Wedstrijdverslag 8:  27 juni 2017

Winnaarsverslag wedstrijd 8        27 juni 2017
Dinsdagavond, avondwedstrijd nummer 2.
Na een fantastisch jubileumweekend in België met de club waar we heerlijk gevist hebben en een mooi gewicht aan vis hebben gevangen weer terug naar de reguliere competitie.
We mochten weer gaan knallen aan een mooi stukje ringvaart bij het pittoreske dorpje Lijnden, bekend geworden via mevrouw Paaij.
Ochtends al de auto geladen, aas in de koelbox verpakt zodat ik om 5 uur na het werk direct naar de visspot kon racen.
Albert had ook voor mij verse maden geregeld dus laat het feest maar beginnen.
Bij aankomst aan de waterkant eerst even lekker gekletst over het weekend met de medevissers over hoe leuk we het hadden gehad en hoe lekker we hadden gegeten.
Om klokslag 17.55 begon het loten en ik trok nummer 12. Lekker dacht ik, er is 1 baan uitgezet dus lekker knus in het midden.
Gouden plek zei Fred meteen, bij de tonnetjes, topstek.
Zal wel dacht ik want de tonnetjes waren vroeger een topplek maar de laatste jaren is het echt wel minder geworden.
Bij stek 12 aangekomen zag ik ook dat ik recht tegenover het 2de tonnetje uit de kant zat dus ook niet op de hoek.
Weg gaan het wel zien. De feeder maakte ik klaar strak tegen de lelies aan de overkant en de picker op 3 kwart van het kanaal.
Half 7 start wedstrijd en gelijk een 8 tal korven naar de overkant met aardig wat worm en casters er doorheen en dit herhaald om mijn andere plek.
Na een half uur ving ik mijn eerste brasem aan de overkant en toen bleef het even stil. Op 3 kwart heb ik ook gevist maar tot op heden geen beet gehad.
Ik ben toen mijn grootste wormen uit gaan zoeken en heb die op de haak gedaan en na een uur begon ik dan wat vaker beet te krijgen.
En toen begon ik ook de brasems te vangen en dit ging steeds vlotter achter elkaar.
Peter Koopman kwam ook nog even buurten en heeft links en rechts nog wat tips weggegeven.
Ik had ook nog een mooie zeelt gevangen van een centimeter of 50.
En ook nog een meerkoet maar dat beest schrok zo van Piet vd Meij dat hij de kuierlatten nam en mijn lijn brak.
Al met al een heerlijke wedstrijd gevist en ik was dan ook blij met de vis die ik ving want ik had dit niet verwacht toen ik bij mijn plek aan kwam begin van de avond.
Albert ook keurig en 1 gevist en Ruud op staart kwam nog aardig in de buurt met zijn 15 kilo maar mijn 18 kilo was genoeg voor de dagwinst
Groeten Ron

Verslag van de voorzitter:
Tweede en daarmee voorlopig laatste avondwedstrijd. Wat een zomeravond wedstrijd met mooie vangsten moest zijn werd meer een grijze herfstachtige samenkomst.
Blije als ietwat droevige gezichten. Vind de een het prachtig zo een avond wedstrijd, heeft de ander er de balen van.
Wordt dus een puntje van overleg met de jaarafsluiting en de daarop volgende jaarvergadering.
17:55 werd er geloot waarbij 3 deelnemers hadden aangegeven iets later te zijn. 18:30 uur vissend tot 22:00 uur.
Het parcours was voor de verandering weer van recht naar links uitgezet wat maakt dat nummer #1 bij de water uitlaat net buiten de bebouwde kom en #20 net voor de brug waar de A5 over de vaart geleid wordt.
Met slechts twee rechtmatige eigenaren op de resterende kop/straat stekken aan de waterkant maakte de verdeling dat Ruud op #20 en NicovV op #1 mocht starten.
Ron en Johan bij de tonnen en de rest verdeelt over dit parcours.
Zelf trok ik #4 wat vooraf op papier een prima steek leek, met de nadruk op leek.
Direct na het start signaal werd er nog wel wat leven gesignaleerd veroorzaakt door zeer actieve blank- en ruisvoorns.
Na een klein half uurtje verdween deze groep azende vissen en maakte plaats voor leegte. Niet overal, op 2 tot 4 stekken lieten wat brasems zich tot azen verleiden, maar bij de meeste geen activiteit meer. Nico Karper miste er een. Het was dus duidelijk geen België.
Zelf had ik even na zessen mijn feeders klaar en uitgelopen wat mij tijd gaf om toch de vaste stok ook uit te pakken.
Peilen en hopen dat deze techniek vanavond zijn vruchten af zou werpen.
Dus wel gevoerd bij aanvang maar pas gaan gebruiken toen bleek dat de feeder op stek #4 vanavond niet de juiste techniek was.
Dit leverde uiteindelijk nog een dozijn vissen (groot en klein), een paling (telt niet) en een gros aanbeten die tot niets leidden. Later kwam ik er achter dat ik last had van een hele kudde jong wolhandkrabben die mijn stek stelselmatig plunderde.
Ook deze Chinese waterbewoners tellen niet mee in het eindgewicht. Weet wel zeker dat ik de gros wel gevangen vissen pure winst van de vaste stok waren en ik nooit met de feeder had kunnen vangen.
21:45 uur werd het voor het mooie net even te donker om mijn scherp uitgeloodde dobbertje nog goed te zien, de aantrekkende wind deed de stabiliteit ook geen goed. Noodgedwongen dus nog een keer overgeschakeld op de picker (op vaste stok afstand) waarmee de eerder genoemde paling werd binnen gehaald. 21:55 maar begonnen met het voorzichtig opruimen van alle uitgestalde hengelmaterialen zodat we zo snel mogelijk aan de weging zouden kunnen beginnen. Bijna klaar kwam Fred in de verte al aanlopen.
We hadden eigenlijk afgesproken met twee ploegen te gaan wegen, maar blijkbaar was nog niet iedereen zo ver.
Op de topstek #1 een ronduit tegenvallend resultaat. Komt hier normaal gesproken de winnaar vandaan, dan voorspelt deze eerste weging niet veel goeds. Krap 3kg is veel te weinig, zeker voor een visser met deze capaciteiten.
Zou de karper gevangen zijn, dan had dat nog enigszins goed gemaakt, maar helaas.
Als verwacht liep de vangst met oplopende nummers terug en was het dat ik zelf voor de vaste stok had gekozen dat ik net onder de 3,5kg wist aan te brengen.
Daar gingen later Albert en Johan weer ruim overheen.
Albert op een stek waarvan je op voorhand niet van verwacht had dat deze dit zou opleveren.
De paling die Albert ving was ook een verloren vangst.
Blijft vreemd dat ook in de wedstrijdsport je zo een beestje nu niet even in je net mag bewaren en pas aan het einde van de wedstrijd vrij laat.
Johan zat net tegen de tonnen aan, een stek waar ik in eerdere ontmoetingen de wedstrijd nog wel eens gewonnen heb.
Ook kreeg Johan nog bezoek van Peter Koopman waarvan hij hopelijk eea heeft kunnen leren/ verbeteren.
Hoorde wel dat Peter het weer over dikke toppen had, maar dat vindt hij nogal gauw.
Soms ziet een top er wat fatsig uit maar met 1oz op de teller is dat toch echt het gevoeligste wat er voor de meeste hengels te koop is. Schijn kan dus bedriegen. Resultaat van het A-vak is Albert eerste, Johan tweede en zelf derde.
Afschrijvertje dus!
Vak B begon direct spectaculair.
Ron trapte voor de tonnen direct af met 18+kg.
De smile op zij gezicht verraadde al dat hij lekker had zitten hakken.
Daar kon de rest van het vak niet meer aan tippen en hadden we zelfs een 0 op de teller.
Wel ook weer hier en daar een paling, dus daarmee gaat het hier in het westen helemaal niet zo slecht.
Aangekomen bij nummer 15 soort van meldde ook de tweede weegploeg zich.
Dat had vanaf hier geen toegevoegde waarde meer door de turbo die weegploeg 1 in de strijd gegooid had.
Aangekomen bij #19 blij verrast dat toch ook Harrie de waterkant had gevonden en ook nog redelijk had gevangen.
Groot was dan ook de verbazing dat juist #18 een 0 liet noteren.
Last but not least de staart stek die doorgaans niet de beste plek is.
Rudie bewees echter het tegendeel en bracht 15kg op de teller.
Die had dus ook heel lekker zitten vissen maar helaas voor hem geen dagwinst.
Die gaat naar Ron waarvan we zijn verhaal van deze avond graag tegemoet zien.

Over 11 dagen zitten we in bootjes en hoop ik dat een ieder die kan een BB meeneemt.
Wel even aan Fred doorgeven ivm het aantal te bestellen motor vergunningen.

SHV uitslag 8

8 Jacques Slats  1.840
9 Mart van Stijn  280
10 Aad Montanje  0

Totaal bijna 75 kg kilogram; gemiddeld krap 3,75 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten.

Alle foto's van het seizoen 2017.