Wedstrijdverslag 14:  15 september 2018

Winnaars verslag 14       15 september 2018

Vandaag mag een B Visser eens een stukje schrijven.
In dit lange maar o zo drukke weekend voor mij, en dit alles in het teken van de Hobby.
Vrijdag vrij genomen om wat aan de vogel hobby te kunnen doen en de voorbereiding op de wedstrijd van vandaag.
Loten om 6.40   aan dit mooie kanaal waar over 14 dagen de clubkampioenschappen plaats zullen vinden.
Joop komt op de loting locatie aan en met een  pech manoeuvre komt hij met de motor ten val, man wat een pech heeft deze man,met vervoersmiddelen en gezondheid,sterkte Joop!
De loting verricht en Ruud en Fred zaten in vak B en Peter niet van de partij,dus van de top 3 geen" last" in mijn vak,op naar de plaats delict nummer 13 in mijn geval, jaja dit geeft te denken ,maar dit was dus niet het geval vandaag,rustig de tijd om op te bouwen en op plaats 14 een slaper wat ook weer in mijn voordeel werkte.
Dirk aan de Wiel op kop bij het pontje.
7.45 het  startsein en een 7 tal korven richting de overzijde gevuld met het nodige lekkers en ook gelijk worm erbij,ook nog een plekje halverwege gemaakt en de behaakte vis sessie kan beginnen ,direct de overzijde omdat deze als eerst aangelegd was en dus even rust had gekregen.
De feeder was vanaf het begin met de Hair beaast en krijg redelijk snel beet,wat resulteerde in een leuke "platte" ,hierna volgde er nog 6 zodat ik met de pauze op 7 stuks stond, bij mij in de buurt liep het nog niet wild,alleen Nico van Vliet die 3 plaatsen verderop zat had er met de pauze ook 7 .
Ruud belde in de pauze en Jo hoe is het ???, redelijk 7 stuks ,niet verkeerd, vak B werd slecht gevangen was de conclusie, maar ja zo lang de eind toeter niet geklonken heeft gaan we niet juichen.
Om 12.00 Was de wedstrijd ten einde en had ik 18a19 vissen ,had meer gewicht verwacht maar was volgens mij 19kg 600 gram.
Genoeg bleek later voor de dag overwinning.
Of Ruud nog last had van de schrik van de ochtend toen hij een keer manoeuvre maakte en daarbij een auto over het hoofd zag weten we niet ,maar dit liep gelukkig goed af,voor alle partijen, of dat ook hij dit keer de vis niet aan het eten kon krijgen .
Dirk kon de kopplaats niet geheel benutten,ook Dirk had geen lucky day, bij  een windvlaagje ging Dirk zijn steun om waarbij zijn telefoon de goede kant op viel maar zijn bakjes e.d. wel te water gingen ,waarbij Dirk alles weer een beetje bij elkaar geschept dacht te hebben, maar dat hij tot  de ontdekking kwam dat ook een complete Matrix feeder met Preston molen verdwenen was, dan kan je ook niet meer geconcentreerd vissen,enkele pogingen om hem boven te takelen mislukte waarbij Joop nog aanbood te water te gaan wat van Dirk niet hoefde,Ron schoot na afloop ook te hulp met een dreg en stuk touw en ...... warempel daar was de feeder  weer, een opgeluchte Dirk wat ik heel goed kan begrijpen.
Bleek dat ik ook nog goede zaken had gedaan ten opzichte van me "concurrent" Nico J, die ook in vak B zat en niet verder kwam dan +/- 2500 gram.
Na afloop nog wat lekkers bij de snackbar  met gesponsorde drankjes van Dirk A .
Voor mij een prima dag en blij met mijn overwinning.
Sport groeten
Johan

Verslag van de secretaris:
Daar onze aftredende voorzitter van een vakantie aan het genieten is wordt er vaak verwacht dat dan een ander bestuurslid een stukje uit zijn mouw schut.
Nu is Ruud al zo vaak aan het woord geweest, dus die maar even niet. Fred heeft ook al menig verhaal op papier gezet, dus dan blijft er weinig over om het zelf te doen.
Vrijdag middag kregen we nog een afmelding van Harrie. Daar het met zijn vrouw wat minder ging bleef hij liever thuis.
Harrie en verdere familie, hierbij veel sterkte de komende perioden.
Zodoende kwamen we tot een totaal aantal deelnemers van 16.
De baancommissie had twee vakken uitgezet van 9, dus in ieder vak een slaper.
Voor de loting werd besloten dat nr. 5 en 14 slapers waren.
Wat wel opviel was dat Nico van Vliet weer niet de laatste deelnemer was die aan kwam rijden. Hij was zelfs ruim op tijd. Hulde.
Hans had zich deze keer iets verslapen. Maar na een telefoontje kregen we te horen dat hij onderweg was.
Dick Zeinstra stond op de camping in de buurt van de betonfabriek en kwam op zijn gemak aan fietsen.
|Toen ik mijn auto had geparkeerd en naar de groep toe wandelde was Joop bezig om zijn motor alvast in de goede richting te zetten.
Het ging bijna goed maar de bocht had wel wat ruimer gekund, resultaat Joop en motor plat op de grond.
Gelukkig was het nog rustig op de weg en kon Joop en de motor met behulp van de toegesnelde vissers weer overeind worden gezet.
Joop had niets en de motor een krasje.
De loting gaf weinig reden tot klagen. Een ieder was blij met zijn vis plek.
Dus een ieder naar zijn auto. Toch moest er nog wel een auto gedraaid worden.
Ruud, de grote grijze, die altijd en iedereen er op attendeert dat ze veilig in het gras moeten gaan staan tijdens de loting en niet op de rijbaan, wilde zijn auto draaien.
Maar hij werd door iets afgeleid en vergat de richting van Akersloot te kijken. Een Mercedes vanuit Akersloot kon hem ter nauwer nood ontwijken en daardoor een ongeluk vermijden. Beide kwamen met de schrik vrij.
Ikzelf had een staartplek getrokken. Een ieder zei al dat wordt de winnaar.
Nu is er al eens op de vis-app gemeld dat vissen vangen een kunst is.
Ik had weer zo een dag dat het meer vissen voeren was dan vissen vangen.
Maar mijn gedachte zijn altijd “meedoen is belangrijker dan winnen”.
Over de ruim 4 uur vissen met pauze viel weinig te melden. Een ieder ving vis. De 1 wat meer dan de ander.
Genietend van het vissen voeren en de opkomende zon keek ik maar eens naar de visser op plek 17.
Waar was die?
Zeker foto’s aan het maken. Nee dat was het niet, hij zat op zijn knieën en een schepnet vissen te vangen.
Dat mag toch niet.
Hij ving veel maar geen vis. De pauze brak aan en ben maar even gaan kijken waar hij nu uiteindelijk mee bezig was.
Het was zeker geen vissen vangen. Het voorval wil dat hij altijd zijn plateau aan zijn linker kant heeft.
Nu had hij het rechts neergezet.
Bij een beweging sloeg dit plateau om en de spullen die er op stonden vielen in het water.
Met een schepnet haalde hij deze spullen op het droge.
Maar een feeder was naar de bodem gezakt en daar was hij mee bezig om te kijken of hij die eruit kon krijgen.
Ron probeerde nog om met een zelf gemaakt dregsysteem om de hengel te vangen maar in de pauze lukte dit niet.
Dirk Aandewiel (de visser op plek 17) was niet echt meer aan te spreken want je spreekt toch over een minimaal €250.= schade gevalletje.
Hij wilde er mee stoppen maar heeft toch een andere hengel gepakt en is na de pauze weer verder gegaan.
Hij wilde zaterdag avond nog wel terug komen en duikend kijken of de hengel nog te redden was.
Vlak voor het eindsignaal kwam er nog een beroeps boot langs en dat was voor mij een reden om te stoppen en mijn spullen te pakken om daarna richting het andere vak te rijden om samen met Fred te beginnen met wegen.
Dick Zeinstra zat op kop en daardoor dicht bij de camping maar kon geen potten breken.
Na een winst vorige wedstrijd op buurman Ruud en zittend op kop had hij dezelfde gedacht als ik.
Vissen vangen is een kunst.
Ruud op 2 liet weer van zich horen. Geen grote vangst maar, wat later bleek, wel de vak winst.
Bij 3 zat Mart. Deze wilde snel wegen en wegwezen. Een patatje was zelfs niet aan hem besteed.
Stek 4 was voor Nico Jong.
Lang bleef hij een goede punten score hebben maar met nog vier andere vissers te wegen weet je al dat het eindresultaat iets tegen viel.
5 was de slaper en zijn we maar voorbij gelopen.
Op stek zes zat Dick Zandbergen en ook deze bleef ondermaats.
Op 7 zat laatkomer Hans. Hij haalde zeker niet het gewenste resultaat.
Bij 8 aangekomen was Fred bezig zijn net eruit te halen. Geen grootste vangst maar toch een goed resultaat.
Op staart zat onze Piet. Hij doet het de laatste wedstrijden redelijk voor zijn doen. Opgemerkt moet wel worden dat er maar met 1 hengel te gelijk mag gevist worden.
Een tweede hengel met haak mag NIET in het water liggen. Dus de opmerking “er zit toch geen voer aan” is geen reden om de tweede hengel met haak in het water te leggen.
Dit is opgenomen in het wedstrijdreglement en daar moeten we ons allemaal aan te houden.
Snel in de auto gestapt en naar het andere vak gereden.
Daar aangekomen zijn we verder gegaan met wegen bij stek 10. Nico van Vliet liet de eerste boven de tien kilo in dit vak noteren.
Stek 11 deed Albert er niet voor onder maar toch iets minder.
Nummer 12 werd door motor rijder Joop bemant. Hij zal toch last hebben gehad van zijn vallen want hij kwam net boven een kilo uit.
Over nummer 13 zijn we snel klaar. Een net vol.
Johan heeft deze wedstrijd laten zijn hoe er gevist moet worden. Bijna 20 kg.
Nummer 14 zijn we vergeten te wegen. Er stond geen visser en er hing ook geen leefnet. Zal wel een slaper zijn.
Peter Zoet op 15 deed wat van hem verwacht werd.
Op 16 zat Ron. Denk persoonlijk dat hij de tweede helft meer bezig was hoe hij iets kon fabriceren om de hengel van Dirk uit het water te halen.
Het is hem uiteindelijk wel gelukt.
Op 17 zat pechvogel Dirk Aandewiel.
Ondanks alle pech en het mogelijke verlies van een feeder haalde hij toch een goede vangst uit het water.
En aan het eind van de rit heeft hij Ron met behulp van een voer korf met daaraan uitgebogen wartels de hengel boven water te halen.
Dit koste Dirk veel drank en nog meer patat. Maar hij betaalde dat graag.
Oh ja dan hadden we ook stek 18 nog te wegen.
Zoals eerder al getikt was het hier vissen voeren en weinig vangen voor Rene.
Daarna even met enkele vis maten bij de plaatselijk patat kraam een vette bek halen en daar kwamen de verhalen over deze wedstrijd weer vol op gang.
Wat me bij is gebleven, is de situatie die de visser op plek 17 mee maakte.
Zoals al eerder getikt is het vissen met 2 hengels niet toegestaan.
Ook al zit er aan de 2de hengel geen voer.
Nu doet zich het voorval voor dat er een hengel op de bodem ligt en er wordt met een andere hengel door gevist.
Alles bij elkaar optellen zat Dirk met 2 hengels te vissen. Wat te doen als bestuur.

We hebben het voorgelegd aan rechter F. Visser en meester F.Visser heeft hierover uitspraak gedaan.

Lekker bezig blijven met je hobby. En dit is mijn besluit.

Rene

Verslag van de pechvogel van de dag.
Afgelopen zaterdag lootte ik naast staart (plek bij het pontje). Nr 17 had ik.
Ik zou rustig aan doen had ik tegen Rene, Joop en Ron gezegd vooraf. Maar had in het begin direct beet.
Bleitje. Daarna voorn, blei en nog meer van dat soort. In een redelijk rap tempo, maar geen grote vis.
Maiskorrel/worm er op een gegeven moment op. En ja hoor, na 1,5 uur mijn eerste brasem.
Dan zie ik mijn bijzettafeltje kantelen. Veel flikkerde het water in. Ron zei nog, zo Dirk 'plekkie dichtbij maken?'
Mijn telefoon lag op het randje. Oei, wat een geluk. Snel schepnet gepakt en bakjes uit water vissen.
Bakje met maden, terug. Bakje met kasters, terug. Bakje met korfjes, terug. Bakje met hakensteker, hairnaald, enz terug. Nou nou, nog mazzel dacht ik.
Tafeltje weer neergezet. Met een extra pootje ter ondersteuning .Ik dacht, nou dit hebben we gehad.
Verder vissen maar. Ik kijk om me heen, zie ik de hengel niet meer waarmee ik weer wilde vissen.
Huh, nog eens goed kijken. Shit, hij ligt er echt niet meer. 'feeder ligt er in' gilde ik naar Ron.
'Nee joh gek' brulde Ron terug. Maar het was echt zo. Balen balen. Die had ik niet zien gaan.
Hup schepnet gepakt en over de bodem gesleept. Ja daar had ik wat. Ik zie het kurk van het uiteinde bovenkomen.
Maar hoe ga ik die pakken? Ik probeerde er heen te lopen maar de feeder gleed van het pannetje af.
Zo weer de diepte in. Kut. Weer proberen. Hoe ik ook probeerde ik kon de hengel niet meer vinden.
Zwaar klote dit. In de pauze kwamen er hulp van Ron. Ff dreggen maar geen resultaat.
Ik zei dat ik na de wedstrijd wilde proberen mijn hengel weer terug te vinden. Eerst weer vissen.
Kan wel proberen mijn hengel op te vissen maar als dit niet lukt heb ik en geen hengel terug en geen vis.
Dus ik koos om verder te vissen. Nieuwe mediumfeeder uitgelopen.
Waar ik ook van baalde was dat ik ongeveer 3/4 uur geen voer/geknipte wormen/casters/mais had gebracht.
Moest een soortement weer opnieuw beginnen. Grote korven gebruiken dus. Direct met geknipte wormen.
Al vrij snel een kilobrasem. Kort daarop een halfslag. Daarna weer klein spul afgewisseld met wat brasem.
Dan na het eindsignaal komt Ron met een touwtje waaraan een zware korf zat bevestigd.
Ook een lijntje met een grote wartel geopend. Deze fungeerde als een soort ankertje.

Dirk
Ik zelf was aan het slepen met een zware korf en onserlijn met grote haak. Ik kreeg geen 'beet'.
Begon toch het ergste te vrezen en dacht aan de grote baggerschuit die 20 minuten voor tijd de vaart doorgetrokken was.
Zou de zuiging de hengel de diepte ingetrokken hebben? Pff, wat nu? Moest ik erin gaan? 'Hee pik, zoek je deze?'
Heh wat, heb je 'm? Yes Ron had 'm opgedregt. Fantastisch. Blij dat ik was.
Net als een kind waarvan het speelgoed was afgepakt is maar later terug krijgt.
Heel blij dus. Thanks to Ronnie.

En dan de weging, de 7,5 kg viel mij alles mee.
Zonder al dat gekloot had dit veel meer kunnen zijn al moet ik daarbij zeggen dat het bij ons 'niet wild' was.
Maar een aparte wedstrijd weer dus.

SHV uitslag 14

7 René de Jager 4510
8 Joop Jonker 1380
9 zzzzz zzzzz 0

Totaal slechts 97kg kg kilogram; gemiddeld maar 6 kg per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter.

Alle foto's van het seizoen 2018.