoopte dat ik daarmee nog een beetje mee kon doen in dit vak.
In de pauze ging al een verhaal rond dat Dick op “kop” als 12 dikke brasems had en dus “the man to beat” was.
Met Fred afgesproken dat hij eerst naar vak D zou rijden om met de wegingen te beginnen.
Bram als laatste een nummertje geloot en als eerste gewogen.
Voorzichtig trok hij zijn net uit het water waarbij ik direct zag dat zijn vissen veel groter waren en qua gewicht mogelijk ook hoger zou eindigen.
Uiteindelijk bleef de schaal teken op ruim 17kg waaronder een exemplaar van ruim 63cm wegende 3,14kg. Dat zijn de bijzondere vissen waar we allemaal op hopen.
Nico had er nog een van 58cm en Sjaak een van 55cm. De andere brasems hebben we niet meer opgemeten omdat geen van deze boven de 63cm uit zouden zijn gekomen.
Naast hem NicoV die bij 13kg had was voor Fred en Ruud in ieder geval de bevestiging dat het uitzetten van vak D boven vak C een juiste keuze bleek te zijn geweest.
Johan op #20 bleef steken een kleine 8 kg waar Albert net boven de 8kg eindigde.
In dit vak een aantal vissers rond de 8 kg wat maakt dat een bleitje meer of minder zo maar 3 of 4 punten verschil kan maken.
NicoJ had blijkbaar een verkeerde afstand gekozen. De meeste vis werd kort of in het midden gevangen en dus niet op de 45mtr.
Mijn eigen netje gaf aan wat ik verwachte. Veel kleinere vis samen goed voor inderdaad ruim 15kg.
Had gehoopt op iets meer, maar helaas mocht dat niet zo zijn.
Ruud naast zat in de 8kg poule waar PeterZ zich met bijna 10kg netjes uitgevist had.
Joop trok met iets boven de 4 kg aan een korter strootje waarna Hans zich ook voor de 8kg club melde.
Toen DickZa die zijn oefensessie hier cashte.
Bij 21kg maakt hem in ieder geval vakwinnaar tenzij Aad daar nog over heen zou gaan.
Aad ……., waar is jou net?
Geen net van Aad die al in de auto zat. Hij had beschamend zijn 2 visjes weggegooid.
Dat blijft voor mij onbegrijpelijk, de ene keer de juiste vragen stellen over het wisselende aantal punten wat je kan krijgen wanneer je je afmeld (nu nog afhankelijk van het aantal deelnemers aan de  waterkant) en dan nu zo maar extra punten pakken omdat je je vis niet laat wegen.
Omdat jij met Hans meereed kon hij dus ook niet eerder naar huis.
Vanuit het bestuur dus het vriendelijke verzoek om wanneer je vis gevangen hebt dit dan ook ter weging aan te bieden.
De boel hier inpakken en op naar het andere vak. Daar zouden de klappers van Jacques en Ed (rechts en links van het beroemde sluisje) moeten komen.
Sjaak zijn net ook weer een lekker hapje brasem en goed voor net boven de 15kg.
Ed daarentegen kon ze vandaag niet vangen.
Met nog geen 3kg  moet hier iets misgegaan zijn.
Wim een nette 6 kg en Fred ondanks wat gemopper dat het niet zo liep als hij gehoopt had toch, toch bijna 12kg.
Toon, nog even zoekende in dit toch wat lastige water, minder dan 1kg en volgens Ron wiens dikke glim verraadde dat hij lekker had zitten vissen.
Ook weer een heel best net uit het water waarmee de weegschaal op exact 20kg bleef staan. Geen dag- maar wel de vakwinst.

Knappe actie Ron, was even nodig.  Henk haalde zijn revanche op zijn broer Toon met 10x zo veel gewicht en DirkA liet met bijna 14kg zien dat hij dit water prima beheerd.
Hij moet zelf nog wel een beetje beter leren zijn vangst in te schatten want met zijn gevoel dat hij 8- tot max 9kg had er toch behoorlijk ver naast zat.
DirkD kon dit water net bekoren en had er de eerste helft al de brui aan gegeven.
Snap dat het als nieuweling niet altijd lukt, maar dat is dan ook de uitgelezen mogelijkheid om bij anderen te gaan kijken hoe zij dan wel vis weten te vangen.
Op nummer 1 Harry die lekker had zitten vissen maar met zijn 6kg niet voor de podiumprijzen meedeed.
Over 14 dagen in de herkansing wanneer we op het volgende prachtige water vissen.
Met de vrije dagen voor wedstrijd 5 voor veel een gelegenheid om ook hier de boel te gaan verkennen om beter te weten hoe daar te vissen en wat ze lekker vinden.
Tot dan.

10 Joop Jonker  4.870
11 Nico Jong  2.170
12 Aad Montanje

Totaal ruim 200kg kilogram; gemiddeld ruim 8,7 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter.

Alle foto's van het seizoen 2017.