Wedstrijdverslag wedstrijd 7:  18 juni 2022

Wedstrijdverslag van onze winnaar:

Verslag van wedstrijd 7, de mooie wateren van nieuwkoop.

Eindelijk weer een wedstrijd vissen met de club nadat ik 2 competitie wedstrijden had gemist door werkzaamheden in het buitenland voor de baas.

Ik had natuurlijk wel de uitslag meegekregen van de eerste bootjeswedstrijd waarbij Ruud het ongelofelijke gewicht van 57 kg had gevangen.
Dus ik had goede moed voor deze wedstrijd omdat ik over het algemeen wel een aardig visje kan vangen op Nieuwkoop.
Albert en ik hadden een bootje met motor geregeld omdat mijn motor het nog niet doet.
Zaterdag ochtend vroeg in de auto gekropen en op naar Nieuwkoop waar we volgens de uitnodiging om 5.45 op locatie moesten zijn.
Ik was 10 minuten te vroeg op het Zuideinde dus ik dacht laat ik langzaam naar de bootverhuurder rijden en als er nog niemand is dan wacht ik even voor de ijswinkel.
Maar aangekomen was het al een drukte van belang en dus gelijk de parkeerplaats op gereden.
Even gevraagd welk bootje ik mocht pakken en dat was schip 21, met motor.
Vlot de spullen bij de boot gezet en ondertussen was mijn vismaat Albert er ook en samen de boot geladen.
Dit doen wij altijd samen want de voorbeelden van hoe het fout kan gaan als je met je spullen van de kant in de boot stapt kennen we allemaal.
Van nat pak tot een scheur in je neus. Even een bakkie gedaan en toen rustig met de laatste boten richting brug gevaren.
Hier melde de wedstrijdleiding dat we zouden vissen tot 12 uur, en weg konden we.
Sommige lagen al te slippen voor de brug om toch maar als een van de eerste het meer op te knallen maar uiteindelijk ging een ieder zijn kant op.
De ene boot ging gelijk om de hoek liggen en weer anderen voeren naar de kant waar de huizen staan.
Albert en ik gingen rustig de plas op en hebben onder het varen gekeken waar iedereen hen ging en waar dan nog geen boten lagen.
We kwamen na zwaar overleg dat we naar de tweede groene boei gingen en dat we allebei een andere kant van de boot gingen vissen .
De boot tactisch op de wind gelegd want die zou nog gaan draaien deze ochtend en alles klaar gemaakt/gezet in de boot.
Ik had mijn voer thuis al klaargemaakt en ik had vrijdag de hengels uitgelopen op 35 meter.
Ik had ook 1 hengel meegenomen om alleen mee te voeren met grote korven, alleen kreeg ik die grote korven niet weggezet naar 35 meter.
Dus dan maar een aantal slagen ingedraaid zodat ik het wel haalde en het aantal omwikkelingen geteld zodat ik dat ook bij de andere hengel kon aanpassen.
Na goed gevoerd te hebben ben ik begonnen met vissen en had ik na een half uur mijn eerste vis.
De aanbeten kwamen rustig en langzaam opgang maar op een gegeven moment had ik de vis er op liggen en is de vis ook nooit meer weg geweest.
En de ene brasem was nog groter dan de andere. Wat een ongelofelijke mooie grote vissen zwemmen er toch in Nieuwkoop.
Ik had ook zachte pellets meegenomen waar ik mee viste in België en die deden het ook prima in Nieuwkoop, ik heb er een heel aantal vissen mee gevangen.
Ik viste met een onderlijn van 1 meter met haak 12 en op een gegeven moment ben ik overgestapt naar haak 10 omdat ik ook een aantal slikkers had.
Om 12 uur het signaal over het meer dat het tijd was, rustig de boot en spullen opgeruimd  en rustig gaan varen naar de weegplek.
Ik had wel een aantal mensen gesproken tijdens de wedstrijd dus had geen idee wat er was gevangen maar dat ik een hoop vis had dat wist ik wel.
Bij de weegplek aangekomen even liggen wachten totdat er een plekkie vrij kwam en wachten op de wegploeg die druk bezig was.
Van Peter hoorde ik dat hij 31 kg had en ik vond dat eigenlijk ook al een hoop vis. Maar ik gokte dat ik ook ergens in de 30 kg zou hebben.
Albert werd eerst gewogen en hij zei tegen de weegploeg dat hij visles van me gehad had, en dan de gezichten als ze zien dat Albert ook al 24 kg had.
Ties zou met zijn enorme spierballen mijn net even uit het water tillen maar dat ging niet dus heb ik hem even geholpen.
En toen bij de weging bleek dat ik 44 kg had gevangen was ik zelf ook echt verrast door het hoge gewicht, en blij ook natuurlijk.
Na de weging rustig teruggevaren en nog even gezellig een balletje gegeten met alle heisa wat jullie in het verslag van Peter hebben gelezen.
Gelukkig had Fred in ieder geval zijn laatje en telefoon terug.

Al met al een topdag voor mij op Nieuwkoop, tot donderdag avond, Groeten Ron v Dam

Naschrift:
Nieuwkoop poging twee!

Opnieuw een bootjeswedstrijd op de plassen van Nieuwkoop. Een meer dan geweldig viswater met een heel gezond visbestand.
9 boten met 17 deelnemers, dus wederom een visser op zichzelf aangewezen.  Dit keer mocht Piet helemaal alleen beslissen waar te gaan vissen.
Iedereen netjes op tijd aanwezig en meer motoren dan te slepen boten. Zelf Ties had een motor mee, alleen wilde deze vandaag niet starten.
Jammer volgende keer beter dus gewoon op sleeptouw met een wel werkende motor.
Een ieder netjes voor de brug wachtende tot de wedstrijdcommissie hun mededelingen gedaan had.
Aansluitende de race naar “de beste plekken” ook al zijn die er niet en heeft niemand op de plas recht op een bepaalde plek.
Houden het er maar op dat een ieder stond te trappelen van ongeduld.
Alle boten ook richting de “grote” plas omdat de wind rond de Beaufort 1 zou liggen en dus geen gevaar voor ons vissers.
Hooguit de zonnekracht die parten zou kunnen spelen, dus wel een kwestie van goed smeren voor de bleekscheetjes onder ons.
Er werd verwacht dat we ongeveer 07:00 uur wel zouden kunnen beginnen met vissen en de commissie heeft daarop bepaald dat de wedstrijd tot 12:00 uur zou duren.
Aansluitende opruimen en heel rustig richting de weegplaats varen om vooral de vis fit en onbeschadigd te kunnen wegen.
Samen met ons sleepbootje Ed & Jet dus naar het midden van de “Grote” plas alwaar Ed verzocht hun vrijheid terug te geven.
Zelf nog een klein stukje doorgevaren om de 100meter regel te respecteren.
Moet zeggen dat deze reis een ieder zich keuring aan de afstanden regel gehouden heeft en de bootje mooi verspreid over de plas geparkeerd lagen.

Samen met Rene lagen wij met onze rug naar de zon toe en visten richting de hotspot waar doorgaans Ruud en Johan hun peilen op gericht hebben (zo ook vandaag) .
Voor mij dus en mooi mikpunt, een bootje met twee witte T-shirts. Nu maar hopen dat de heren niet gaan verkassen.
Ik had zelf weer 4 feeders klaargemaakt, twee op een wat kortere afstand en twee wat verder uit de boot.
Beide afstanden ook voorzien van een zestal dikke korven om aansluitend te kunnen beginnen op de korte stek.
Duurde een minuutje of wat toen de top van deze feeder driftig begon te  bewegen en de eerste 7  ons brasem een feit was.
Omdat ik beide plekken wilde onderhouden vervolgens de verre feeder beaast en ingeworpen en hetzelfde ritueel herhaalde zich echter nu kwam er een hele dikke deftige dame in mijn mandje.
Zou dit structureel zijn of een incident. Korte feeder weer uitgeworpen en weer een krappe kilo brasem. Verre feeder weer een +2kg dame.
Toch maar even volgehouden om beide afstanden af te wisselen omdat je nooit weet hoe het vervolg gaat lopen.
En inderdaad na enig tijd werden de vissen op de korte hengel ook een stuk zwaarder.
Na een kleine 2 uur vissen had ik dacht ik al ruim 20kg in mijn netje zitten en besloot een tweede net uit gooien.
Helaas liepen de vangsten wat terug wat maakte dat ik zeker geen derde net nodig zou hebben.
Rene had al aangeboden zijn extra net in te zetten wanneer dat nodig mocht zijn. Bij hem wilde de vangsten maar niet vlotten.
Best gek wanneer je vanuit hetzelfde bootje dezelfde kant op vis op ongeveer dezelfde afstanden.
Bij Rene duurde het een eeuwigheid voor de eerste aanbeet zich aandiende en dan nog geen deftige dames maar meer het formaat snoekbaars visjes.
Gedurende de 5 visuren heeft zich zeggen en schrijven een dame zich bij Rene gemeld wat maakte dat hij helaas in de onderste regionen van de uitslag vertoeft.

Hij had natuurlijk de keuze kunnen maken om de andere kant op te gaan vissen en zodoende een heel nieuw stuk plas te kunnen bevissen, maar achteraf kijk je uiteraard een koe in zijn kont.
Volgende keer beter!
Om klokslag 12:00 uur einde wedstrijd en richting weegplaats.
Onderweg Ed&Jet weer opgepikt en zo rustig varend terug naar de kleine plas.
Helaas lag de bekende plek vol met boten en werd de enige leeg overgebleven plek net bezet door een paar kanovaarders.
Gelukkig waren deze wel zo sportief om hun kano's op het droge te tillen zodat we toch wat ruimte kregen om een paar bootjes aan te leggen.
Verder was het zaak om direct nadat je vis gewogen was dan ook weg te varen en niet te blijven liggen zodat je ruimte maakt voor een volgende visboot.
Ruud en Johan waren vandaag de eerste omdat Ruud door familie omstandigheden snel naar huis wilde.
Ed&Jet volgde daarna waarna wij aan de beurt waren.
Zelf met weer 31kg wel heel contant op deze mooie visgronden, (nu 30 gram minder dan de vorige keer) al lag ik nu op een andere plas en wederom een onbekende stek. Later bleek dat Albert dezelfde contantheid bezit, hij ving ook 2x 24 kg op dit prachtwater.
Lijkt haast wel dat je overal je visje kunt vangen zolang je maar een beetje de diepte opzoekt.
Klaar met weging, Ed&Jet weer op sleep  en terug naar de verhuurder.
Bootje leeg maken en snel in de schaduw een koud drankje doen en wachten op de anderen.
Eerst maar een watertje (was vergeten drinken van huis mee te nemen) en aansluitend een lekker koude klets en de niet te versmaden broodjes bal van de verhuurder.
Wachten op de rest van de vissers speelde zich een nieuw tafereel af.
Hadden we in België al iets met een vallen de viskist en daardoor uitschietende laatjes gezien, ging dezelfde persoon daar vandaag nog een gradatie overheen.
Nu floepte een laatje met inhoud zou uit de kist in de het water.
Een hoop gemopper en flauwe grappen verder toch een lichte vloek omdat deze veelpleger zich nu ineens realiseerde dat niet alleen de kleine visspullen maar ook zijn telefoon in dat laatje zat.
De lokale verhuurder was al in het water gesprongen en op de bodem op zoek naar de diverse visattributen, maar wist niet dat daar ook een telefoon bij  hoorde.
Wel kwam hij even later trots met het laatje boven water maar bleven de scharen, stekers en peilloodjes in de diepte achter.
Ed, een zeer ervaren duiker, kon dit leed niet aanzien en besloot zelf ook een poging te wagen.
Fred (nog met bril op, en dat was geen duikbril) er achteraan.
Bril kon hij, na een hoop geschreeuw vanaf de kant, nog net redden.
Ed dook keer op keer naar de bodem waarbij hij voorzichtig tastend het ene na het andere voorwerp naar boven haalde.
Lege bierflessen, stukken glas, schoenzolen, mosselen en losse stenen, stukken golfplastic, maar geen verloren attributen tot hij ineens boven kwam met de GSM.
Gek genoeg deed deze GSM het nog steeds maar na een paar knoppen ingedrukt te hebben, ging het lampje van deze “waterdichte” GSM toch voorgoed uit.
De Sim-kaart was echter onbeschadigd, nu dus een kwestie van de GSM goed laten drogen en/of een nieuwe kopen waarmee het leed dan toch geleden zou zijn.

Mogelijk kan dit nog onder eoa verzekering ondergebracht worden waarmee ook de financiële schade te overzien blijft.
Winnaar werd uiteindelijk onze voorzitter de met ruim 44kg weer een mooi dag resultaat neerzette.
Zijn avonturen zijn te lezen in zijn eigen 14 pagina’s tellende bijlage.

Met een groet van de webmaster

naam grammen
8 Jet Rolfes 2560
8 René de Jager 2520
9 Piet van der Meij 2190

Totaal ruim 200kg kilogram; gemiddeld ± 12250g per visser!

Vriendelijke visgroeten van Peter.

Alle foto's van het seizoen 2022 en terug.