Wedstrijdverslag 11: 5 augustus 2017

Winnaars versla
g 5 augustus 2017
Bij het loten vandaag pakte ik nummer 1.
Aangekomen op mijn visplek was dit dezelfde plek waar in afgelopen zondag met Hans had plaatsgenomen.
2 x korte pickers op de zelfde afstand (1 met hair) laten staan.
Alleen lang proberen om tegen de balk aan de overkant te bevissen.
Bij mijn eerste gooi zat ik als een muur vast, de voorslag kapot getrokken.
Ik keek op mijn mobiel (lagguh) hoeveel tijd ik nog had; 20 minuten dat moet kunnen.
Toch maar even een schone plek opgezocht ongeveer 3 meter uit de overkant.
De wedstrijd gaat beginnen.
Het eerste uur, zowel lang als kort geen leven te krijgen, terwijl mijn buurman (Dirk van Duyvenvoorde) al 3 mooie vissen in zijn netje liggen.
Even een technische handeling doen en waarachtig mijn eerste brasem lag in mijn netje.
Zo, in ieder geval van de nul af. Het duurde lang voor ik mijn 2de brasem ving.
Voor de pauze 4 brasems, met ook maar 4 keer leven op de top.

Er kwam plotseling een grote vent aangelopen en schreeuwde dat het allang pauze was (hij dacht dat ik door zat te vissen, omdat ik recht voor mij uit zat te staren)
Na de pauze kreeg ik meer beet, het resultaat 17 brasems, zonder kleine vis.
Die druktemaker in Frankrijk zal wel denken, wat een lang verhaal!
GR de Sikkens Visvriend

Verslag van de voorzitter.
Wedstrijd 11 wederom aan ons favoriete kanaal.
De baancommissie in Frankrijk dus zelf de baan uitzetten samen met Johan.
Dat zou iedereen eens een keer moeten doen! Respect.
Wij in ons enthousiasme denken dat we dit wel even in een half uurtje zouden knijzen.
Mooi niet dus. Dit voor ons redelijk onbekende parcours geeft vanaf de weg geen zicht op het kanaal.
De huisnummers liggen honderden meters uit elkaar en door gebrek aan zicht op de waterkant heb je dus ook geen idee hoeveel visbare plekken er beschikbaar zijn.
De auto net voorbij huisnummer 19 geparkeerd om te voorkomen dat er straks auto’s in het baan zouden worden geparkeerd. Parcours lag immers tussen 20 & 26.
Niet zo handig actie bleek achteraf. Die honderden meters tussen de boerderijen was niet overdreven.
Na een goede 10 minuten lopen waren we pas aangekomen bij het punt waar Hans en Bram die zondag ervoor hadden zitten oefenen.
Op de klok kijkend was het nu toch echt zaak om de stekken te gaan steken en terug te wandelen om op tijd te kunnen gaan loten.
Johan boven op de dijk kijkend waar de voorgeknipte plekken zaten, ik aan de weg de nummers steken zodat die vanuit de auto duidelijk zichtbaar zouden zijn.
Ik was zelf vorige week zondag ook even wezen verkennen en had samen met Ron bij nr 26 voor de deur gezeten. Zo ver kwamen we vandaag dus niet.
Dom genoeg niet goed om mij heen gekeken en dus ook niet wetende hoeveel stekken er tussen ons en Hans/Bram zaten.
Net iets over 06:40 terug bij de auto’s en direct met loten begonnen.
Ron als enige al 2 kop/straatplekken genoten als eerste en vervolgens de rest van de nummers in de emmers.
Vanaf nummer 12 de namen naar beneden afroepen en zo snel door de lijst heen.
Rene maakte de aantekeningen op de lijst en Sjaak verzamelde de nummers na loting.
Binnen 5 minuten iedereen gehad en snel naar de visstek om toch om 6:30 te kunnen beginnen.
Vandaag was zo een dag dat veel van ons ietwat haast hadden door thuisafspraken.
Ik zelf ook daarmee nu al wetende dat het vandaag een ren je rot programma zou worden.
Op de visstek aangekomen de dijk op en toen pas tot de ontdekking komen dat ik in het wat bredere stuk zat.
Dat had ik zondag niet gezien en bedacht mij direct dat dit dus niet de perfect baan was.
Wanneer je alles van tevoren uitgebreid verkend had, dan had ik de baan anders uitgezet, maar gedane zaken nemen geen keer.
Nog meer respect voor de baanverkenners/uitzetters dus.
Nu #20 aaneengesloten stekken maar zoals ik al beschreef hadden we beter twee vakken kunnen maken waarbij 10 nummers voor en 10 nummers na de verbreding.
Goede tip voor volgend jaar dus.
Even verderop in het parcours zat de Wassenaarse die al klaar waren met de baan uitzetten toen Johan en ondergetekende daar om 05:00 langsreden.
Uitslagen van die wedstrijd ter vergelijk om te zien of dat stuk parcours mogelijk gunstiger ligt dan deze.

Zelf 2 feeders op 60 meter en een op 18.
Omdat ik vandaag haast had geen vaste stok ook al was er hier ruimte genoeg voor.
Om mij heen wel veel stokken. Harrie en Ed links van mij en Rene met zijn nieuw 13 meter op rechts.
Met daarnaast Dick en Sjaak toevalligerwijs dus 6 vissers die ook lid zijn van HSV “de Leede” op rij.
06:30 aanvang wedstrijd en met een flinke korf beide stekken voorzien van voldoende lekkernijen.
Kort beginnend met vissen en binnen 5 minuten ook daadwerkelijk wat beweging op de top.
Veel te enthousiast aangeslagen en gemist.
Opnieuw inwerpen bracht geen nieuw actie waarmee tijd om de overzijde maar te proberen.
Twijfelde nog wel wat aan de afstand omdat vlak onder die kant maar weinig water stond.
Maar om nu op 45 meter (in the middle of nowhere) te gaan vissen is ook niet echt mijn ding.
Daarvoor had ik al een 18 meter stek gemaakt.
Maar ver weg helemaal nog geen teken van leven wat mij de gelegenheid gaf om hier en daar wat plaatjes te schieten.
Even met Dick staan te praten over de kloterige situatie waarin hij zich momenteel bevind.
Heel triest maar toch ook nu vol vuur om er van te maken wat er nog van te maken valt.
Bijzonder knap wanneer je nog kans ziet te genieten wetende dat dit met enkelen maanden over kan zijn.
Heel veel sterkte Dick.
Onder dit gesprek zag ik dat Dick best veel leven op zijn stek ( het deel waar het kanaal weer smaller werd) had.
Hij had dan ook al 2 visjes in zijn mandje liggen.
Rene tussen ons in gezeten was ook van de 0 af en was ik meer en meer verbaasd dit ik ze er niet op kon krijgen.
De andere kant op eerst Harrie die ook nog niets gezien had. Vaste stok op een meter of 8.
Naast hem Ed met 12 meter ook niet blij, want ook hij had nog niets gezien.
Daarnaast PeterZ die weer net naar de versmalling toe zat en wel al wat slijmjurken had weten te strikken.
Hij ving er weer in mijn bijzijn.
Dat gold ook voor de daarnaast gezeten DirkD die net weer een mooie platte ving toen ik naast hem stond.
Verderop zat Bram op de voor hem vertrouwde stek.
Had niet de indruk dat het bij hem al storm liep, maar Bram kennende zat hij in de vaargeul en op kop dus zou de vis zich daar nog wel melden.
Terug op de eigen stek lag de feeder en nog even onbewogen bij als ik hem had achter gelaten.
Gaat dus een lange moeilijke ochtend worden.
Ik zag op rechts zowel Rene als Dick regelmatig een visje vangen en probeerde in te schatten op welke afstand zij dit deden.
Nu was het moeilijk vergelijken omdat ik op het breedste deel van het kanaal zat en de omstandigheden onderwater daarmee anders zijn.
De afstand nog iets verlengen bracht ook geen vis en tot de pauze had ik een brasempje en een bleitje samen echt niet genoeg om 1 kg te kunnen bijschrijven.
Nog even bijpraten met de met rechter buren omdat daar blijkbaar de vis vandaan moest komen.
Rene en Dick waren niet ontevreden maar Hans kon ze ook niet vangen.
Bijna de tijd vergeten zodat de tweede helft 1 minuutje later begon dan eigenlijk bedoeld.
Had aan het einde van de eerste helft nog weer de nodige hoeveel vers geknipte wormen in de hoop dat er een school brasem op mijn stek lag te snoepen.
Helaas dus geen brasems maar welk ving ik in de tweede helft wat kleinere exemplaren op een kleine haak, dunnere onderlijn en daarmee kleiner aas.
Kreeg van Ron door dat hij een karper had gevangen maar dat het daar verder toch ook niet lekker liep.
Vlak voor einde wedstrijd maar voorzichtig begonnen met opruimen om 10:45 uur het eindsignaal te kunnen fluiten.
Met Johan afgesproken dat hij de vlag en nummers vanaf #20 zou ophalen en vervolgens richting nummer #1 zou komen lopen.

Gelukkig was Johan zo vriendelijk om zijn visspullen te laten voor wat het was en direct mijn kant op te komen.
Ik had net al mijn materiaal in de auto liggen zodat we direct naar #1 konden om te gaan wegen.
Wilde proberen om vak A helemaal te wegen en het moment dat de hulptroepen ook klaar waren, om dan het stokje over te geven en als een speer naar huis  toe te rijden.
Bij Bram aangekomen had hij wat hulp nodig om zijn net uit het water te trekken.
Hans hielp hem en zo kwam er ruim 17kg vis naar boven.

Zo, dacht ik, die heeft lekker zitten hakken.
DirkD met ruim 6 kilo heeft mogelijk toch wat laten liggen, zeker gezien zijn voortvarende start.
PeterZ toch ook ruim boven de 10kg waarvan hij zelf zo schrok dat hij de vis met weegnet en al in het kanaal terugzette.
Oeps, het netje was al gezonken nog voor dat hij een schepnetstok klaar had en heeft dat net dus ook niet meer kunnen redden.
Gelukkig had ik nog een tweede net in de auto, maar moest daarvoor wel eerst weer terug naar mijn eigen stek.
Dit weegnet heeft veel te dikke handvaten wat maakt dat wegen zelf niet echt gemakkelijker wordt.

Ed kon als goede stokvisser vandaag ook geen potten breken. Hij kon een redelijk grote hoeveelheid vis (ruim 5kg) aanbieden, echter allemaal met de feeder gevangen. Harrie en Piet waren helemaal niet heel blij.
Die konden ze bijna helemaal niet vangen.
Mijn eigen netje gaf bijna 4 kg aan maar de weegschaal was uitgeslagen en dus moest hiervan het gewicht van het weegnet zelf nog gecorrigeerd worden.
Net onder de 3kg dus. Wat een verschil met de vorige wedstrijd.
Rene was inmiddels ook opgeruimd en nam het stokje van mij over.
Hij had ook een middagafspraak staan, maar die gelukkig in de buurt en wat later dan ondergetekende.
Van Hans had ik inmiddels begrepen dat hij een visje van 100 gram had maar die zit al in het andere vak.
Het zal dus aan Sjaak liggen of ik 7de of 8ste ben geworden en zal voor de rest op de uitslagenlijst moeten wachten.
Uitslag is binnen en 7de, afschrijver dus.
Het tweede vak heeft een soort gelijke vangstverdeling als in vak A, maar dan zonder de uitschieters van >10kg.
Dirk Aandewiel op staart heeft net als Bram op kop zijn vak gewonnen met ruim 6kg.
Ron kwam ondanks het vangen van een karper net te kort en werd tweede.
NicovV met ruim 5kg 3de en Johan 4de.
Net als Hans kwamen Mart en Toon niet aan de kg.
Volgende wedstrijd is de vaste baancommissie er gelukkig weer.
Dan zonder Johan die gaat vieren dat zijn dochter 16 wordt.
Voor die tijd even op jacht naar een nieuw weegnet en hopelijk een iets gunstiger loting.
Mannen, bedankt voor de hulp en op naar wedstrijd 12.

Peter

8 Toon Duwel              900
9 Mart van Stijn              420
10 Hans de Waard              100

Totaal bijna 90 kg kilogram; gemiddeld bijna 4,5 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten.

Alle foto's van het seizoen 2017.