Wedstrijdverslag 14:  3 september 2011

Verslag wedstrijd 14                                                                                                                                                                                     3 september 2011

Verslag van de winnaar:
Alweer ben ik aan de beurt om  mijn verhaal  te doen………..
Onder prima visomstandigheden werd er vandaag gevist, niet altijd een garantie voor een goede vangst, maar wel mooi mooi meegenomen.
Ik had volgens mij een goed nummer getrokken (naast het kleine gemaaltje) en ook nog eens een slaper naast me…….. Dat kan erger dacht ik.
Voor de wedstrijd was het nog erg mistig, dus na een paar proefworpen en uitlopen kwam ik uit op 53 meter.
Later toen de mist optrok zat ik ongeveer 2 meter uit de overkant.
Als eerste werden 6 ( grote) korven met alleen maden en casters naar die plek gebracht, maar toen ik echt ging vissen propte ik ook de eerste mestpieren in mijn korf.
Ik dacht nog; “laat ik met een grote korf beginnen en daarna een kleinere monteren”, maar dat bleek achteraf niet nodig gezien de vele vissen op mijn plek.
Meteen al tijdens de eerste inworp had ik al leven, maar die was nog ff gemist, jammer…… (gelukkig niemand in de buurt om mij een pets voor mijn kop te geven!) maar daarna werd al binnen 3 minuten de eerste vis geland.
Een 5 ons brasempje was mijn deel al snel gevolgd door een blankvoorn.
Dat ging de eerste helft aardig door wat resulteerde in 15 vissen, waarvan 10 aardige platten.
De tweede helft had ik al snel wat grotere haak en dikkere onderlijn gemonteerd, om te kijken of dit ook werkte.
Ook mijn beazing werd wat grover, 3 made 2 casters en een grote mestpier. Ik dacht; "groot aas, grotere vis".
En ja hoor de brasems werden ook groter. Inmiddels verknipte ik ook een aardig portie wormen en ving ik bijna iedere worp een brasem.
Heel erg mooi allemaal en voor mijn gevoel werden de brasems steeds zwaarder, maar dat was bedrog.
Ik werd steeds vermoeider en zeker mijn armen hadden het zwaar te verduren maar dat had ik er wel voor over.
Uiteindelijk viste ik een persoonlijk wedstrijdrecord dus mijn dag kon niet meer stuk.
Moe maar voldaan zijn we met een paar man nog ff lekker wezen snacken bij de snackbar naast het pontje, heeerlijk!!! en ff gezellig.

Vriendelijke visgroeten, Fred

Verslag van de voorzitter:
Wat een fantastische visdag moest worden is ook een fantastische dag gebleken.

Een strak kanaal, zon, een beetje mist in de vroege ochtend, weinig tot geen wind en vis....heel veel vis.
Vandaag dus de eerste van de 4 najaarscompetitiewedstrijden die we samen met H.S.V. "de Leede" uit Warmond vissen. Zes Warmondse vissers hebben zich hiervoor gemeld, wat samen met de 12 vissers van de "SHV" een extra competitie van 18 man oplevert. Vakwinnaars voor beide competities dus in een wedstrijd. Lastige puntentelling voor onze secretaris, maar met al het voorwerk wat hij hiervoor gedaan heeft moet het lukken. Hulde!.
Zelf voor de verandering een keer niet naar de poort om de vereniging p sleeptouw te nemen. Een van onze leden had autopech waarbij we vandaag aan carpooling deden en Rene de vereniging mee op sleeptouw nam. Voor vandaag waren dat allen vissers van HSV de Leede.
Aangekomen bij de waterkant snel loten. Iedereen heeft kans op kop of staart en de vissers van de Leede werd de eerste grabbel uit de "hoge hoed" gegund om zo een nummer te bemachtigen. Dubbele kop/staartnummers omdat er tussen de vakken en brede strook was vrijgehouden.
Voor vandaag trokken Cor en Koos (werd door Jacques voor hem getrokken omdat Koos een verkeerde vertrektijd in zijn hoofd had zitten) de tussen nummers en Bram en Dick de "echte" kop en staart.
Snel naar de visplekken en 07:15 uur beginnen met de wedstrijd. (07:00 uur, onze normale starttijd, gingen we vandaag niet halen). Heel veel feeders en een paar vaste stokken Aad, Piet & Jacques) en een veelvoud aan ballen en plonzende korven. Na 10 minuten voeren dan ook daadwerkelijk vissen. Het toeval wilde dat ik op exact dezelfde stek zat als de laatste keer (SHV11) dat we in dit kanaal visten. Toen een 2tje met bijna 18 kilo (Joop 1ste met 25 kg) en totaal winnaar (Kees in het andere vak) met het dubbele gewicht (36,6kg).
Zou dus weer een uitdaging worden. Geleerd van de vorige keer was dat slepen ondoenlijk was, veel te veel vastlopers en verspeelde voorslaglijnen. Vandaag dus een iets wat andere tactiek.
Twee feeders klaar, een met stroom montage en een met traditioneel (zijlus). Ook weer opvallend was dus net als toen nu weer Ron links van me zat. En dan nog zeggen dat toeval niet bestaat. Vrij snel na de voercampagne ook daadwerkelijk de eerste vis. Een kleine brasem kwam uit de groen soep naar boven. Wat een smerige bende is dat.
Binnen "no time" zaten al je visspullen inclusief je kleren onder deze groene troep. Omdat de weinige wind schuin van voren kwam, werd al deze soep tegen onze kant gedrukt. Voor de vangsten een geluk want wanneer de wind aflandig was geweest, weet ik niet of we ook zulke vangsten hadden kunnen doen.
De vis raakte behoorlijk in paniek (gedesoriënteerd) wanneer je deze onder de "soep" vandaan boven je schepnet probeerde te manoeuvreren. Ook Ron links van mij ving zo zijn visje en ging redelijk gelijk op. Op kop leek het alsof Dick ons er allebei af zou vissen omdat bij iedere blik achterwaarts of zijn hengel krom stond of hij net aan het scheppen was. Daar tussen zat nog Aad van Schie met de vaste stok op de rand van de algensoep te dobberen. Ook Aad ving de een na de andere vis alleen waren dit scheerbliekjes en voorntjes van 50-100 gram stuk.

Een ezel stoot zich in het algemeen niet 2x aan dezelfde steen! Gold dus niet voor mij vandaag. Met de relatief sterke stroming hoefde je dan wel niet te slepen, wanneer je een te lichte korf kiest rolt deze zich vanzelf vast. Daar ging dus weeeeeeeeeeer een voorslag lijn naar de haaien.  Werk aan de winkel dus in de aanstaande pauze. Ook Aad had pech daar waarbij de eerste beste vis van redelijk formaat zijn topje spontaan in tweeën brak. Naar later bleek op de kikker welke met lijm voorgehecht was en dit mogelijk een plaatselijke verweking / verzwakking heeft gebracht. Gelukkig had Aad een tweede topset voor handen zodat ook hij verder kon vissen. Al met al leek het een spannende strijd tussen de stekken 1, 3 en 4 wetende dat in wedstrijd 11 de winnaar van stek nummer 7 kwam. Toen zat daar Joop en nu mijn meerijder Johan. In het vak B was Fred de gelukkige welke naast de sluis mocht plaatsnemen, een top stek weten we van wedstrijd 11 toen Kees daar ruim 36kg brasem uit het water wist te halen.

Door alle commotie vergat ik dat we vandaag een kwartiertje later dan "normaal" waren begonnen. Kijkend op mijn klokje zag ik 08:59 uur, tijd voor het pauze signaal. Stom, stom stom, maar wel lachen. De eerste 7 nummers reageerde op dit signaal en stopte ook met vissen waarbij een paar wakkere vissers mij op de vergissing opmerkzaam maakte. Geen paniek, wij dan nu pauze en dan in het tweede deel een kwartier langer vissen zodat we allemaal weer tegelijk om 11:30 uur einde wedstrijd hebben.

De tweede helft begon direct met dikke brasem, zo dik dat mijn schepnetsteel er de brui aan gaf. Gelukkig kon ik het netje en bijbehorende brasem veilig stellen. Jammer, maar wel 1,5 kg brasem binnen. Zeker in het 3de uur werd de een na de andere dikke brasem geland. Wel oppassen geblazen want met het mooie weer waren ook de schippers tot ontwaking gekomen. Ron kon het tempo nu niet meer bijhouden en ook Dick haakte in formaat af. Het steeds vast zitten bleef wel een probleem en heeft vandaag zeker 10 onderlijnen en nog eens 6 losse haken gekost. Het laatste uur bleek het beslissende uur. Hier nam het aantal boten zodanig toe dat er snel vis gevangen en gehaald moest worden en tussendoor de voerplek onderhouden.
Wat was ik blij dat ik mijn grote molen had opstaan.  Een keer ging het fout. Een aansnellende boot was sneller dan dat ik de vis (1,5 kg) kon binnenbrengen en beschadigde mijn hoofdlijn. Met deze vis net voor mijn netje brak de hoofdlijn en dreigde de vis te ontsnappen. Gelukkig kon ik maximaal reikend deze nog net uit de groene soep scheppen en daarmee niet alleen de kilo's bijschrijven maar ook mij korf en lijn terug zodat deze vis daar niet een aantal dagen mee rond hoeft te zwemmen. Deze gebeurtenis maakte wel een kleine ommekeer in de vangst. Noodgedwongen de andere feeder (met zijlus montage) en hierbij toch het idee dat ik hiermee minder strakke aanbeten kreeg. Meer missers die na later bleek nog wel eens het verschil had kunnen maken. De hengel van een nieuwe voorslag voorzien was geen echte optie omdat hier te veel vistijd mee verloren zou gaan. Misschien had ik beter de nu gebruikte feeder snel om kunnen bouwen, wie zal het zeggen. Zo nu en dan werd er toch nog een visje gevangen en schatte ik zelf in nu toch wel over de 25kg heen te zijn gegaan.

De weging:
Wegen in twee ploegen (Peter, Dick en Ron / Nico) en (Fred, Ruud en Jacques) in ploeg 2) en wij dus beginnend op nummer 1.
Dick had een redelijk net vol met vis, maar opvallend genoeg was dit wel veel in aantal maar toch minder hoog in gewicht dan ik vooraf had ingeschat. De teller bleef net onder de 20 kg hangen. Knappe prestatie desalniettemin. Op stek 2 Aad van Schie die alles met de vaste tok had gevangen. Ruim 7 kilo op de schaal is volgens mij meer als hij in de gehele zomercompetitie van HSV de Leede bij elkaar had gevangen.
Toen was mij eigen netje aan de beurt en schok ik een beetje toen ik deze uit het water wilde tillen. Dit is veel meer dan 25 kilo soep met brasem! In tweeën wegend kwam het totaal op bijna 35 kilo!!!
Niet gek maar net ff minder dan de prestatie van Kees in SHV-11.

Later bleek dat Fred in het B-vak nog dichter bij dit seizoensrecord kwam maar ook niet over de 36 heen reikte.
Wat dat betreft blijft Kees de lachende 1ste met de beste seizoensprestatie.

Ron (rechts van een slaper) die lang gelijk op ging, bleef net boven de 18 steken en moest dus al twee man voor zich dulden.
Ron maakt zich hier gelukkig niet druk om, hij had lekker zitten vissen en daar gaat het uiteindelijk toch allemaal om.
Hans op de top stek, daar waar aan de overzijde de vangrail in de grond verdwijnt
en links van een slaper, kon dit niet helemaal waar maken. Ook lekker gevist maar met 11 kilo toch wat aan de magere kant.
Dan de winnende Vak A stek van wedstrijd 11, Johan.
Een behoorlijk netje vol vis en richting de 25 kilo.
Genoeg voor een voorlopig tweede stek en een big big smile on his face.
En dit ondanks ook hier de versplinterde schepnet steel. Was dit wel een Preston vervangend deel?????
Volgende keer zeker weer meerijden zei ik nog. Knappe vangst dus, zeker wanneer je je bedenkt dat er aan de overzijde een "wilde"visser actief was.
Dat moet toch ook gevolgen voor de te vangen vis hebben gehad.
Nico Jong (ook naast een slaper) heeft ook weer goed zitten vissen (12kg) en had Wim Zoet, aan beide kanten een slaper, zijn dag niet. De eerste helft had hij niets gevangen en was noodgedwongen de 2de helft maar kort gaan zitten. Dat leverde hem nog bijna 6kg op.
Nico van Vliet  viste wederom naar een solide resultaat van ruim 16kg en Peter Zoet net iets minder dan zijn vader.
Die heeft dit jaar veel wedstrijden gemist en is blijkbaar nog zoekende naar de juiste vorm.
De opvallendste vangst van de dag komt van stek nummer 14.
 GEEN VIS!!!!!!
De hier vissende Peter v/d Peppel had alles geprobeerd, ver weg, halverwege, kort bij maar niets wat maar enige vis op leverde.
Zeer frustrerend wanneer je je buren zowel links (maatje Cor) als rechts Peter Z., in ieder geval regelmatig een visje ziet vangen.
Laatste nummer in dit Vak was voor Cor die bijna 7 kg bij elkaar viste.
Wel hierbij een opmerking dat hier nogal wat dode vis tussen zat. Cor had wat te laat in de gaten dat er net onder het wateroppervlak een 50cm brede plaat ligt. Dit maakte bovendien dat het net zich niet in volle lengte gestrekt lag. De gevangen vissen zijn dus onbedoeld hardhandig met de rand in aanraking gekomen. Zodra Cor dit door had heeft hij dit euvel weten te omzeilen. Helaas was dit voor de eerste vissen wat te laat. Dode vis wordt niet geteld, dit om ervoor te zorgen dat de vis met zoveel mogelijk respect behandeld wordt.
Omdat de vis alweer te water lag hebben we dit voor deze keer maar zo gelaten.
Bij een volgende ontmoeting zal de dode vis vooraf, dus voor het aanbieden de weging, uit het net verwijderd moeten zijn.
Wel weer een goede waarschuwing voor ons vissers dat ook dit soort ongevallen aan de waterkant voorkomen.
We moeten dus nog beter opletten, zeker bij dit kanaal met die ongelukkige brede onderwaterrand.
Dat gaat nog wat worden wanneer in het najaar de grote wedstrijden hier gevist gaan worden.

Toegift verslag van Fred

Net als in het A-vak zaten er in het B-vak ook 13 personen met daartussen nog 2 slapers.
Kees zat bijna op z’n 36 kilo plek, dus dat beloofde weer wat voor hem.
Bram had alweer een kop/staart plek, dus die had op papier ook niet slecht geloot en ik zelf mocht ook al niet mopperen met de “sluis”plek.
Jacques naast mij begon optimistisch met de vaste stok net als Piet Kruit en de rest pakte allen de feeder richting de overzijde. De stroming voor de dobber werd al snel heftig dus Jacques pakte ook snel de feeder, of zou dit komen dat zijn buren al menig visje hadden gevangen en zijn teller nog op nul stond?
Ook in dit vak een nog niet eerder vertoonde groene soep op/in het water,
veel vangen betekende al snel smerig kleding. Maar ja dat mag de pret niet drukken toch?
Kees had vandaag de pech dat z’n buurman wat lijn had verspeeld en dat deed Kees ook een paar keer door precies met zijn lijn de draad van zijn buurman te kruisen wat resulteerde in een aantal doorgesneden voorslagen. Zonde Kees! Had je toch weer aardig in de buurt van je vorige vangst kunnen komen, maar ja je kan wel eens iets pech tegen komen. Ook Dirk en Ruud vingen met grote regelmaat al ging Ruud toch net wat sneller met de brasems binnen halen wat uiteindelijk ook resulteerde in ruim 2 maal zo veel vis als buurman Dirk.
De tweede helft ving ook Jacques zo nu en dan een brasempje, al was hij wel met z’n rug naar de buurman gaan zitten.
Of dit nou door de stroming kwam of die lachende kop van zijn buurman als er alweer een brasem in zijn leefnet belande weet ik niet, maar we zullen het misschien de volgende wedstrijd maar eens vragen.
Het wegen van al die vis is er trouwens niet makkelijker op geworden met zo’n ”fraaie” kant, zeker niet voor de vis zelf, maar ja met een puike weegploeg als wij hebben was dit zelfs geen probleem, Hulde voor onze eerste weegman Ruud !!
Ook In dit vak werd er dus behoorlijk veel vis gevangen !!

Bel wedstrijd of mental coach aan de lijn??        Korte broeken weer?t!                                      Beter dan het nummertje!           Je zal maar nummer 1 trekken.                                      Aad met panne maar een lekkere visdag.

Na afloop nog even nakletsen en genieten van de zon. Wat een fantastische dag voor de hengelsport.

Over 14 dagen wedstrijd 15 waarin ook de 2de najaarscompetitie met H.S.V. "de Leede" plaatsvindt!

Tot dan!

7 Dirk        10.000
8 Rene          3.400
9 Piet vd M          3.350

Totaal ruim 315 kilogram wat ruim 12,5 kilo gemiddeld per visser geeft.

Grote Brasem, kleine Brasem, Bliek, Baars en Voorn!

Vriendelijke visgroeten van Peter en Rene.

Alle foto's van het seizoen 2011.