Wedstrijdverslag Koppelwedstrijd:  23 juni 2018

Verslag koppelwedstrijd       23 juni 2018
Negen koppels hadden zich ingeschreven al wist nog niemand wie zijn koppelmaat zou zijn.
Loting aan de waterkant waarbij de tweede groep een nummer 1 - 9 uit de hoge hoed mocht toveren welke gelijk aan een visser uit de andere groep waarbij deze in alfabetische volgorde waren beschreven. Bij het klaren van deze klus waren we er ook achter gekomen dat er een visser zoek was.
Iemand Piet gezien? Bellen, appen, het maakte niet uit.
Piet was en bleef zoek. Later die dag bleek dat Piet ongepland eea thuis af te handelen had wat niet kon blijven liggen.
Kwestie van prioriteit.
Dit maakte dat een visser zonder koppelmaat kwam te zitten. Ed was de laatste van de groep van 9 die zijn nummer in de hoed achterbleef.
Sorry Ed.
Nu zou Jet langskomen met wat lekkers omdat Ed afgelopen week verjaard was.
Ik stelde nog voor dat ze dan maar wat spulletjes mee moest nemen zodat hij dan toch een maatje had.

Ging hem niet worden wat maakt dat Ed uiteindelijke het gemiddelde van de ander groep als vismaat had.
07:00 uur start van de wedstrijd waarbij ik zelf Dick Zeinstra als koppelmaat had geloot.
Samen de tactiek afgestemd waarbij Dick op de korte afstand zou vissen die ik 6 dagen geleden zo succesvol had verkend.
Op een bliek na het kampioenschap van Teylingen gemist maar daarin wel geleerd dat er net zo veel vis kort als tegen de overzijde gevangen kon worden.
Omdat Dick meer vertrouwen had in zijn korte kunstje besloten we dat hij die afstand zou beslechten en ik een gooi naar de verre stek zou doen.
Vandaag helaas niet de stroming die vorige week voor succes zorgde maar wie weet wat vandaag voor verassingen zou brengen.
Geconcentreerd deze zijde afvissend steeds dieper in de twijfel te geraken of er überhaupt nog wel vis in dit stuk kanaal zat.
De eerste 2 uur geen stootje gezien en ook mijn maat kon kort geen potten breken.
Hij had dan wel 2 bliekjes gevangen maar dat zou bij lange na niet genoeg zijn voor een podium plaats.
In deze strijd een topje in tweeën gedraaid, iets wat mij zelf ook voor het eerst in jaren weer eens overkwam.
Dick kon nog volstaan met het afknippen van zij topoog en het navolgende oog als nieuw topoog te gebruiken.
Die vlieger ging bij mij niet op en moest ik een nieuwe top in mijn oudste 420 feeder monteren.
Pauze van 15 minuten waarbij het over en weer kommer en kwijl was.
Hier en daar 1 verdwaalde platte maar geen vangsten zoals wij dit kanaal kennen.

Tweede helft was geen steek beter en deed mij besluiten om een vierde feeder klaar te maken op 2/3 van dit kanaal.
Helaas gaf dit ook geen enkele aanbeet en gingen de eerste ideeën al rond om deze 6 uurs wedstrijd wat in te korten daar dit niet de succesdag werd waarop we gehoopt hadden.
Een half uurtje voor de tweede pauze maar een topsetje klaargemaakt in de hoop aan de kant een baarsje of zo te scoren.
Dit lukt wonder boven wonder en om 10:55 kon ik melden dat ook ik van de 0 afwas.
De tweede pauze gaf hetzelfde geluid als de eerste, er werd rondom ons heen geen ruk gevangen.
In deze pauze werd het verkorte programma definitief en zouden we om 13:00 uur stoppen met niets vangen.
In deze laatste sessie zag ik dat buurman Fred ook naar 2/3 was gegaan en daar warempel wat bliekjes en voorn wist te vangen.
Bij mij echter leverde dit nog steeds geen succes op wat maakte dat ik ten derde malen van tactiek ging veranderen.
Mijn koppelmaat had immers de korte stek verlaten en had nu enig leven op de 9 meter vaste stok.
Dit gaf mij de ruimte op de succes afstand van het KvT wat te proberen.
Had een hele batterij aan kleine ballen voer gekneed (wat je met een kolenschop samen kunt knijpen) en bracht deze achter elkaar op de gewenste afstand.
Deze plons serenade gaf blijkbaar wat reuring waarop ik links (Johan) en rechts (Fred) met enige verbazing zag kijken.

Deze nieuwe stek aansluitend een klein kwartiertje met rust gelaten om nog een paar keer niets aan de overkant of 2/3 te vangen.
Toen de grote vraag of op deze afstand dan wel enig leven te bespeuren was. Inwerpen met een nylon bespoelde molen, strak trekken en wachten.
Wonder boven wonder vrij snel een klein tikje op de top waarna het weer "back to normal" werd als in een stil leven van de heer Steen.
Een stukje slepen gaf weer een tikje maar ook daar was niet op te slaan.
Opnieuw inwerpen gaf exact hetzelfde ritueel wat maakte dat je je daar nu op kon voorbereiden.
De derde worp met de hengel op de knie en vasthoudend om onmiddellijk aan te kunnen slaan wanneer er ook maar de minste beweging op de top te signaleren was.
De verwachte beweging kwam, de aanslag volgende en een kromme hengelstop met duidelijk gestomp aan de andere kant van de lijn.
He, he, eindelijk een vis die de weegschaal in beweging zou zetten.
Opnieuw inwerpend om dit ritueel te herhalen maakte duidelijk dat ik wederom met een Remy te maken had.
Geen school met hongerige vissen dus.
13:00 uur einde wedstrijd die wat mij betreft 5 uur te lang was.
Het laatste half uurtje was meer dan genoeg geweest.
Ik was snel opgeruimd en buurman Fred was ook als altijd van de rappe.
Samen richting het staart duo gewandeld die dan wel nummer #1 droeg.
Het blijft blijkbaar lastig om een baan van links naar rechts uit te zetten.
Afgelopen week bij een vergadering van de Wassenaarse vereniging was dit ook een punt van aandacht waarbij het daar een regel is geworden dat de baan ALTIJD van links naar rechts moet worden uitgezet. Misschien moeten wij die regel ook maar eens instellen.
Maakt het voor het maken van de vangstoverzichten gemakkelijker en duidelijker en is er nooit verwarring over hoe de baan loopt.
Stek 1 dus vanaf rechts naar links en Mart hierin echt op kop.
Een vangst goed voor de drie na hoogste dagvangst is voor Mart een meer dan behoorlijk resultaat gevangen met de Mart techniek te weten de vaste stok met lange opslag.
De zieke Rene moest het met ietsje minder doen, maar nog altijd boven het daggemiddelde.
Nico en Aad hun vrij interpretatie van het concept koppelvissen was wel heel erg ruim genomen en was er van koppelvissen niet echt sprake.
Bijna 15 meter uit elkaar gezeten hadden zij de bestaande gaten in het bladerveld gebruikt omdat ze het zonde vonden deze mooie bladstructuur (onkruid) weg te knippen.
Het is dat dit een verenigingswedstrijd is zonder mes op tafel want bij iedere andere wedstrijd waren deze opstelling afgekeurd.
Wij hebben ervoor gekozen om dit lekker zo te laten en daarover voor nu dan ook geen discussie meer.
Aad zat net als Mart met de vaste stok gevist en heerlijk achter een grote paraplu (uit de wind) van deze dag te genieten.
Ook hij veel kleine vis weten te vangen exact gelijk aan het daggemiddelde.
Nico als gewoonlijk met de feeder en hij had warempel vis gevonden.
Het redelijk met brasem gevulde net sloeg de weegschaal tot 6,5kg uit en werd direct duidelijk dat dit wel eens de dagwinnaar zou kunnen zijn.
Op #3 de eenzame strijder Ed die de vis ook niet aan de gang had weten te krijgen, er hierbij vanuit gaande dat er wel vis zat en niet dat deze massaal naar andere oorden waren verdwenen. Zijn gemiddelde maat bracht meer gewicht in de schaal dan hij zelf. #4 koppel Albert en Peter Z hadden ook geen verrassende uitkomst.
Albert had dan nog wel een brasem gered die naast het net was geglipt, maar op de balk was blijven liggen. Scheelt toch gauw weer een kilootje.
Peter had tegen de balk een dikke platte verschalkt en Albert ergens in het midden een kleine 3 kilo bij elkaar geschraapt.
Op #6 Harrie en Fred waarbij Harrie Fred lang voorbleef.
De vaste stok bracht voldoende kleine vis maar in het laatste deel had ook Fred de vis op 2/3 gevonden of aan de praat gekregen.
Hiermee maakt Fred nog een beste eindsprint om daarmee na Nico de runner up te worden waar het het individuele resultaat betrof.
Ondergetekende met maat Dick het teleurstellende resultaat waarmee we het vandaag dan maar moeten doen.
Dat het altijd nog slecht kan bleek wel weer uit sommige individuele resultaten.
Dacht ik vandaag met nog geen kg hekkensluiter te worden, heb je altijd baas boven baas en doken er daar nog 3 onder.

#7 ook geen verrassingen. Johan had ieder sessie een keer beet gehad, daarmee een platte gevangen en zo aan 2,5kg gekomen.
DickZa heeft dit jaar zijn jaar niet en zat ook onder de kg.

#8 het koppel Dirk - Joop waarbij Joop na een kleine siësta (koppiepijn) nog een mooie meeuw (nee niet Fred) ving.
Dit vliegende onverlaat vloog door zijn uitgeworpen lijn heen welke zich rond de vleugel draaide.

Verstrikt in deze lasso luid schreeuwend binnengedraaid om vervolgens zijn bevrijdingspoging niet echt op prijs te stellen en gedurende deze operatie bleef pikken naar de bevrijder.
Als gebruikelijk even op de foto voor "mijn VisApp" en als een duif op een bruiloft in de lucht geworpen waarmee de vrijheid was hersteld.
De overige vangst liet zeer te wensen over waarmee dit koppel de lantaarndragers van vandaag werden.
Beide onder de kg vis, wat de meeuw heeft geen kieuwen.
Op staart Hans - Sjaak waarbij Hans de "echte" staart had verworven.
Hans vooral met de stok en Jacques later bij geschakeld wisten op stuks veruit de meeste vis binnen te halen.
Helaas werkt de scorelijst niet zo en bleef het gewicht net onder de middenmoot.
Op naar de snackkar voor een hapje, een drankje en de eindstand bekend makend.
Wat bonnetjes geregeld met dank aan een stukje sponsoring van Koopman Hengelsport.
Leek ons niet langer gepast om Sam weer om sponsoring te vragen nu hij bekend heeft gemaakt met de zaak te zullen stoppen.
De eindstand spreekt voor zich en laat met een dagresultaat van net 32kg zien hoe bedroevend het deze week met de vangst is gesteld.

Op ditzelfde stukje parcours hebben we ook het clubrecord van ruim 40kg staan welke in slechts 4 uurtjes bij elkaar was gevist door een enkele visser (zullen geen namen noemen).

Dinsdagavond mogen we weer.

Tot dan.

Peter

Verslag van de winnaar.
Beste medevissers,

Na lange tijd mag ik weer eens een verslag schrijven.
Zaterdag de jaarlijkse koppelwedstrijd gevist aan het Kanaal te Noord-Holland.
Ik was een keer met Dick Z meegereden, want mijn meissie had  ’s middags de auto nodig, waarvoor nogmaals dank Dick. Hierdoor was ik voor mijn doen wel erg vroeg aanwezig!
Eerst de koppels loten, ik werd aan Aad gekoppeld, en daarna de visplek, werd voor ons stek 2.
Waren 2 open plekken bij stek 2, maar achteraf bleek er wel teveel meters tussen te zitten.
Heb 3 hengels klaar gemaakt, 2 voor de overkant en 1 in de midden.
Dacht snel nog een broodje met een lekker bakkie te nemen voor aanvang, maar de koffiekan was bij Dick in de auto blijven staan.
Dan maar een beetje limonade bij de broodjes, en dan zou de koffie in de eerste pauze wel komen.

Na het voeren al snel leven op de middenstek, gelijk een mooie blei en nog een paar voorntjes, maar daarna viel het al snel stil.
Dan maar naar de overkant, daar duurde het langer eer ik leven kreeg, en als er leven was, was het minimaal.
Maar een half uurtje voor de pauze toch een mooie brasem.

Niet veel dacht ik nog, maar het bleek achteraf nog mee te vallen als ik de berichten hoorde in de pauze.
Na de 1e pauze was er nog minder leven te zien aan de hengeltop dan in de 1e 2 uur, zowel in de midden als aan de overkant.
Na anderhalf uur de hair opgezet, en zowaar 2 dikke platten.
Zouden ze het toch nog gaan doen dacht ik, maar nee, na die 2 was het weer over.

Onderwijl werden we nog verwent door Jet, de vrouw van Ed, met heerlijke cake en later nog gehaktballen, TOP.

3e helft leek het helemaal over te zijn, nog 2 baarsjes aan de overkant.
Een half uur voor tijd toch weer een keer naar de middenplek, en zowaar daar ineens 3 vissen achter elkaar, brasem, blei, voorn.
Al met al waren de vangsten zeer karig voor dit water, en dat bleek later ook wel bij de prijsuitreiking.
Zoals ik het hoorde bij de weging zouden wij wel 1e zijn, en dat bleek ook zo te zijn.Onder
het genot van een snack en een zonnetje de prijsuitreiking gedaan bij de snackkar, waar een ieder een kadobon mocht ontvangen.
Deze keer van Koopmans ipv Teunissen, maar dat is om het even.

Tot over twee weken weer.

Groeten Nico

7   Rolfes, Ed   Gemiddelde, PvdM 2540
8   Dekker, Peter   Zeinstra, Dick 2030
9   Aandewiel, Dirk   Jonker, Joop 580

Totaal nog geen 33 kg kilogram; gemiddeld een teleurstellende vangst van 1.7kg per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter.

Alle foto's van het seizoen 2018.