Wedstrijdverslag 5:  26 mei 2018

Verslag wedstrijd 5        26 mei 2018

Verslag van de winnaar.
'These are better days' van Bruce Springsteen was het eerste liedje wat ik hoorde toen ik om 4.10 uur in mijn autootje wegreed op weg naar de carpoolplaats waar ik met Rene had afgesproken. Het zou zomaar een mooie dag kunnen worden dacht ik bij mezelf.
Mooi weer, mooi water, en misschien wel een mooie klassering. Immers 'de toppers' zouden niet aanwezig zijn deze dag omdat zij de driedaagse van koopman vissen.
Ondanks het gemis van 'de toppers' bleven er genoeg goede vissers over natuurlijk.
Het was dan ook een zeer gewaagde uitspraak van me, dagen voor deze wedstrijd, dat ik een 1-tje zou gaan halen en om de druk nog eens extra te verhogen een weddenschap met Fred aan te gaan dat ik een eentje zou gaan scoren.
Dirkie Dirkie blaas nou niet zo hoog van de toren dacht ik later. Je weet toch , hoogmoed komt voor de val.

Maar goed die weddenschap kon ik niet meer terugdraaien.

Met  Rene samen de baan uitgezet. Tijdens het uitzetten zagen we veel vissen aan de oppervlakte vooral aan de overzijde.
Ik had hoge verwachtingen van dit water. Ik had er al eens gevist twee jaar geleden en ving zomaar een kilo of 20.
En afgelopen week was Piet nog wezen vissen hier en ving een behoorlijk aantal vissen.
Dus goede hoop dat dit voor een ieder veel vis op zou gaan leveren.
Ik  was niet ontevreden met de loting. Ik zat naast de staartplek (Joop).
Ik wilde goed mijn best doen om een hoge klassering te gaan halen.
Daar waar ik nog weleens een steekje laat vallen in de opbouw had ik nu alles keurig uitgestald en zo klaargezet dat ik snel kon handelen als de 'vis erop' zou komen.

Maar snel handelen was niet nodig. De vis kwam er niet op! Het eerste uur geen leven gezien.
Ook Joop en Dirk Duif , die aan mijn rechterzijde zat, hadden nog niets of zeer weinig gevangen.
Net over uur heen heh heh een visje. Eindelijk van de nul af. Daarna weer tijden niets.

Een kwartiertje te gaan voor de pauze. Waarachtig een platte aan de lijn. En vlak voor de toeter nog een halfslag Brasempje.
Er zat dus toch vis zo af en toe op mijn plek. Daarom in de pauze nog wat wormen geknipt en naar de overkant gebracht.
Die laatste twee brasempjes die ik het kwartiertje voor de pauze pakte hadden me toch een beetje hoop gegeven.

In de pauze hoorde ik dat het overal kommer en kwel was alleen dat Rene wel aardig ving.
Na de pauze direct een platte. Een flinke. Ik dacht 'nou nou nog een paar van deze en ik doe weer mee'.
En hoppa, weer eentje. Daarna viel het weer helemaal stil. Kort, lang, slepen, metertje over de plek enz.
Geen resultaat.
Omdat ik deze keer mijn voer basic had gehouden ( normaal maak ik het voer flink zoet) kwam bij de gedachte op om wat zoetigheid aan mijn voer toe te gaan voegen.
Ik moest toch wat proberen. Hopende daarmee een zoet geurspoortje te creeeren en daarmee vis op de plek te krijgen.
Of dit de sleutel was weet ik niet maar ik begon hierna met regelmaat een visje te vangen.
Niet wild maar zo eens in het kwartier ving ik een brasem. En daar zaten een paar hele mooie exemplaren bij.

Na de pauze had ik dus lekker zitten vissen. Ik had toch nog wat bij elkaar gevist. I
nschattend had ik een goed gevoel op een hoge klassering. Een 1?
Daar was ik niet zo zeker van omdat ik hoorde dat Rene aardig gevangen had en in mijn vak zat.
De weging begon bij de staartplek.
Mijn vis werd als tweede gewogen. Een kleine 10 kg. Zou het genoeg zijn?
Ik liep mee met de weging. Op een gegeven moment haalde Harry een net boven met een aardige hoeveelheid vis. 9,15 kg gaf de weegschaal aan.
Oei, daar zit ik nog net boven. 'Beste vangst Harry' zei ik.
Hoeveel zou Rene dan wel niet gevangen hebben? speelde door mijn hoofd.
Die had immers goed zitten vangen.
Wat bleek, het net was van Rene! Ik zat er dus net boven en begon aan de overall overwinning te denken.

In het andere vak richting het Oosten waren de vangsten niet om over naar huis te schrijven.
Allemaal onder de twee kg geloof ik. Alleen Peter Zoet, die op kop zat, harkte hier nog bijna 5 kg bij elkaar.

Ondanks de niet spectaculaire vangsten was ikzelf toch tevreden.
Ik had niet alleen de wedstrijd gewonnen maar ook de weddenschap met Fred. Bruce had gelijk. 'these are better days'.
Als ik dit liedje hoor in de toekomst zal ik aan deze wedstrijd terug denken.
En oh ja, Harry nog bedankt voor de gevulde koeken tractatie tbv je verjaardag.!
Was lekker Volgende keer bootjes op een plas waar ik nog nooit ben geweest om te vissen. Ben benieuwd.

Tot volgende keer heren.
Met vriendelijke groet,

Dirk

Verslag van de secretaris.
De 3-daagse van Koopmans was er weer en dan weten we het wel.
Maar liefst 6 vissers van ons cluppie (Albert, Fred, Johan, PeterD, Ron en Ruud) hebben daaraan mee gedaan.
Buiten de bovengenoemde 6 afmelders hadden Bram (nog net geen 100% fit), Jacques (fam. uitje of zo iets),
Ed (nog genietend van een vakantie), Henk (was richting Nijmegen gegaan) en Wim (prive omstandigheden) zich ook afgemeld.
Voor de andere vissers een goede gelegenheid om de achterstand die na 4 wedstrijden was opgelopen enigszins in te halen.
En natuurlijk de gelegenheid om eens een vak winst of dag winst te noteren.
Daar de gehele wedstrijdcommissie en baancommissie en daarbij ook nog eens 50% van het dagelijks bestuur aan de 3-daagse meededen werd er aan de enig overgebleven bestuurslid gevraagd of hij de honneurs wilde waarnemen.
Gelukkig had Fred zijn zaakjes goed op orde en waren er vervangers geregeld.
Hulde aan de vrijwilligers die geholpen hebben.
De vergunningen had hij verzorgd.
Altijd makkelijk als je die ook bij je hebt want je zal zien dat er net weer zo een BOA langs komt of dat er een andere vereniging zit die dit ook wel een leuke vis plek vindt.
Vlaggen en steknummers en plastic emmer met nummertjes had ik bij wedstrijd 4 al meegenomen.
Het weegnet en weegschaal was bij wedstrijd 4 aan Nico van Vliet meegegeven.
De voorzitter zorgde voor de uitslagen lijst. Altijd makkelijk als je weet wie er wel zijn en wie er al een kop/staart plaats heeft gehad.
Alles bij elkaar kan je toch tot de conclusie komen: wat kan er nog fout gaan.
Ik kan je melden dat er niets fout is gegaan.
Een auto vol met visspullen, vlaggen, steknummers, plastic emmer met nummertjes, vergunning en uitslagen lijst reed ik om 5 over 4 richting Sassenheim om, bij de voor sommige bekende verzamelplaats, Dirk Aandewiel op te pikken.
Gezamenlijk reden we richting de visgronden.
Daar aangekomen hebben we rustig de baan uitgezet. Iedere 30 stappen een nummer in de grond met in je achterhoofd denkend “wil ik op deze plek zitten”.
Dit soort werk (16 nummers in 1 vak) doe je in 20 mi
nuten dus om kwart over 5 stonden Dirk A en ik al aan een bakkie leut.
Al vlug kwamen de eerste vissers binnen druppelen.
Om ff voor zes hebben we Hans nog gebeld waar hij nu stond want we hadden hem wel zien rijden maar hij was er nog niet.
Wat bleek hij was richting het nog Oostelijker gelegen parcours gereden of te wel, het bruggetje rechts over in plaats van links af te gaan.
Maar toch precies op tijd kwam hij aan.
De loting werd zonder problemen gedaan.
Harrie had voor elke deelnemer nog een traktatie mee genomen.
Hij had 20 mei heel veel kaarsjes mogen uitblazen. De koeken smaakte heerlijk.
Nummer 10 was de slaper en Peter Z ging naar kop en Joop naar staart.
Zelf zat ik op stek 9 naast de slaper. Of dit een voordeel was of niet zal later wel blijken.
Het was voor mij een onbekend water. Ik zal er best wel eens gevist hebben maar het zei me niets.
Dus de 3.6 meter feeder maar in orde maken. 1 meter van de overkant vond ik wel een makkelijke afstand om te gooien.
De buren Harrie en aan de ander kant van de slaper zittend Piet hadden vaste stokken klaar liggen en als alternatief de feeder.
Stipt om 7:00 uur gingen de korven en voerballen het water in.
De wedstrijd was begonnen.
Al snel ving ik de eerste kleine brasem. Zoals vaak gemeld wordt “je bent van de nul”.
Harrie probeerde van alles met de vaste stok maar het resultaat bleef uit.
Ik bleef rustig mijn visjes binnen halen. Half slag en een enkel gebouw.
Harrie begon het met de vaste stok op te geven en pakte de feeder.
Ik denk 2 worpen en toen was het knak. Feeder gebroken.
Je hebt zo van die dagen dat alles tegenzit.
In de pauze schatte ik dat ik al een klein 8 kg vis in het netje had gedaan.
Met Harrie nog een bakkie met een koek gedaan.
En zo ging de tweede helft van start. De vis was vertrokken.
Harrie haalde er 2 possen uit en ik bleef steken op 1 gebouw erbij.
Aad had het al snel gezien en vertrok rond 11 uur.
Hij is weer opa geworden (voor de 3de keer en de 4de staat er ook aan te komen) dus hij ging snel naar dochterlief.
Na het laatste fluit signaal van kwart over 11heb ik de laatste spullen opgeruimd.
Rustig richting staart gelopen om te beginnen met wegen.
Joop had er 3.1 kg weten uit t e halen. Dirk A ging daar met 9.8 kg overheen.
Hij meldde dat hij de meeste na de pauze had gevangen.
Nu heb ik uit betrouwbare bron vernomen dat Dirk A en Fred een weddenschapje hadden afgesloten om een fles wijn of enkele biertjes.
Dirk A had gezegd dat hij een 1 zal gaan vissen. Zoals eerder getikt, de grote jongens zaten ergens anders te vissen, dus durfde hij dit wel te zeggen.
Nu kun je discussiëren over dag winnaar of vak winnaar  nummer 1, maar om alle gespreksstof de kop in te drukken ging Dirk A voor zekerheid en werd gewoon dag winnaar.
Dus Fred dit gaat je geld kosten.
We gingen verder met de weging Dirk van D mocht er toch nog 2,2 kg uithalen en Toon bleef steken op 0.5 kg.
Dick Za. haalde er precies 2.5 kg uit en Piet net geen 1.9 kg.
Bij de laatste in dit vak aangekomen was de visser niet te vinden. Deze stond nog bij stek 10 te wachten om te wegen.
Laat dit nu net de slaper zijn geweest dus hij was ff de weg kwijt. Harrie wilde toch ff profiteren van de situatie en haalde het net omhoog.
Een ieder dacht dat het de vangst van Harrie was. Deze was zo sportief om te zeggen dat het Rene zijn net was. En ruim 9 kg werd er gewogen.
Dit vak was klaar en hop naar het volgen de vak. Harrie liet 2 posjes meten. Er werd gewoon 20 gram genoteerd want wegen was het niet.
Aad al eerder naar huis en Mart ook al vertrokken gaven een “nul” . Hans keek niet vrolijk en dat was terecht net een pond vis.
Bij Dick Ze was geen leefnet en die meldde zelf al dat er ook geen vis is gevangen.
Nico Jong kwam met een plastic emmertje aan waar 280 gram vis in zat. Nico van Vliet had echt zijn best gedaan en kwam met ruim 1100 gram aan zetten.
Als laatste de kop plek met als visser Peter Z. Deze haalde net geen 5 kg uit het water. Dit leverde hem de vak winst op.
Resulterend: vak 1 was een drama en vak 2 was beter maar niet om over mijn  huis te schrijven.
Even terug komend op eerder getikt.
Het heeft wel geholpen dat ik naast een slaper zat en de buren met een vaste stok vissen want voor mij zat de vis aan de overkant.
Laten we als ons viscluppie even nog stilstaan bij het volgende.
Peter Zoet meldde dat zijn vader er niet bij kon zijn. De vrouw van Wim was ’s-nachts opgenomen.
Gelukkig kwam er maandag positievere berichten daar mevrouw Zoet weer aanspreekbaar en bij de tijd was, het aangezicht weer in de plooi en zelf ook al de eerste Appjes uitgestuurd heeft. Lijkt allemaal dus redelijk goed te komen al was deze waarschuwing er natuurlijk wel een om serieus te nemen.
Er zal nog een lange weg van herstel volgen waarvoor we
Wim – Peter – Wil – Dorien- echtgenotes en kleinkinderen heel veel sterkte toewensen voor deze komende periode

Rene

6 Piet van der Meij 1880
7 Toon Duwel 530
8 zzzzz zzzzz 0

Totaal nog geen 40 kg kilogram; gemiddeld zwaar onder de 2,5 kilo per visser!

Vriendelijke visgroeten van Rene.

Alle foto's van het seizoen 2018.